MiG-21F v.č. 560320
"0320"
11. slp Žatec
pplk. Jaroslav Novák
Radnice okr. Rokycany 25.11.1968
Ilustrační snímek MiG-21F (stroj 0218 rovněž ztracený v r. 1968)
Rozruch způsobený "bratrskou pomoci spřátelených států Varšavské Smlouvy" a následnou okupací již v městečku Radnice na Rokycansku pomalu odezníval, když se zde 25. listopadu 1968 vojáci opět postarali o chvíle vzrušení. Tentokrát to nebyli Sověti, ani Poláci, Maďaři atd... ale československé letectvo, jmenovitě 11. stíhací letecký pluk, který po přestávce způsobené invazí zahájil jedno z prvních létání.
Jeden z nejzkušenějších pilotů pluku, pplk. Jaroslav Novák (nar. 1931) onoho 25. listopadu prováděl svůj teprve druhý sólo let po několikaměsíční přestávce. Poslední létání přes "srpnem" skončilo u pluku neslavně, (MiG-21F "0409" mjr. Valentin, katapultáž pro technickou závadu 20.8.68) a nikoho nenapadlo, že jak pluk v srpnu smolně skončil, tak i v listopadu začne. Pilot prováděl zcela jednoduchý navigační let po trati ŽATEC-PLZEŇ-POLNÁ-ČÁSLAV-ŽATEC. Po dosažení Plzně ve výšce 8750 metrů otočil směrem na Polnou a jako "Pořadová 4909" ohlásil Velitelskému Stanovišti (VS) nasazení na další OB. Asi minutu poté zaregistroval odbrždění letounu a všiml si pomalého poklesu otáček. S POMkou přitom více než minutu nepohnul, bylo jasné, že jde o nějakou závadu. Rychlost klesala z původních 880 km/h až na 550 km/h kdy pilot musel zahájit klesání aby předešel ztrátě ovladatelnosti. Motor neregoval na pohyb POM, došlo k jeho vysazení. Na 5. kanále oznámil situaci na VS a přešel na ŘL na 2. kanále. Situaci řešil s rozmyslem, otočil směrem na letiště Dobřany. Během klesání se třikrát pokusil o spuštění motoru za letu, ale neúspěšně. Bylo čímdál víc zřejmé, že situace spěje je katapultáži. Pplk. Novák stočil letoun na severovýchod mimo Plzeň, potvrdil příkaz ŘL ke katapultáži, vyhlédl prostor pro dopad letounu a ve výšce 2000m při rychlosti 400 km/h a kurzu 030° se katapultoval. Neřízený stroj pod strmým úhlem pročísl vzduch jižně od již zmíněné Radnice a s třeskem se zaryl do kamenitého pole. V hloubce dvou metrů narazil na kamenité podloží a to nemohla přestát ani tato sovětská konstrukce. Trup se slisoval na pouhé dva metry a zůstal v kráteru o průměru čtyř metrů, křídla se se rozeběhla ve formě úlomků po poli do vzdálenosti asi 100 metrů.
Katapultáž pilota neproběhla zdaleka tak jak měla. Ačkoliv vstupní podmínky byly přímo ukázkové (rychlost 400, let v horizontu, bez náklonu), překryt kabiny se neoddělil správně a pilot se dostal při katapultáži hlavou dolů, což by se rovněž v tomto případě nemělo stát. Nějaká část (zřejmě sedačka) pilota prudce udeřila do brady.
Po otevření padáku přistál pilot na jižním okraji města, na úpatí kopce Na Floriánu se soškou sv. Floriána. (Sv. Florián je jak známo patronem všech, kdo pracují s ohněm. Katapultáž z MiGu-21 se zcela jistě za takovou práci dá považovat a jistě tedy i on přiložil svoji ochrannou ruku k dílu).
Po přistání na padáku si pplk. Novák u silnice stopnul první auto a nechal se odvézt do města, odkud se telefonicky ohlásil u útvaru.
Vyšetřování označilo za příčinu vysazení motoru zadření odstředivého šoupátka regulátoru palivového čerpadla NR-21F. Byla nařízena kontrola všech motorů a výměna ventilu regulátoru na všech letounech.
Na místě dopadu v r. 2020
Prameny:
Zpráva o vyšetřování - VUA fond MNO 1968
Pavel Krejčí 6.2025