Suchoj Su-22M4
"4009"
32.ztl Náměšť n. Oslavou, 2. technická letka
mjr. Jiří Soukup
Pístov okr. Jihlava 18.3.1993

Na letoun ev. č. 4009, který se zřítil u Jihlavy existuje poměrně dost fotografií, protože byl využíván jako předváděcí. Vybral jsem tuto, velice hezkou, z "Air Tournament International" v Boscombe Down v září 1992. Zde se letoun účastnil na statické ukázce. Foto: Richard Vandervord.
V průběhu služby u Čs. letectva došlo celkem ke čtyřem haváriím a katastrofám letounů Su-22. Na Badatelně jsou zde:
1989 Moravské Knínice, mjr.Šašinka, roztržení hlavně kanonu, katapultáž: http://www.leteckabadatelna.cz/havarie-a-sestrely/detail/1057/
1993 Pístov, mjr. Soukup, chyba pilotáže při nácviku zvratu, katapultáž: popsáno v tomto článku
1996 Tasovice, kpt. Návesník, chyba pilotáže při provádění výkrutu, pilot zahynul: http://www.leteckabadatelna.cz/havarie-a-sestrely/detail/570/
2000 Náměšť n. O., npor. Šigut, pád během přistávacího manévru, pilot zahynul: http://www.leteckabadatelna.cz/havarie-a-sestrely/detail/571/
Mjr. Jiří Soukup odstartoval onoho 18. března 1993 ke kritickému letu z Náměšti, a to v 16.27 hod. k letu do zóny č. 1. Zde měl plnit úlohu 18/3 OBP. Ta spočívala v nácviku techniky pilotáže, pro kterou měl přidělenu výšku 1000-6000 m. Po několika manévrech v horizontále přešel na nácvik vertikálních manévrů. Nejprve to měl být zvrat, potom měl následovat přemet a překrut. Vyžádal si od ŘL povolení k nácviku, nastavil šíp křídla na 45 °se zbytkem paliva 2200 kg zahájil zvratem.
Po zastavení půlvýkrutu na rychlosti 550 km/hod na volnoběžných otáčkách přitáhl na úhel náběhu 20°. Během sestupné fáze letu kontroloval polohu letounu vůči horizontu. V době, kdy příď směřovala k zemi zhruba pod úhlem 50° pocítil třesení letounu. Bleskový pohled na ukazatel úhlu náběhu - ručička ukazovala daleko do bílo-červeně šrafovaného pole, přes 30°, tedy nepřípustné přetažení letounu. Dle pozdějšího vyšetřování se letoun v tu chvíli dal ještě razantním potlačením zachránit, pilot ale v prvním okamžiku pouze povolil a pak dal řídící páku do neutrální polohy. Na to, aby se letadlo dostalo z přetažení to nestačilo. Letoun začal ztrácet rychlost a stáčet se doprava. Vzhledem malé k výšce neměl pilot moc času chybu napravit. Několik vteřin se snažil letoun z polohy dostat. Vyhodnotil situaci jako pád do vývrtky, ohlásil ŘL vývrtku a katapultáž, kterou vzápětí provedl.
Katapultážní systém sedačky K-36 pracoval bez závad, pilot se bez úhony snesl na padáku jihozápadně od Jihlavy. Shodou okolností přistál na padáku nedaleko vojenského objektu 82. plrb, odkud ze stanoviště dozorčího telefonicky ohlásil situaci. Neřízený letoun dopadl ve střemhlavém letu do lesa v katastru obce Pístov, kde se v blízkosti soustavy rybníků zaryl hluboko do země a vybuchl. Způsobil tím vrásky na čele nejenom u pluku v Náměšti, ale taky vodohospodářům, protože místo dopadu bylo zdrojem pitné vody pro jihlavsko. Armáda tedy musela zainvestovat nejenom do úklidu trosek, ale i do dekontaminačních prací. Stroj se v měkkém terénu zaryl (dle prokuratury) do hloubky až 16 metrů. Větší část paliva shořela po dopadu, odhadováno byla asi 1500 litrů. Asi 600 litrů se podařilo vytěžit se zeminou, zbytek zůstal v zemi. Hodnota letounu byla vyčíslena na 41 126 696,- Kč, náklady na dekontaminační práce byly odhadnuty na 2-3 miliony Kč.
Po skončení vyšetřování nařídil velitel letectva genmjr. Ploc provést školení veškerého létajícího personálu se zaměřením na chování letounů v mezních režimech a provést se všemi rozbor této nehody. Vojenský obvodový prokurátor případ v červnu 1993 odložil s tím, že létání je obecně riziková činnost při které nelze vše předvídat a nelze vždy zabránit škodlivému následku. Na základě tohoto rozumného vysvětlení bylo další řízení zastaveno.
Zničený stroj byl vyroben v r. 1989, měl nalétáno 234 hodin.
K vyřazení letounů Su-22 z výzbroje čs. letectva došlo v r. 2002.

Přepis komunikace v kritických okamžicích.

Zákres nehody.



Na místě dopadu v r. 2025

Prostor dopadu - okraj lesa v katastru obce Pístov

Na místě se dodnes nachází drobné fragmenty ze "4009"

Místo dopadu je vodárenským zdrojem pitné vody, po dekontaminaci byly zřízeny monitorovací sondy, které se zde nachází dodnes.
Prameny:
Vyšetřovací spis, usnesení prokuratury. VUA Praha 1993
Pavel Krejčí 7.2025