North American P-51D  44-14648

 

C5-D  "Princess Pat"

 

364. Fighter Squadron,357. Fighter Group,8.AF

 

 

pilot 2./Lt. Robert W. Muller

 

Hostivice okr. Praha západ  16.4.1945

 

 

 

Pravděpodobná dráha letu stroje

 

 

Místo pod hrází Litovického rybníka, kde dosedl P-51D "Princess Pat"

 

 

 

Celou řadu let uznávaní historici a znalci leteckých bojů u nás identifikovali litovický Mustang jako stroj Lt.Col. Sidney S.Woodse, velitele 4. Fighter Grup 8. AF. Tento skvělý stíhač, eso z bojů v Pacifiku, byl 17. dubna 1945 sestřelen protiletadlovou obranou kdesi u Prahy. Ani náš spolek, který na místě havárie prováděl průzkum v roce 1999, neměl důvod těmto informacím nevěřit. Vše se změnilo v květnu 2005, když jsme v troskách stroje našli malý štítek s výrobním číslem - známý "Radio Call". Jen pro úplnost jsme číslo na štítku porovnali s všeobecně známými daty. Ihned bylo jasné, že se nejedná o stroj Sidneyho Woodse. Dalším bádáním byl stroj identifikován jako P- 51D 44 - 14 648 C5 - D "Princes Pat", na kterém byl 16. dubna 1945 sestřelen u Prahy 2/Lt Robert W. Muller, příslušník 357. stíhací perutě. Podle dobových amerických dokumentů je tento pilot veden jako nezvěstný - sestřelen bez dalšího svědectví.

Mustang "Princes Pat" byl osobní stroj 1/Lt Frye, zkušeného bojovníka 357.FG. Naproti tomu poručík Muller byl zcela jistě nováčkem u jednotky, člen skupiny pilotů právě převelených od výcvikové jednotky. Zajímavé musí být okolnosti startu k tomuto operačnímu letu. V troskách stroje jsme nalezli zničené letecké brýle, ovšem model R.A.F. Tyto většinou nosili američtí piloti - "mazáci" - jako znak svého působení na frontě. Úplnou náhodou byl nalezen knoflík od saka vycházkové uniformy US Army. Jak se zdá, poručík Muller zaskakoval velmi narychlo za jiného pilota a nejspíš se jednalo o jeho první operační let.

Pokusíme se tedy zrekonstruovat poslední let "Princes Pat" - Toho dne okolo 15.hodiny, při útoku na letiště Praha - Ruzyně, byl Mustang zasažen palbou protiletadlového kulometu od nádraží v Hostivici. Podle pamětníků začal letoun ihned kouřit, pilot se snažil přistát v okolí letiště. Ještě se mu podařilo přeletěl přes Hostivici a chtěl se pokusit o nouzové přistání na hladině Litovického rybnika. Jeho motor však již nevydržel a letoun se rozbil o stromy a hráz rybníka. Při havárii došlo k celkové destrukci letadla - motor se utrhl a spadl do cesty na hrázi, obě křídla se nárazem utrhla a byla odmrštěna na louku pod hráz. Trup s pilotem v kabině zůstal viset na přeraženém pahýlu topolu. Pilot ale nejspíše na poslední chvíli vypadl z kabiny, což potvrzují i někteří pamětníci(zůstal ležet na louce pod hrází). Síla náraz byla natolik devastující, že by přímo v kokpitu asi nepřežil. Podle pamětníků si všichni mysleli, že Američan musí být zákonitě mrtev. Místní lidé mu pomohli na nohy, teprve pak si jej převzali němečtí vojáci. Přes hrůzostrašnou havárii prý nebyl pilot vážně zraněn, jen potlučený. Byl odvezen německým důstojníkem Luftwaffe, pravděpodobně na letiště Ruzyně.

 

 Vzácný snímek,na kterém je vidět část motoru RR Merlin na hrázi Litovického rybníka

 Dnešní místo havárie se od dob válečných dost změnilo. Celý terén je zarostlý náletovými keři a částečně dorovnán téměř metrovou vrstvou hlíny - místo původní louky je zde hřiště. Přesto se nám  podařilo najít přesné místo havárie. V poměrně velké hloubce jsme našli množství zničené munice, zbytky vybavení kabiny - palubní hodiny a další přístroje, vypínače, přezky z upínacích popruhů. Štěstí nám přálo víc než dost, mezi plechy a zbytky letadla jsme našli polovinu pilotních brýlí a obsah Mullerovi peněženky - perfektně zachované mince US, Britské a dokonce ohořelý papírový jednodolar. /Pozn. Poděkování pro restaurátory Náprstkova muzea, kteří nám pomohli s restaurováním právě této papírové jednodolarovky/.

   
"Radiocall" z palubní desky stroje Štítek z ukazatele tlaku hydrauliky
   
   

 

Štítek  
   

 

 

Popisek na svorce Zbytky z leteckých brýlí
   

 

 

Háček z kukly, knoflík z uniformy Americké mince
   

 

Střepy z polohového světla Drobné zbytky přístrojů
   

 

Uzemňovací kabel Část motoru
   

 

Drobné zbytky Drobné fragmenty
   

 

Zbytky munice 12.7 mm Zbytky plexiskla a panceřového štítku kabiny
   

 

 

Výfuky motoru Rolls-Royce Merlin nalezené pod hrází rybníka

   

 

   

 

Havárii zpracovali členové spolku Pražský letecký archiv Ján Crhán a Luboš Wolf. Pavel Krejčí 3.2014