Junkers Ju 52   W.Nr. ?

 

N3+HR

 

K Gr. z. b. v. 172

 

Gefr. Otto Brödel 

Flg. Werner Haack 

Flg. Wolf Lück 

 

Studniční hora-Krkonoše           17.9.1939

 

 

Stroje K Gr. z. b. v. 172

 

Havárie Ju 52 na Studniční hoře je zatím jen  málo známou událostí a je zcela ve stínu naopak  mediálně velmi známé havárie Ju 52 v oblasti Sluneční Jámy nedaleko Sněžky. /Případ ZDE/ Obě místa od sebe dělí jen necelé čtyři kilometry, ovšem časový odstup mezi událostmi  je více než pětiletý. Na webu KVLH Rváčov se lze dočíst:

 

Kronika (Pece pod Sněžkou - pozn. autora) k případu uvádí: ,, Kolem 16. hodiny odpoledne, 17.9.1939 narazilo na vrchol Studniční hory letadlo hamburské společnosti,  Lufthansa, které zabloudilo v mlze.  Tříčlenná posádka zahynula a je pochována s vojenskými poctami na hřbitově ve Velké Úpě."

Po delším pátrání se mi povedlo, sehnat pamětníka, který vypověděl, že nepatrné zbytky které na místě zůstaly, po úklidu trosek letadla, sjely s lavinou dolů do údolí.  Shodou okolností jsem měl štěstí a podařilo se mi najít dalšího pamětníka, bývalého lesního dělníka a od něj získat část těchto zbytků, které mu ještě zůstaly do dnešních dnů.

 Konečně po letech pátrání alespoň nějaké výsledky, i když nepatrné.

Září 1939

Ju 52/3 m I. / KG. z. b. V 172 N3 +HR Gefr. Otto Brödel, killed 17. Sept. 1939 in crash near Petzau , Kreis Trautenau. Bf. Flg. Werner Haack & Bm. Flg. Wolf Lück also killed.

 

Bude mít k případu někdo další informace?

 

Studniční hora se Studniční jámou na její jihovýchodní straně. Místo události z r. 1939

 

 Pohled ze Studniční hory směrem na Sněžku a místo havárie Ju 52 v únoru 1945

 

 Fragmenty z JU 52 nalezené pod svahem Studniční hory. /KVLH Rváčov/

 

Krátké pojednání o KG z.b.V. 172 od p. M. Šíly.

Stroj patřil I./KG z.b.V. 172, která vznikla zmobilizováním 26. srpna 1939 v Berlíně-Tempelhofu. Název KG z.b.V. 172 bylo mobilizační označení pro Flugkommando Berlin, které v době míru provozovala civilní letecká společnost Lufthansa pro výcvik posádek Luftwaffe pro dálkové létání. Její počátky sahají až do roku 1933, kdy byl jejím prvním velitelem Dr. Robert Knauss. V případě mobilizace byla Flugkommando Berlin posíleno o další letadla a posádky Lufthansy a rozšířeno na tři Gruppen po třech Staffelnech plus 10.(Sonder) Staffel. Letecký personál, servisní a údržbářský personál byl zajištěn pracovníky Lufthansy. První mobilizace proběhla už v září 1938 k okupaci Sudet, kdy jednotka dostala označení Transportgeschwader 172. Tento názen byl posléze změněn Kampfgeschwader z.b.V. 172. Druhá mobilizace proběhla v 26. srpna 1939 v Berlíně-Tempelhofu s transportními Ju 52, kde měla tato jednotka svojí základnu.

Havarovaný stroj patřil I./KG z.b.V. 172. Ta zpočátku měla Gruppenstab a tři Staffeln a poté od 9. září 1939 Gruppenstab a čtyři Staffeln (1. – 4.). Byla vybavena pouze stroji Ju 52, celkem 34 kusy. Tato Gruppe je v dochovaných záznamech špatně zdokumentována a ve většině případů nebylo možné identifikovat její operační základny. I./KG z.b.V. 172 se zúčastnila tažení v Polsku. a to jako zásobovací. Dne 17. září Gruppe ohlásila havárii Ju 52 (N3+HR) poblíž Patzer/Kreis Trautenau, 100 % ztráta, 3 mrtví. Není jasné, zda se jednalo se o zásobovací let pro německé jednotky v Polsku či přelet z Berlína na některé letiště v Protektorátu. Po skončení polské kampaně byla jednotka stažena z bojový úkolů. V leden až únor 1940 se I.Gruppe přejmenovala na III./KG z.b.V. 172 a III. Gruppe se přejmenovala na I. Gruppe - jinými slovy, vyměnili si identity.

 

 

 

    Pavel Krejčí 6.2025