Suchoj Su-7BM
"5023"
28.sbolp, 34. sbold
pplk. Emil Ország
Plavecké Podhradie okr. Malacky 23.5.1973

SU-7BM "5023" Foto krátce po dodání do ČSSR, ještě se sovětskou hvězdou na SOP. Zdroj : L+K 19/1965 via www.valka.cz
Letecká základna a střelnice Malacky se v průběhu budování čs. letectva stala pro svoji rozsáhlost nejdůležitějším vojenským prostorem pro nácvik cvičného bombardování a ostrých střeleb. V Malackách se intenzivně střílí a bombarduje už od r. 1922 a při střelbách se zde vystřídaly všechny bojové útvary bývalého Československa. Střelby se prováděly buď při intenzivním, zpravidla jedno až dvoutýdenním výcviku přímo z letiště Malacky, ale časté byly i nácviky, kdy letouny startující z domovských letišť využily prostory terčů a zase se vracely domů. Takto intenzivní provoz ovšem přináší i maléry všeho druhu a pokud si někdo (jako třeba já) dělá do mapy záznamy míst dopadů letadel, tak střelnice a okolní oblasti Záhorie a Malé Karpaty má červenými kolečky přímo posety. Nemalou měrou se na tom v éře strojů SU-7 podílel 20. a 28. sbolp (stíhací bombardovací letecký pluk). V mapě jsou to kolečka, ale Malých Karpatech je po "sůčkách" hned několik pořádných děr v zemi. O řadě z nich u na stránkách Badatelny bylo pojednáváno. V roce 1973 to byla havárie SU-7B "5023" jejíž pozůstatky se dají dodnes nalézt rozmetané mezi kopci Hrubá Križla a Kamenné, východně od Plaveckého Podhradí.
Dne 23.5.1973 plnil v prostoru střelnice "B" pplk Emil Ország , velitel 28. stíhacího-bombardovacího pluku, úkoly střeleb na pozemní cíle. V Osnově se jednalo o cvičení č. 29, 29RS a 33 (bombardování pod úhlem 10°, střelba na PC kanony a střelba na PS raketami R5S pod úhlem 20°). V 15.47 hod., poté, co provedl jednu zteč s odhozením ostrých pum OFAB-100 a druhou s odpalem rakety S5K prováděl pilot třetí zteč, opět s odpalem jedné S5K. Po opálení došlo u rakety k selhání a jejímu výbuchu těsně před letounem. Pilot v tu chvíli uviděl záblesk a ucítil zachvění letounu (jak popsal - jakoby do něčeho narazil). Motor letounu začal nepravidelně pracovat a pilot zaregistroval nárůst teploty výstupních plynů. Bylo evidentní, že výbuch rakety způsobil poškození motoru. Pilot vybral zteč a zahájil pravou zatáčku s úmyslem přistát z kurzu na letišti Malacky, které v tu chvíli bylo vzdáleno nějakých 10 km. Celý letoun se začal silně třást, pilot měl pocit, že se letadlo rozpadá, proto převedl letoun do stoupání, stáhl plyn na volnoběh a ve výšce 500-600 m při rychlosti 700-800 km/hod se z letadla "vystřelil". Vše při katapultáži fungovalo správně, před dopadem do korun asi 15 m vysokých borovic pilot odpoutal NAZ. Po dopadu zůstal viset v popruzích asi 3 metry nad zemí. Když se pokoušel dostat na zem spadl z této výšky a utrpěl drobná poranění. Asi za 10 minut spatřil vrtulník, který přistál asi 1000 m od něj. Vydal se tedy k němu a ten ho dopravil do Malacek.

Přepis komunikace -Hrabura-Řídící střeleb, Rudokop-Řídící létání, 735-pplk. Ország

Neřízený letoun pokračoval krátce v letu směrem na východ a dopadl do svahu kopce Kamenné, východně od Plaveckého Podhradí. Pohoří Malých Karpat se v průběhu let staly "konečnou destinací" dalších dvou Su-7, stroj "5023" byl na časové ose třetím z nich.


Za příčinu nehody byla vyšetřovaním označena exploze prachové náplně raketového motoru ( jinými slovy- nevybuchla hlavice, ale pohonná látka). Vzhledem k tomu, že raketa vybuchla v těsné blízkosti přídě letounu, vlivem nasátí žhavého vzduchu došlo k roztavení lopatek kompresoru motoru a jeho destrukci.
Neřízená raketa S5 určená k útokům na pozemní cíle. Výbuch hnací nálože o hmotnosti 1,15 kg způsobil poškození motoru stroje "5023"

Raketa S5K se složenými křidélky. Běžně se používala (a používá) v raketnicích UB 16 a UB 32 u bitevních letadel a vrtulníků. Zaznamenat jsme ji ale v minulých letech mohli i během vojenských konfliktů v Lybii, Syrii a různých ...stánech namontovanou na pickupech a náklaďácích.

Motor AL-7F-1 po převozu k technické expertýze.
Opatření z předběžného vyšetřování se dají shrnout takto: Bylo rozhodnuto o dalším přezkoumání raket S5K výrobní série 16/67 a jejich časovačů v Kriminalistickém ústavu. Do doby, než budou známy výsledky bylo zakázáno používání těchto raket a zváženo vyřazení a likvidaci celé výrobní série.
Místo dopadu v r. 2025





Prameny:
-Zpráva o vyšetřování letecké nehody . VUA Praha fond MNO 1973
Pavel Krejčí 7.2025