Focke Wulf Fw 190A-7  W.Nr. 642580  "Žlutá 8"

 

6./JG 300

 

Uffz. Paul Lixfeld

 

Troubky, okr Přerov   17.12.1944

 

 

 

Bokorys "osobního" stroje Uffz. Paula Lixfelda -Fw 190A "žlutá 12" pojmenovaný "Muschi"

 

Uffz. Paul Lixfeld /vlevo/

Fw 190A-7 W.Nr. 642580 je jedním  z letounů sestřelených 17. prosince 1944 během krvavé bitvy na Moravou. Při střetu s bombardéry a stíhacím doprovodem 15. Air Force byli ztraceny  čtyři stroje 6. Staffel JG 300.  Uffz. Paul Lixfeld, pilot FW 190A-7 "žlutá 8" zaútočil na americký B-24 Liberator a z bezprostřední blízkosti zahájil palbu. Odlétavající trosky kormidel, kterými proletěl ale těžce poškodily jeho "Sturmbock" a letec musel svůj stroj opustit.  Na rozdíl od tří ostatních letců 6. Staffel si zachránil život na padáku a s lehčími zraněními přistál ve dvoru usedlosti Františka Vítoslavského v Kokorách. Odtud byl vojáky wehrmachtu převezen do lazaretu v Klášterním Hradisku v Olomouci. Začátkem ledna 1945 se pak Uffz. Lixfeld vrátil ke své jednotce a pokračoval ve službě.

Letoun, o kterém se předpokládá, že patřil Uffz. Lixfeldovi spadl nedaleho obce Troubky u Přerova. Po nárazu do pole se zaryl do hloubky zhruba dvou metrů. Trosky nacházející se na povrchu  byly odvezeny Němci. V roce 2000 se pokusil zbytky letounu vyzvednout p. Jan Hlavačka z Přerova. Našel torzo motoru, které se dnes nachází v depozitu muzea v Lešanech. Po dalším zaměření stroje v roce 2014 vyzvedli poslední zbytky stroje Lukáš Svoboda a Pavel Krejčí. Na místě byly nalezeny již jen drobné fragmenty, mezi nejpodstatnější patří zbytky jednoho válce motoru BMW 801, část palubní desky a zbytky motorového krytu ve žluté barvě.

Místo dopadu letounu 2014 Místo dopadu
   

 

Fragment kanonu MG 151 Zbytky spodního motorového krytu
   

 

Závěs křidélka Detail čísla na závěsu
   

 

Část válce motoru BMW 801 Fragment palubní desky
   

 

Instruktážní popis nad rychloměrem  Umístění v kokpitu
   

 

Popisek omezení max. rychlosti pro otevření klapek Popisek omezení max. rychlosti otevření podvozku
   

 

   
   

 

Fragment spodního motorového krytu  
   

 

   

 

   

 

Fragment kanonu Mg 151 Část pneumatiky
   

 

   

 

Nalezená část válce motoru /vpravo/ Nalezená část válce motoru
   

Události 17.12.1944 detailně popisuje Jan Mahr ve své  knize "Vzpomínky na neznámé letce" /2011/.

Pavel Krejčí 9.2014