Mistel 3
/Ju 88G-1 W.Nr. 714212/
/Fw 190A-8 W.Nr 734393/
I./KG(J) 30
Ofw. Alfons Welzel †
Ofw. Franz Meier
Ofhr. Eberhard Dubhorn
Praha-Ruzyně 13.3.1945
"Verlustmeldung" k nehodě Mistelu na pražské Ruzyni.
Krátkou, ale velmi zajímavou epizodou na ruzyňském letišti byl provoz letounů typu Mistel. Za její počátek se dá považovat 18. únor 1945, kdy se z Českých Budějovic na Ruzyni přesunula II./KG(J) 30 k přeškolení právě na Mistely. Přeškolení spočívalo v nácviku ovládání celé sestavy, tedy JU 88 a Fw 190 z kokpitu Focke-Wulfu a správného navedení JU 88 na cíl. Od 13.3.1945 přelétavaly první Mistely s vycvičenými piloty do Rostoku-Marienehe k 7./KG 200 k operačnímu nasazení. Ještě 27.3. 1945 ale americký průzkum na letišti v Ruzyni zjistil 26 Mistelů.
M. Plavec v knize "Praha v plamenech" (Svět Křídel 2008) uvádí zajímavou informaci o jednom z pilotů Mistelů, Fw. Josefu Bernersovi. Tento příslušník KG(J) 6, se přeškoloval na Fw 190 na Ruzyni od listopadu 1944. V prosinci 1944 byl převeden ke I./KG(J) 30 a výcvik ukončil koncem února 1945. První let s Mistelem provedl 1. 3.1945.Do 13. 3. 1945 provedl z Ruzyně devět cvičných letů s Mistely. Dne 16.3 1945 byl převelen ke 6./KG 200 jako operačně způsobilý. Přeletěl s Mistelem označeným RW 98 přes letiště Grossenhain a Wittstock na letiště Rostock - Marienehe. Bojově nasazen byl 16.4.1945, kdy z letiště Parchim s Mistelem zaůtočil na jeden z mostů přes řeku Odru.
Svoji vzpomínku na Mistely mi popsal pan Jan Sedlák, jeden z posledních žijících pamětníků událostí na Ruzyni za 2. sv. války. Koncem války bydlel na Hanspaulce a jako malému chlapci se zájmem o letectví se mu hluboce do paměti vryly přelety těchto podivně spojených letadel. Jak vzpomíná, tyto stroje se nad Hanspaulkou objevovaly velice často. Je pravděpodobné, že tudy mířily na přistání po výcvikových letech.
O tom, že pilotovat Mistely bylo nejen náročné kvůli jejim vlastnostem, ale také nebezpečné pro jejich neohrabanost svědčí video ZDE. Formace těchto Mistelů byla "načapána" americkými Mustangy a nemilosrdně zkosena z oblohy.
Snímek Ruzyně z průzkumného letounu z března 1945. Na ploše před hangáry B a C lze díky stínům z pozdního odpoledne odhalit hned několik Mistelů. /via J. Rajlich/
Během přistání dne 13. března 45 došlo na Ruzyni k nehodě sestavy označené jako Mistel 3 /Fw 190A-8 a Ju 88G/, při které zahynul pilot Fw 190 Ofw. Alfons Welzel a byl usmrcen i jeden člen pozemního personálu. Pilot zřejmě nezvládl přistávací manévr a došlo k převrácení sestavy. Jelikož šlo o cvičnou konfiguraci, na palubě Ju 88 nebyla instalována nálož trhavin, ale jeho kabina byla osazena dvoučlennou posádkou, která měla za úkol monitorovat letoun. Oba letci událost se zraněními přežili. Fw 190 byl kompletně zničen, u JU 88 bylo poškození odhadnuto na 80% , tedy vážné poškození.
Nějak takto to vypadalo na pojížděcích drahách před hangáry B a C letiště Praha-Ruzyně v březnu 1945. Konfigurace JU 88G/Fw 190A měla drobnou logistickou výhodu- stejný motor BMW 801 a tedy shodné 95-ti oktanové palivo. Plnění paliva do nádrží Focke-Wulfu ovšem i tak vyžadovalo artistické schopnosti pozemního personálu.
Pavel Krejčí 7.2025