North American P-51D Mustang 

  

44-72076  FT-A

 

353. Fighter Squadron,354.Fighter Group, 9AF

 

1./Lt Francis J. O´Connell  

 

Praha-Hostivař        20.4.1945

 

 

 

 

 Ilustrační snímek P-51D 353. FS /P-51D 44-63607 Lt. Col. Glenn T. Eagleston/

V podvečer  dne 20. dubna 1945 došlo v prostoru východně od Prahy  k leteckému souboji mezi letci 353. Fighter Squadron a německými "stodevítkami" od JG 27. V dubnu 1945 se již většina soubojů odehrávala pod taktovkou amerických stíhačů a německá Luftwaffe byla v těžké defenzivě a potýkala se se značnými ztrátami. Neznámému německému stíhači se ale přesto ten den  podařilo získat vítězství. Jeho obětí se stal P-51D 44-72076 Lt. O´Connella. Letoun byl těžce poškozen a O´Connell stroj opustil na padáku. Neovládaný letoun se zřítil v Hostivaři poblíž hospody "U posledního groše", vybuchl a hořel.  Požár byl následně uhašen místními hasiči. Pilot stroje byl zajat a putoval na několik dní, které chyběly do konce války do zajetí.

 

Zajímavou vzpomínku mi k události zaslal pan Zdeněk Moravec:

Bylo mně tehdy devět let. Bydlel jsem s rodiči v Záběhlicích, kde můj otec choval králíky. V místě dnešního sídliště "na Práčích", ležícího asi 500m západně od dopadu trosek sestřeleného letadla jsme měli "propachtovanou" část louky, kam jsme jezdili s vozíkem pro trávu králíkům. Ovšem předtím jsme se jeli podívat na havarovaný letoun. Bylo to na zastávce autobusu městské linky č. 101 zvané "Na Groši". Trosky letounu leželi na jedné straně ulice, a motor byl vytržen z trupu a odhozen do příkopu na straně druhé. Samozřejmě přiblížit jsme se příliš nemohli, neboť tam hlídali němečtí vojáci.


Jeli jsme tedy pro krmení na louku. Při kosení otec objevil část letadla, která se oddělila od stroje ještě před dopadem na zem. Bylo to pravděpodobně stabilizační křidélko dlouhé asi dva metry a široké asi 50 cm, vytržené s částmi závěsů.

Byli jsme objevem vzrušeni a tak jsme ho naložili na dno vozíku, na to kupu trávy a uháněli domů. Uložili jsme ho do sklepa.

Po skončení války jsme tuto válečnou trofej obložili mohylou z kamení a vztýčili tak na zahradě památku na válku a utrpení lidí. Bohužel asi po dvaceti letech jsme si nechtěli stále připomínat válečná léta, mohylu jsme rozebrali a část letounu jsme odvezli do sběru. Dnes toho velice lituji!

 

Díky fotografiím ze sbírky p. Jelínka , které se v roce 2010 objevily na "Hloubkařích" /http://hloubkari.wordpress.com/ se podařilo určit místo dopadu tohoto stroje. Na jedné z těchto těchto unikátních fotografií je vidět hořící Mustang a jeho pilot těsně po přistání na padáku. Na momentce je možno  vidět dvě ženy, běžící k pilotovi. Vzhledem k tomu, jak blízko je Lt. Connell  od trosek lze říct, že musel vyskočit na poslední chvíli.

Dlouhou dobu se v literatuře / a sebekriticky musím říct- i na těchto stránkách/  uvádělo, že se v Hostivaři zřítil P-51D Capt. Gimbela. Díky badatelskému úsilí Honzy Vladaře se ale objasnilo, že šlo o Lt. O´Connellův Mustang. Toto bylo potvrzeno v říjnu 2014, kdy byly fragmenty Gimbelova stroje nalezeny u Kolešovic na Rakovnicku.

Bližší informace o souboji dne 20.4.1945 lze nalézt v publikaci nakladatelství JaPo "Messerschmitt Me 262 Production ...and Final Operations" /2012/

 

 Na místě je dnes další zástavba, takže hledání bylo vyloučené a bylo nutno se spokojit pouze fotografickou dokumentací místa.

   
20.4.1945 2011
   

 

 

Na druhé fotce z pozdější doby jsou vidět zbytky křídla tohoto stroje v ulici Strašnická.

1945 2011
   

 Informace čerpány mimo jiné  ze stránek http://hloubkari.wordpress.com.

 Pavel Krejčí 3.2014