Junkers Ju 52 W.Nr. ?
N3+HR
K Gr. z. b. v. 172
Gefr. Otto Brödel †
Flg. Werner Haack †
Flg. Wolf Lück †
Studniční hora-Krkonoše 17.9.1939
Stroje K Gr. z. b. v. 172
Havárie Ju 52 na Studniční hoře je zatím jen málo známou událostí a je zcela ve stínu naopak mediálně velmi známé havárie Ju 52 v oblasti Sluneční Jámy nedaleko Sněžky. /Případ ZDE/ Obě místa od sebe dělí jen necelé čtyři kilometry, ovšem časový odstup mezi událostmi je více než pětiletý. Na webu KVLH Rváčov se lze dočíst:
Kronika (Pece pod Sněžkou - pozn. autora) k případu uvádí: ,, Kolem 16. hodiny odpoledne, 17.9.1939 narazilo na vrchol Studniční hory letadlo hamburské společnosti, Lufthansa, které zabloudilo v mlze. Tříčlenná posádka zahynula a je pochována s vojenskými poctami na hřbitově ve Velké Úpě."
Po delším pátrání se mi povedlo, sehnat pamětníka, který vypověděl, že nepatrné zbytky které na místě zůstaly, po úklidu trosek letadla, sjely s lavinou dolů do údolí. Shodou okolností jsem měl štěstí a podařilo se mi najít dalšího pamětníka, bývalého lesního dělníka a od něj získat část těchto zbytků, které mu ještě zůstaly do dnešních dnů.
Konečně po letech pátrání alespoň nějaké výsledky, i když nepatrné.
Září 1939
Ju 52/3 m I. / KG. z. b. V 172 N3 +HR Gefr. Otto Brödel, killed 17. Sept. 1939 in crash near Petzau , Kreis Trautenau. Bf. Flg. Werner Haack & Bm. Flg. Wolf Lück also killed.
Bude mít k případu někdo další informace?
Studniční hora se Studniční jámou na její jihovýchodní straně. Místo události z r. 1939
Pohled ze Studniční hory směrem na Sněžku a místo havárie Ju 52 v únoru 1945
Fragmenty z JU 52 nalezené pod svahem Studniční hory. /KVLH Rváčov/
Krátké pojednání o KG z.b.V. 172 od p. M. Šíly.
Stroj patřil I./KG z.b.V. 172, která vznikla zmobilizováním 26. srpna 1939 v Berlíně-Tempelhofu. Název KG z.b.V. 172 bylo mobilizační označení pro Flugkommando Berlin, které v době míru provozovala civilní letecká společnost Lufthansa pro výcvik posádek Luftwaffe pro dálkové létání. Její počátky sahají až do roku 1933, kdy byl jejím prvním velitelem Dr. Robert Knauss. V případě mobilizace byla Flugkommando Berlin posíleno o další letadla a posádky Lufthansy a rozšířeno na tři Gruppen po třech Staffelnech plus 10.(Sonder) Staffel. Letecký personál, servisní a údržbářský personál byl zajištěn pracovníky Lufthansy. První mobilizace proběhla už v září 1938 k okupaci Sudet, kdy jednotka dostala označení Transportgeschwader 172. Tento názen byl posléze změněn Kampfgeschwader z.b.V. 172. Druhá mobilizace proběhla v 26. srpna 1939 v Berlíně-Tempelhofu s transportními Ju 52, kde měla tato jednotka svojí základnu.
Havarovaný stroj patřil I./KG z.b.V. 172. Ta zpočátku měla Gruppenstab a tři Staffeln a poté od 9. září 1939 Gruppenstab a čtyři Staffeln (1. – 4.). Byla vybavena pouze stroji Ju 52, celkem 34 kusy. Tato Gruppe je v dochovaných záznamech špatně zdokumentována a ve většině případů nebylo možné identifikovat její operační základny. I./KG z.b.V. 172 se zúčastnila tažení v Polsku. a to jako zásobovací. Dne 17. září Gruppe ohlásila havárii Ju 52 (N3+HR) poblíž Patzer/Kreis Trautenau, 100 % ztráta, 3 mrtví. Není jasné, zda se jednalo se o zásobovací let pro německé jednotky v Polsku či přelet z Berlína na některé letiště v Protektorátu. Po skončení polské kampaně byla jednotka stažena z bojový úkolů. V leden až únor 1940 se I.Gruppe přejmenovala na III./KG z.b.V. 172 a III. Gruppe se přejmenovala na I. Gruppe - jinými slovy, vyměnili si identity.
Pavel Krejčí 6.2025