Avia C-2B1  v.č. 798

 

"UA-20"

 

3. lšp Trenčín

 

ppor. Karel Krátký 

 

npor. Ladislav Buk 

 

Kálnica okr. N. Mesto nad Váhom       7.6.1951

 

Avia/Letov C-2B (čs. poválečná výroba německého Arada Ar 96) 3. lšp v Trenčíně

 

Dne 7.6.1951 došlo u obce Kálnica k letecké katastrofě, při které byl zničen letoun C-2 v.č. 798 a zahynula jeho posádka- pilot ppor. Karel Krátký a pozorovatel npor. Ladislav Buk.

Letoun odstartoval z letiště Trenčín k letu, jehož účelem byla součinnost s jednotkami spojovacího vojska, které cvičily u obce Kálnica. Ppor. Krátký provedl nad prostorem cvičení západně od obce dva průlety, pozorovatel  zaznamenával rozmístění vojska. Poté provedl dva průlety jihovýchodně od obce, kde se nacházel vojenský tábor a opět se vrátil do prostoru západně od obce. V ohybu silnice zřejmě zahlédl pod stromem ukryté vojenské auto protože nad ním přeletěl a pak se po ostré zatáčce nad obcí vracel zpět. Pilot se nízkým, sestupným  letem se přibližoval zpět k ohybu, přehlédl ale dráty elektrického vedení. Dle svědků se zdálo, že se na poslední chvíli rozhodl dráty podletět, protože letoun prudce potlačil. Pod dráty pilot prudce přitáhl, ocasní plochy ale narazily do země a vymrštily ocas letounu nahoru. Letoun narazil pod mírným úhlem do země, následoval výbuch a trosky byly odmrštěny do vzdálenosti 80-90 m kde začaly hořet. Na místo přiběhli dva muži od spojovacího vojska, kteří z kabiny vyprostili oba letce, škpt. MUDr König, který se na místo dostavil u obou ale již mohl jen konstatovat smrt. 

 

 

 

 

Za příčinu letecké nehody byla označena přílišná fixace pilota letounu ppor. Krátkého na cíl, jímž v tu chvíli byl osamocený vojenský vůz. Pilot proti terénu neviděl elektrické vedení, které se po spatření snažil podletět. Ppor. Krátký byl poměrně zkušeným letcem, celkem nalétal 1050 hodin, na typu C-2 210 hodin. Osudného dne však přecenil svoje schopnosti, létal pod stanovenou minimální výškou a to se nakonec jemu, i pozorovateli npor. Bukovi stalo osudné. 

 

 Pole, na kterém došlo k nehodě. V popředí  el. vedení, které se pilot poté co ho spatřil snažil na poslední chvíli podletět.

 

Prameny:

Hlášení o letecké nehodě, fond MNO VUA Praha 1951

 

Pavel Krejčí 7.2025