Aero A-32 (Ap 32.55) 

 

Letecký Pluk 2 Olomouc 

 

svob. František Konečník

 čet. aspirant Josef Chmelař

 

Šternberk okr. Olomouc             7.4.1932

 

 

Letoun A-32 /VHU Praha/

 

Ve čtvrtek 7.4.1932 v 7:19 hod odstartoval z olomouckého letiště stroj Ap 32.55, na jehož palubě se nacházela dvoučlenná posádka.  Příslušníci 5. letky Leteckého Pluku 2 svob. Konečník a čet. aspirant Chmelař měli ono ráno provést aerologický let, šlo o výstup do větších výšek za účelem zaznamenání tlaku vzduchu a pozorování rychlosti a směru větru, tedy práci, kterou dnes vykonávají aerologické balonové sondy. Za tímto účelem byl letoun vybaven dvěma barografy a meteorolografem pro sběr informací. Díky nim šlo později vypozorovat výškový profil letu. 

 

svob. František Konečník

 

svob. F. Konečník

 

 

čet. aspirant Josef Chmelař

 

Dle záznamu barografů letoun dostoupal do výšky 3400 m, když náhle došlo k něčemu, co se již nikdy nepodaří zcela objasnit. V této výšce záznam barografu ukazuje zlom, z plynulého stoupání letoun přešel do prudkého klesání. Mohlo jít o pád, vývrtku, možná střemhlavý let. Ve výšce 1000 m se prudký pokles výšky na chvíli zmírnil, jakoby pilot dostal letoun pod kontrolu, pak přišel opět prudký pád a v letu střemhlav náraz do země jižně od Šternberka.  Svědci na zemi popsali  že letadlo provedlo dvě zatáčky směrem od Lašťan, ve výšce 100m přešlo do letu střemhlav a roztříštilo se asi 300 kroků východně od silnice Šternberk-Olomouc. Oba letci na místě zahynuli, letadlo bylo zcela zničeno. 

 

 

Vojenská komise, která přijela z Olomouce  se s vyšetřováním nijak nepárala, a ještě ten samý den případ uzavřela. Po shlédnutí barozáznamu a výslechu svědků byl případ uzavřen s tím, že pilot nezvládnul stoupavý let a přešel do pádu. (ve zprávě se mluví o sražení větrem a následném střemhlavém letu) Jen tak mimochodem je zmíněno, že během ohledání trosek se zjistilo, že chybí kus vrtule, která byla dříve vyspravena, a že motorové lože je prasklé. Osobně se mi zdá nepravděpodobné, že by pilot nedokázal z výšky 3400 m vybrat pád, či vývrtku. Nabízí se úvaha o tom, že během stoupání došlo k odlomení části vrtule a díky silným vibracím následnému porušení konstrukce letounu a ztrátě ovladatelnosti...Nicméně, to jsou už jen dnešní spekulace, faktem je, vyšetřovací komice případ uzavřela s tím, že letoun byl v pořádku a na vině je pilot. Komise sice  nechala do VTÚ poslat k prozkoumání trubkové lože a porušená uzlová kování, jak ono zkoumání dopadlo a jestli se vůbec uskutečnilo, o tom již ve vyšetřovacím spise žádná zpráva není.

Svobodník Konečník byl pochován 9.4. 1932 ve Slavičíně

Četař aspirant Chmelař  pochován 9.4.1932 na vojenském hřbitově v Olomouci-Černovíře.

 

 

Převoz  F. Konečníka dne 9.4.1932 a jeho hrob ve Slavičíně

 

Místo dopadu letounu v září 2018

 

 

 

 

 

 

 

Prameny:

VUA Praha 1932, via J. Kaše

archiv Pavel Stejskal

 

Pavel Krejčí 06.2025