Consolidated B-24H-30-CF Liberator 

 

42-50447 "Flying Rumor"

 

859. Squadron 2641. SG

 

Tišnov okr. Brno-venkov   17.4.1945

 

Bokorys B-24 42-50447 /převzato z knihy "Vzpomínky na neznámé letce" -se souhlasem autora/

 

Trosky stroje na poli u Tišnova  v roce 1945

 

Místo havárie v roce 2014

 

Zbytky převáženého nákladu určeného pro partyzánské oddíly Zbytky převáženého nákladu
   

 

   
Drobné fragmenty ze stroje Druk z padáku či plátěného krytu
   

 

Část konstrukce Elektrický kabel
   

 

V noci z 16. na 17. dubna 1945 bylo po útoku německého nočního stíhače zasaženo letadlo B-24H 42-50447 "Flying Rumor". Letoun se v plamenech zřítil poblíž městečka Tišnov na brněnsku a z velké části shořel. Jeho noční mise nad území okupovaného Československa souvisela s podporou ilegální činnosti odbojového hnutí  R3 /Rady tří/.

 

Letoun v dobách, kdy jako "Buzz Tail II" operoval u 8. AF

Stroj 42-50447  původně operoval ze základen Anglii u 487. Bomber Squadron, 8. Air Force pod přezdívkou "Buzz Tail II". V srpnu 1944  se podrobil rozsáhlé konverzi. Z běžného bombardéru se stal speciálním strojem určeným pro operaci "Carpetbagger" a skončil u 857. perutě 801./492. skupiny zvláštního určení.Konverze spočívala v odstranění části výzbroje, úpravě pumovnice pro zavěšení přepravních kontejnerů, odstranění kyslíkové instalace a zabudování přijímacího systému "Rebecca", který letoun naváděl do cílových oblastí. Markantní změnou byla i aplikace černé matné kamufláže na povrch celého letounu. Letoun dostal od nové posádky přezdívku "Flying Rumor". V neposlední řadě dostal taktéž nový "nose art"- létající latrýnu. Byla to narážka na otvor v podlaze stroje po odstraněné spodní střelecké věži, kterou se shazoval menší náklad.  Stroj se podílel na výsadcích desantů a shozy materiálu během tajných nočních operacích nad územím okupované Francie  a Belgie.Ke konci roku 1944 byl stroj přesunut do Itálie k 15. AF a operoval u 859. perutě  15. speciální skupiny na letišti v Brindisi.

 

 

16. dubna večer odstartoval tento stroj společně s dalšími čtyřmi Liberatory k misi nad území Československa. Letoun velitele 1/Lt. Thomase O. McCarthyho měl za cíl shodit vojenský materiál partyzánské skupině čekající na ploše označené ELY 4/ Kamna nedaleko Tišnova. V době, kdy se letoun dostal do cílového prostoru, tedy zhruba v 00.30 dne 17.4. se v těsné blízkosti objevil německý noční stíhač. Dříve, než posádka zahájila úhybný manévr, byl letoun zasažen do pravého vniřního motoru a centroplánu. Letadlo se stalo neovladatelné a posádka stroj opustila na padácích. Letoun dopadl na pole nadaleko Tišnova a téměř celý, včetně nákladu shořel. Osmičlenné posádce přálo štěstí, po přistání na padácích se podařilo všem členům skrýt před Němci a později se připojit k partyzánským skupinám. Po skončení války se posádka dostala do Plzně, která se nacházela v americké okupační zóně. Z Plzně pak letci přeletěli do Francie a  následně opustili Evropu.

Ačkoliv byl letoun prokazatelně sestřelen, do dneška se nepodařilo zjistit, kdo byl útočníkem. Spekuluje se o noční JU 88G, He 219A-2 či Do 217N, žádná posádka Luftwaffe sestřel v tomto prostoru ale nedeklarovala.

Někteří členové posádky navštívili v devadesátých letech Českou republiku. Bombometčík 2/Lt Armando Carlino se v roce 1997 zůčastnil odhalení pamětní desky, kterou nechal v Tišnově odhalit bývalý člen partyzánského oddílu Jaroslav Skoupý.

 

   

 V devadesátych letech byl na místě proveden průzkum pracovníky MZM Brno. Bylo zaměřeno a vyzdviženo několik fragmentů, mezi nejpodstatnější patří dva válce z motoru a chladič.

Podrobné informace o sestřelu tohoto stroje lze nalézt v knize Jana Mahra "Vzpomínky na neznámé letce" /2011/

 

Pavel Krejčí 9.2014