Heinkel He 219A-0 V26 W. Nr. 190120
DV+DP
Erprobungsstelle Tarnewitz/NJG 1 Venlo
Oblt. Helmut Leuchs †
Fw. Kurt Nieschler †
Praha-Ruzyně 11.6.1944

He 219A - ilustrační foto
Další z nehod velmi zajímavých letadel na pražské Ruzyni. He 219, německá noční stíhačka během svého zavádění do výzbroje ohromila svými výkony (během první bojové mise v noci z 11. na 12. června se posádce He 219A-0 pilotována majorem Streibem a navigátorem Uffz. Fischerem sestřelila pět Lancasterů RAF). Následné výkony už nebyly tak oslnivé a dají se považovat za promarněnou šanci, tak jako případ Me 262. Pokud by byl ovšem tento letoun vybaven silnějšími motory a vyráběn ve větším množství, mohl způsobit jakožto noční stíhačka spojencům velké problémy.
Havárie He 219 na Ruzyni.
Právě do dne prvního bojového nasazení, tedy 11.6.1944 se datuje nehoda jednoho ze strojů verze A-0, která se odehrála na pražské Ruzyni. K události existuje pouze strohý záznam. Letoun byl toho dne přelétáván z Tarnewitz do Schwechatu, důvod zastávky na Ruzyni není znám. Dvoučlenná posádka - Oblt. Helmut Leuchs a navigátor Fw. Kurt Nieschler při nehodě zahynula, stroj výrobního čísla 190120 byl zcela zničen.

Letoun W. Nr. 190120 s prototypovým označením V 26, a trupovým kódem DV+DP ktreý byl zničen na Ruzyni je zajímavý tím, že na něm byl zkoušen Schräggewaffnung - dvojice šikmo uložených kanonů Mk 108, systém označovaný jako Schräge Musik. Posádka letounu vybaveného tímto zbraňovým systémem se pomocí palubního radaru přiblížila k bombardéru ze zadní polosféry, po získání vizuálního kontaktu upravila rychlost a s přenížením kolem 100 m podlétala pod svojí kořistí. V okamžiku, kdy byla oběť nahoře pod úhlem 70° byla zahájena palba. Posádka napadeného bombardéru většinou zjistila přítomnost nočního stíhače pozdě, protože splýval se světly na zemi, kdežto útočník měl kořist proti černé obloze. Systém se poměrně dobře osvědčil a byl použit na řadě letadel, hlavně Me 110.
A.jpg)

Stroj V-26 "DV+DP" zachycený 13.5.1944 během postřelování základny Tarnewitz americkými stíhači. Letoun tehdy zkáze unikl, nejsou vedeny žádné záznamy o jeho poškození. Temná linie na horizontu je pobřeží Baltského moře. Na E-Stelle Tarnewitz byl kromě personálu základny přítomen technický tým firmy Rheinmetall-Borsig, výrobce kanonů Mk 108, který dolaďoval instalaci zbraní do zkoušených letadel. Zkoušky probíhaly rovněž u operační jednotky NJG 1, letoun v době havárie na Ruzyni s největší pravděpodobností ještě k NJG 1 nebyl převeden.



Prameny:
Valiant Wings Publishing
archiv M. Šíla
R. Francis Fergusson "The Heinkel He 219- An Ilustrated History"
Pavel Krejčí 7.2025