Junkers W 34hau  W. Nr. ?

 

 PG+AA

 

Luftflottennachrichtenschule (LNS) 4

 

Velký Pěčín okr. Dačice        25.3.1941

 

 

Další W 34 ze série velmi kvalitních fotografií havárií letounů Luftwaffe na našem území, které se objevily na Ebay. Snímky pocházejí od Johanna Müllera, který byl  za války zařazen k tzv. Bergungskomandu (vyprošťovací komando). 

Stroj Ju W. 34hau s označením PG+AA, patřil LNS 4 (Luftflottennachrichtenschule 4), která cvičila budoucí letce průzkumných letadel. Po okupaci Československa se v lednu 1940 přemístila zněmeckého Augsburgu do Českých Budějovic a působila na našem území do roku 1943, kdy byla přejmenována na Luftnachrichtenschule 4 a převelena do francouzského Lyonu. Během své činnosti na našem využívala kromě letiště v Českých Budějovicích i letiště v Deutsch Brod (Havlíčkův Brod). 

Co přesně se u Velkého Pěčína onoho 24. a 25.3.1941 stalo není známo. V četnickém hlášení stanice v Dačicích (viz níže) se píše, že letoun 24.3 přistál kvůli silnému větru a ztráty orientace. Takže pravděpodobně posádce docházelo palivo.  Druhý den, krátce po startu letoun zachytil o stromy a byl jimi stržen. Stroj podle fotografií zachytil o mladé stromy u silnice, je vidět, že několik z nich přerazil, v příkopu přišel o podvozek a na podmáčené louce u Moravské Dyje udělal "hodiny". Při těch došlo k přeražení křídla, trupu a stroj přišel o vrtuli. 

 

Posádka se zřejmě po kontaktu se stromy v lese snažila o nouzové přistání na podmáčené louce. Stroj dle fotografií zachytil o stromky a po nárazu do příkopy udělal hodiny.

 

 

Z draku letounu je již svěšen motor.

 

Ačkoliv je letoun pravděpodobně na zrušení, kabina posádky a cestujících je netknutá.

 

Letoun zcela nepochybně sloužil pro výcvik v radionavigaci a radiotelegrafii. Generátor na pravé straně trupu sloužil pro pohon generátoru radiostanice FuG III. Kulatá antena byly součástí  radiopolokompas PeilG I. Ačkoliv stroj W 34 působí archaicky, ve verzi Hau byl vybaven velmi výkonným motorem Bramo 322, který dával až 526 kW! Za pozornost rovněž stojí umístění Venturiho trubice pro měření rychlosti nad pravým křídlem. Ani toto vybavení ale nazabránilo posádce ve ztrátě orientace (jak se praví v hlášení Dačických četníků). 

 

 Motor Bramo 322

 

Odvoz vraku pomocí tahače Hanomag SS100.

 

Odstrojený trup spolu s demontovaným motorem na transportním podvozku po československé armádě.

 

 

Zdroje:

Ebay.com

Jiří Černošek

 

Pavel Krejčí 6.2025