North American P-51D Mustang 

  

44-72076  FT-A

 

353. Fighter Squadron,354.Fighter Group, 9AF

 

1./Lt Francis J. O´Connell  

 

Praha-Hostivař        20.4.1945

 

 

 

 

 Ilustrační snímek P-51D 353. FS /P-51D 44-63607 Lt. Col. Glenn T. Eagleston/

V podvečer  dne 20. dubna 1945 došlo v prostoru východně od Prahy  k leteckému souboji mezi letci 353. Fighter Squadron a německými "stodevítkami" od JG 27. V dubnu 1945 se již většina soubojů odehrávala pod taktovkou amerických stíhačů a německá Luftwaffe byla v těžké defenzivě a potýkala se se značnými ztrátami. Neznámému německému stíhači se ale přesto ten den  podařilo získat vítězství. Jeho obětí se stal P-51D 44-72076 Lt. O´Connella. Letoun byl těžce poškozen a O´Connell stroj opustil na padáku. Neovládaný letoun se zřítil v Hostivaři poblíž hospody "U posledního groše", vybuchl a hořel.  Požár byl následně uhašen místními hasiči. Pilot stroje byl zajat a putoval na několik dní, které chyběly do konce války do zajetí.

 

Zajímavou vzpomínku mi k události zaslal pan Zdeněk Moravec:

Bylo mně tehdy devět let. Bydlel jsem s rodiči v Záběhlicích, kde můj otec choval králíky. V místě dnešního sídliště "na Práčích", ležícího asi 500m západně od dopadu trosek sestřeleného letadla jsme měli "propachtovanou" část louky, kam jsme jezdili s vozíkem pro trávu králíkům. Ovšem předtím jsme se jeli podívat na havarovaný letoun. Bylo to na zastávce autobusu městské linky č. 101 zvané "Na Groši". Trosky letounu leželi na jedné straně ulice, a motor byl vytržen z trupu a odhozen do příkopu na straně druhé. Samozřejmě přiblížit jsme se příliš nemohli, neboť tam hlídali němečtí vojáci.


Jeli jsme tedy pro krmení na louku. Při kosení otec objevil část letadla, která se oddělila od stroje ještě před dopadem na zem. Bylo to pravděpodobně stabilizační křidélko dlouhé asi dva metry a široké asi 50 cm, vytržené s částmi závěsů.

Byli jsme objevem vzrušeni a tak jsme ho naložili na dno vozíku, na to kupu trávy a uháněli domů. Uložili jsme ho do sklepa.

Po skončení války jsme tuto válečnou trofej obložili mohylou z kamení a vztýčili tak na zahradě památku na válku a utrpení lidí. Bohužel asi po dvaceti letech jsme si nechtěli stále připomínat válečná léta, mohylu jsme rozebrali a část letounu jsme odvezli do sběru. Dnes toho velice lituji!

 

Další zajímavý postřeh k tehdejší události mi zaslal pan RNDr. Oldřich Froňka

...od svých synů jsem se dozvěděl o Vaší badatelské činnosti při pátrání po okolnostech sestřelů vojenských letadel nad naším územím v době protektorátu. Byl jsem svědkem jedné takové události na konci války. Jedná se o sestřelení americké stíhačky v oblasti Praha - Hostivař, lokalitě "Na Groši" 20.dubna 1945. Otevřel jsem si Vaše stránky "Letecká badatelna" a k této události jsem tam nalezl dvě fotografie,které připomínají atmosféru po dopadu letounu na silnici Strašnická, tehdy spojující Hostivař se Zahradním Městem.
Fotografie mi oživily celou událost i s detaily, které jsem od té doby pozapomněl. Celou válku jsem bydlel se svými rodiči "Na Groši" v pronajatém rodinném domku v současné ulici "Pod Průsekem" 782/19. Je to ten dům,který bezprostředně sousedil (na fotografiích není vidět) s polem na jehož konci letadlo dopadlo. Dům se také nachází asi 250 m od železniční trati.
V roce 1945 mi bylo 5 let. Toho podvečera (20.4.) jsem si s kamarádem hrál u cesty před naším domem. Cesta je vidět na fotografii (leží na ní padák). V průběhu hry se rozezněla siréna, která byla umístěná na škole v lokalitě "na Plískavě". Oznamovala přílet "nepřátelských" letadel.Kamarád mě opustil a utekl domů jak mu přikázala maminka.Byl jsem zcela zabrán do hry,když mně po chvíli vyrušila střelba z kanónu umístěného za lokomotivou vojenského vlaku,který stál na vjezdu do hostivařského nádraží. Viděl jsem jednotlivé záblesky výstřelů.Vzápětí se se ozval ohlušující řev nízkoletících letadel,která se objevila nad obzorem na druhém konci již zmíněného pole.Letěla formace tří letadel.Prostřední zpomalovalo,klesalo a viditelně se z něho kouřilo.Přímo na mé úrovni ve velmi malé výšce se od něho oddělil "balík",který prudce zabrzdil náhle rozvinutý padák (tehdy jsem nevěděl co to je).Leta dlo se mírně zvedlo a nakonec dopadlo na hranu Strašnické ulice.Explodovalo a začalo prudce hořet.Ozývaly se jednotlivé exploze.V ten moment jsem s velkým pláčem běžel domů matce v ústrety
Toto je popis události jak jsem ji zažil na vlastní oči a uši.Hrůzný zážitek pro malého kluka !
Další svědectví pochází z vyprávění mého otce a začíná situací zachycenou na Vašich fotografiích.K přeživšímu americkému letci se seběhli ještě další lidé včetně mého otce.Pilot byl podle otce značně otřesený a potlučený (život mu patrně zachránilo to,že dopadl do zoraného pole).Odvedli ho na ošetření k MUDr.Kurzovi,který měl poblíž ordinaci.Po ošetření si ho vyzvedli "Němci",což v tomto případě byli Rakušáci,kteří postrádali patřičné "říšské zaujetí".
Na závěr trochu dobového místopisu.
Silnice dnes nazývaná Strašnická procházela lokalitou "Na Groši" a směřovala dále kolem dislokace protivzdušné ochrany "FLAK",která se nacházela poblíž gumárny fy Michelin (později Mitas).Silnice končila na konečné stanici tramvaje v Zahradním Městě.

 

Díky fotografiím ze sbírky p. Jelínka , které se v roce 2010 objevily na "Hloubkařích" /http://hloubkari.wordpress.com/ se podařilo určit místo dopadu tohoto stroje. Na jedné z těchto těchto unikátních fotografií je vidět hořící Mustang a jeho pilot těsně po přistání na padáku. Na momentce je možno  vidět dvě ženy, běžící k pilotovi. Vzhledem k tomu, jak blízko je Lt. Connell  od trosek lze říct, že musel vyskočit na poslední chvíli.

Dlouhou dobu se v literatuře / a sebekriticky musím říct- i na těchto stránkách/  uvádělo, že se v Hostivaři zřítil P-51D Capt. Gimbela. Díky badatelskému úsilí Honzy Vladaře se ale objasnilo, že šlo o Lt. O´Connellův Mustang. Toto bylo potvrzeno v říjnu 2014, kdy byly fragmenty Gimbelova stroje nalezeny u Kolešovic na Rakovnicku.

Bližší informace o souboji dne 20.4.1945 lze nalézt v publikaci nakladatelství JaPo "Messerschmitt Me 262 Production ...and Final Operations" /2012/

 

 

Lt. Francis J. O´Conell /druhý zleva/ před P-51D FT-B "Margie Maru" se kterým létal Lt Col. Jack T. Bradly.

Letiště Rosières-en-Haye (A-98), duben 1945

/ Fold 3 via Martin Šíla/

 

 

 

 Na místě je dnes další zástavba, takže hledání bylo vyloučené a bylo nutno se spokojit pouze fotografickou dokumentací místa.

   
20.4.1945 2011
   

 

 

Na druhé fotce z pozdější doby jsou vidět zbytky křídla tohoto stroje v ulici Strašnická.

1945 2011
   

 Informace čerpány mimo jiné  ze stránek http://hloubkari.wordpress.com.

 Pavel Krejčí 3.2014