Boeing B-17G  42-31188 "Dead Man's Hand"

 

709.Bomber Squadron,447.Bomber Group,8.AF

 

Kálek okr. Chomutov        19.4.1945

 

 

 

 

                                      Fotografie B-17 42-31188 "Dead Man's Hand"   /převzato z knihy M. Veselého "Hvězdy nad Krušnohořím"

Dne 19.dubna 45, na samém sklonku války podnikla 8.AF poslední velkou akci nad naším územím. Zhruba 200 bombardérů podniklo nálet na cíle na území okupovaného Československa a okolí. Pokud si američané mysleli, že Německo má již zlomený vaz a tato akce bude "pohodička", tak měli možnost se přesvědčit, že stíhači Luftwaffe znají svoje řemeslo a ještě stále dokážou rozdávat tvrdé rány. Pět B-sedmnáctek se po útoku Me 262 toho dne zřítilo na našem území. Mezi nimi byla B-17G s "poetickým" názvem- Dead Man's Hand. Letoun kapitána 1/Lt Roberta F. Glazenera  měl za cíl saskou Pirnu. Letoun byl zasažen útočící Me 262 Schwalbe, kterou pilotoval Obfw. Hubert Göbel z JG 7. Čtyři kanony Mk 108 ráže 30mm zpustošily letoun takovým způsobem, že šel okamžitě s hořícím křídlem k zemi. Posádka vyskočila tesně před tím, než letoun ve vzduchu explodoval. Jednotlivé členy posádky pak na zemi čekal rozdílný osud-pět jich bylo zajato z nichž jeden-2/Lt. Harold Cramer byl zastřelen 4.května německými vojáky na Plzeňsku. Tři další členové zajetí unikli.

Zbytky letounu dopadly na zem na velké ploše. Drobnější věci na české straně nedaleko obce Kálek, hlavní část letounu pak v Německu, těsně za hranicemi.

V roce 1987 našli lesáci poblíž Klínů část směrového kormidla ve žluté barvě s číslem 88 a v sedmdesátých letech dokonce na stromě ztrouchnivělý padák s koženým pásem a léky z výbavy pro přežití.

 

                                       Část směrového kormidla nalezená v r. 1987 lesními dělníky u obce Klíny-muzeum Červený hrádek

 

 

                                                   Fragment držáku kulometu Browning 12.7 mm s atypickými mířidly

                                

               

 

                   Atypický-plastový záměrný kříž                                                                             Umístění kulometu v levé části stroje

              

 

                              Nápis na vnitřní straně držáku 1188 a "left" a "nose" potvrzuje číslo letounu a umístění v levé přední části bombardéru

     

 

                                                                                  Zbytky pedálu nožního řízení

             

             

 

                                                                               Část plechu z horní strany křídla

            

 

                                                                                      Krytka z motoru stroje

          

 

     
     
Část zaměřovače Norden Část turbokompresoru Zbytky munice 12.7 mm
     

 

Za pomoc s nalezením stroje děkuji kamarádovi Martinovi.Informace o okolnostech sestřelu čerpány z knihy Martina Veselého "Hvězdy nad Krušnohořím"

Pavel Krejčí 1.2014