Mistel 3 

 

/Ju 88G-1 W.Nr. 714212/

 

/Fw 190A-8  W.Nr 734393/

 

I./KG(J) 30 

 

pilot Fw 190: Ofw. Alfons Welzel 

pilot Ju 88: Ofw. Franz Meier

palubní mechanik JU 88: Ofhr. Eberhard Dubhorn

 

Praha-Ruzyně                   13.3.1945    

 

 

 "Verlustmeldung" k nehodě Mistelu na pražské Ruzyni. 

 

Krátkou, ale velmi zajímavou epizodou na ruzyňském letišti byl provoz letounů typu Mistel. Za její počátek se dá považovat 18. únor 1945, kdy se z Českých Budějovic na Ruzyni přesunula II./KG(J) 30 k přeškolení právě na Mistely. Přeškolení spočívalo v nácviku ovládání celé sestavy, tedy JU 88 a Fw 190  z kokpitu Focke-Wulfu a správného navedení JU 88 na cíl.  Od 13.3.1945  přelétavaly  první Mistely s vycvičenými piloty do Rostoku-Marienehe k 7./KG 200 k operačnímu nasazení. Ještě 27.3. 1945 ale americký průzkum na letišti v Ruzyni zjistil 26 Mistelů. 

M. Plavec v knize "Praha v plamenech" (Svět Křídel 2008) uvádí zajímavou informaci o jednom z pilotů Mistelů, Fw. Josefu Bernersovi. Tento příslušník KG(J) 6, se přeškoloval na Fw 190 na Ruzyni od  listopadu 1944. V prosinci 1944 byl převeden ke I./KG(J) 30 a výcvik ukončil koncem února 1945. První let s Mistelem provedl 1. 3.1945.Do 13. 3. 1945 provedl z Ruzyně devět cvičných letů s Mistely. Dne 16.3 1945 byl převelen ke 6./KG 200 jako operačně způsobilý. Přeletěl s Mistelem označeným RW 98 přes letiště Grossenhain a Wittstock na letiště Rostock - Marienehe. Bojově nasazen byl 16.4.1945, kdy z letiště Parchim  s Mistelem zaůtočil na jeden z mostů přes řeku Odru. 

Svoji vzpomínku na Mistely mi popsal pan Jan Sedlák, jeden z posledních žijících pamětníků událostí na Ruzyni za 2. sv. války. Koncem války bydlel na Hanspaulce a jako malému chlapci se zájmem o  letectví se mu hluboce do paměti vryly přelety těchto podivně spojených letadel. Jak vzpomíná, tyto stroje se nad Hanspaulkou objevovaly velice často. Je pravděpodobné, že tudy mířily na přistání po výcvikových letech.  

O tom, že pilotovat Mistely bylo nejen náročné kvůli jejim vlastnostem, ale také  nebezpečné pro jejich neohrabanost svědčí video ZDE. Formace těchto Mistelů byla "načapána" americkými Mustangy a nemilosrdně zkosena z oblohy. 

 

Snímek Ruzyně z průzkumného letounu z března 1945. Na ploše před hangáry B a C lze díky stínům z pozdního odpoledne odhalit hned několik Mistelů. /via J. Rajlich/

 

 Aktualizace 22.8.2025

Díky pátrání rodáka ze Svrkyně p. M. Volfa se podařilo zjistit další informace o havárii Mistelu dne 13.3.1945. Překvapujícím zjištěním je, že Mistel složený z Fw 190A a Ju 88G se nezřítil při přistávacím manévru celé sestavy, ale z neznámých důvodů došlo k jeho rozpojení ještě ve vzduchu a teprve poté došlo ke zřícení obou strojů. Ju 88 havaroval při přistání na Ruzyni, přičemž zahynul jeho pilot Franz Meier, byl zraněn Ofhr. Eberhard Dubhorn a měl být zraněn  i jeden člen pozemního personálu (není jisté, jestli byl na palubě, či na zemi). Fw 190 pilotovaný Ofw. Alfonsem Welzelem se zřítil až o něco později nedaleko ruzyňského letiště, u obce Svrkyně v místech zvaném "Na Horkách".

Verlustmeldung sice uvádí jako místo havárie celé sestavy Mistelu Prag-Rusin, v tomto případě si ale Němci poněkud ulehčili práci. Zřícení Welzelova Focke-Wulfu je zaznamenáno v kronice Svrkyně a potvrzeno množstvím svědků události. Pilot Ju 88 Franz Meier má v úmrtním listu uvedeno "Prag-Rusin", kdežto u pilota Focke-wulfu je místo úmrtí  popsáno obecněji - "v okolí Prahy". Žádná jiná nehoda není toho dne na Ruzyni a v okolí evidována, proto tedy není pochyb, že jde o tato dvě letadla. O tom, co vedlo posádku Mistelu k rozpojení sestavy lze jen spekulovat. Běžný postup při výcviku byl ten, že letoun Mistel byl ovládán "žákem" z Fw 190 a posádka Ju 88 let pouze monitorovala z paluby Ju 88, který byl ale rovněž vybaven řízením. Letouny startovaly i přistávaly v této konfiguraci, v případě potřeby bylo ovšem možno sestavu rozpojit. Co se tedy toho dne stalo je  otázkou, pravděpodobně došlo k technické závadě na jednom z letounů a proto se pilot Fw 190 odpojil. Proč ale došlo následně k havárii obou letounů, to se již nikdy nedozvíme. 

Ofw. Franz Serah Meier se narodil 30.7.1920 ve Walde (?)

Franz Mayer

 

Ofw. Alfons Welzel se narodil 15.7.1914 v obci Schlegel. Původně létal s bombardovacími letouny. Začal už v r. 1939 jako palubní mechanik (Bordmechaniker) na Ju 52 které používala  Legie Condor u jednotky K/88 Později působil jako pilot, koncem roku 1944 byl přeškolen na stíhací stroje. /zdroj Luftwaffe Personalliste K/88, 1. Staffel K/88, poř. číslo v seznamu 27/

Dle výpovědí pamětníků, které zaznamenal Fw 190 přiletěl ze směru od Ruzyně a několikrát přeletěl Svrkyni směrem na Holi. Potom v pomalém, nízkém  letu jižně od obce zachytil o strom v místech zvaných "U spálené hrušky"  a narazil do země. Přední část letounu se údajně zaryla do země a vrak začal hořet. Pilot letounu byl vymrštěn z kabiny a ležel asi 5-10 m od trosek. Po nějaké době přijeli němečtí vojáci, kteří mrtvého prošacovali a vzali si jeho doklady. Majitel pole, jistý J. Frenzl dostal pokyn přijet s povozem vystalaným slámou. Na tu byl pilot uložen a poté odvezl tělo na blízké letiště. Příčina havárie není známa, k dispozici jsou pouze spekulace. 

Zápis v kronice Svrkyně, kterou v té době psal kronikář František Kovařík, praví. "13. března spadlo na Horkách německé letadlo. Po dopadu shořelo a pilot s uraženou hlavou ležel nedaloko trosek. Jos. Kopecký, toho času předseda spr. komise s tím měl trochu starosti. Musel se postarat o hlídky u trosek letadla a odvežení mrtvoly do Ruzyně. Mrtvolu odvážel Jaroslav Frenzl ze Svrkyně č. 10. A když trosky Němci odváželi, musel se postarat o stravování. Bylo to jeho pole"

 

 

 

Nějak takto to vypadalo na pojížděcích drahách před hangáry B a C letiště Praha-Ruzyně v březnu 1945. Konfigurace JU 88G/Fw 190A měla drobnou logistickou výhodu- stejný motor BMW 801 a tedy shodné 95-ti oktanové palivo. Plnění paliva do nádrží Focke-Wulfu ovšem i tak vyžadovalo artistické schopnosti pozemního personálu. 

 

Pavel Krejčí 7.2025