Junkers Ju 52/3m  U.8+62

 

102/1. Magyar

 

Černá stráň-Jeseníky     17.10.1944

 


 bokorys-REVI

 

                                                                         Letoun U.8+62 v lepších dobách-u společnosti Malert jako HA-JUB

 

 

17.října odstartoval zásobami naložený Ju 52 U.8+62 /ex. HA-JUB/ maďarského letectva směrem k frontovému pásmu v Polsku.Za řízením seděl pilot fhdgy.Zoltán Oszlanyi,spolu s ním byli na palubě radista zls.Gábor Incze a palubní technik Tóth.S největší pravděpodobností se v letounu nacházel ještě jeden kurýrní důstojník.O průběhu letu lze spekulovat, existují dvě hypotézy.

Verze 1./dle dopisu, který adresoval  badatel p.Martin Fekets p.Janu Mahrovi v r. 2001.Jedná se zřejmě o výpověď přeživšího člena posádky/:

Letoun se pro nepřízeň počasí rozhodl pokračovat v letu malé výšce.V prostoru Olomouce se dostal do palby pěchotních zbraní- na letoun údajně zaútočili partyzáni. Pilot byl palbou usmrcen,radista Gábor Incze převzal řízení. Hrdinnému radistovi se podařilo letoun položit "na blízkou stráň". Po přistání se na palubě objevily plameny,letoun částečně shořel. Palubní mechanik podlehl zraněním po dopadu, radista s těžkými zraněními přežil.O čtvrtém členu posádky se dopis nezmiňuje.

Tato varianta má ovšem svoje "mouchy".Opravdu mohli letící Ju 52 v říjnu 1944 u Olomouce sestřelit partyzáni?To se mi nějak nezdá...A i kdyby-všude v okolí Olomouce jsou krásné roviny, ideální místo na nouzové přistání. Dá se tam přistát prakticky kdekoliv.Proč by radista s poškozeným letounem směřoval do hor?Navíc-v dopisu uváděna"blízká stráň" je přes padesát kilometrů vzdálená hora s vrcholem 1237m! Místo havárie je prudký svah, o přistání nemůže být řeč.

Verze 2./moje :-)/

Příčina je prostá-naložený letoun  havaroval v důsledku vlétnutí do kopců ve špatném počasí.

 

Místo dopadu jsem našel v roce 2007 po konzultacích s Petrem Sikorou-badatelem z České Vsi u Jeseníku. Letoun narazil do strmého do svahu v místech, kudy vedla neporušenou přírodou malebná lesní cesta. V těchto místech bylo nalezeno množství drobných fragmentů z kabiny. Cesta byla v posledních letech rozšířena těžkou technikou. Dnes přímo přes místo nárazu vede vyštěrkovaná horská  "dálnice" kudy se Tatrami 815 stahuje dřevo. Ochránci jesenické přírody -dobrý den!

   
Část konstrukce s výrobním štítkem Detail výrobního štítku výrobce Junkers
   
   
Krytka ze spodní strany letounu Krytka s označením letounu -862
   
   
Druhá krytka s číslem 862 Drobné fragmenty
   
   
Chladič  
   

 Pavel Krejčí 2.2014