Messerschmitt Me 210Ca-1 W.Nr.150024
FL.Ü.G1
Radošice okr.Plzeň-jih 27.1.1944
Letoun ve 12:30 havaroval pravděpodobně z důvodu špatného počasí během přeletu od maďarského výrobce k "uživateli"-pravděpodobně jednotce KG 51. Oba členové posádky-pilot Uffz.Wilhelm Graf /nar. 15.7.1920 Schönberg, pohřben v Plzni/ a střelec, radista Gefr. Gerhard Palke při nehodě zahynuli. /jiný zdroj uvádí jako radistu Uffz. Rolfa Gerschinski- nutno ještě ověřit/
Místo se nachází severovýchodně od obce Radošice na Plzeňsku. Petr Gruši Hruška měl již dlouhou dobu indicie o havárii neznámého letadla, ale bylo to v rovině "prý,možná...". Teprve po dohledání v archivech Honzou Vladařem bylo jasné, že letoun u Radošic skutečně havaroval. Petr se několikrát v obci bezvýsledně vyptával. I z toho důvodu jsem byl dost skeptický, že letadlo někdy najdeme, ale v roce 2009 jsme se rozhodli do Radošic ještě jednou zajet. Při výpravě jsme oslovili snad posledního ze tří lidí se kterým jsme ještě nemluvili a byla to trefa do černého! Pán o nehodě věděl a ochotně nás na místo pádu letounu v lesích dovedl. Na povrchu bylo v jehličí několik úlomků a tentokrát si štěstí vybralo přímo Petra. Na jednom z plechů se skvěl výrobní štítek letadla! O několik minut štěstí opět přesedlalo na mě a našel jsem krásný štítek s vyraženým typem letadla.
Dned již tedy víme, že šlo o Me 210Ca-1 záletové a přelétavací jednotky z letiště Wels u Vídně. Dle pamětníka z nedalekého Chynína jej letoun hlukem svých motorů vyhnal od oběda ven a s rodiči viděl, jak letoun klesá do lesa s hořícím motorem. Potom slyšeli praskání větví a výbuch. Po několikahodinovém hledání /byla navíc spousta sněhu/ našli v lese veliký průsek a spoustu trosek. Letoun prý nehořel.
Jan Vladař ve svém archivu dohledal, že šlo původně o letoun verze A-2,který byl v Maďarsku modifikován na variantu Ca-1. Je velmi pravděpodobné, že šlo o stroj vybavený kanonem BK5 ráže 50mm, protože dno této nábojnice bylo nalezeno na místě dopadu.
Američtí zbrojíři studují ukořistěný kanon BK5-what a hovado!
Komponentový štítek-Me 210 Výrobní štítek č.1 Výrobní štítek č.2
Místo dopadu 2009 | Štítky nalezené 2009 | Instruktážní štítek-2009 |
Štítky nalezené 2009
Kombinovaný ukazatel otáček vrtulí obou motorů | Umístění v kokpitu |
Signalizace vysunutí podvozku a vztlakových klapek | Umístění v kokpitu |
Rychloměr | Schema zapojení panelu odhozu pum ZSK 244A | Štítek z chladiče |
Pavel Krejčí,Petr Hruška 2.2014