Heinkel  He 219A-2/R1   "Uhu"  

 

G9+EK

 

I./ Nachtjagdeschwader  /NJG/  1

 

Lt. Otto Fries        Fw. Alfred Staffa

 

Sögtrop, Germany           16.1.1945

 

 

                                                                      

                                                                         Lt. Otto Fries                                                                                  Fw. Alfred Staffa

 

Jedním z legendárních strojů německé Luftwaffe se bezesporu stal He 219 "Uhu" . Legendární posádkou se těchto letounů se stal Lt. Fries a Fw. Staffa. Tato dvojice létala společně od února 1942 až do konce války v květnu 1945. Během té doby společně sestřelili 18 spojeneckých letadel. Sami byli třikrát sestřeleni. Poprvé jestě na Me 110, poté dvakrát na He 219. Fw. Staffa se "střílel" z He 219 ještě potřetí, 1.2.1945 poté, co společně s držitelem Rytířského kříže Hptm. E. Modrowem opustili He 219A-0 G9+HH.

Mít doma aspoň kus plechu z takového "brka", jako je He 219 bylo vždycky mým snem. Na území České republiky došlo sice během války ke dvěma nehodám tohoto stroje, obě místa jsou ale nehledatelná. Velmi mě proto potěšil kolega Aleš, který se po dlouhá léta osobně zná s Otto Friesem a Alfredem Staffou. /Oba letci bohužel nedávno zemřeli/. Alešovi se od nich podařilo zjistit přesné místo dopadu druhé "Sovy", ze které se 16.1.1945 katapultovali poté, co byli sestřeleni britským Mosquitem Mk. XXX pilotovaným F/Lt. Vaughanem a F/Sgt. McKinnonem od 85. Squadrony. Při cestě do Německa v roce 2012 jsem proto svoji trasu malinko, asi o 200 km,natáhnul a na popsané místo u obce Sögtrop se vydal. Po několika hodinách hledání, kdy jsem si nebyl jistý, jestli mě německá policie nesebere /v některých spolkových zemích je hledání pomocí detektoru kovů zakázáno/ jsem místo konečně našel. Místo havárie se bohužel nachází nedaleko frekventované silnice. Na místě dopadu je dodnes patrný velký kráter. Kopat do hloubky lopatou  se mi moc nechtělo. Zaregistoval jsem pohledy několika okolo jedoucích řidičů a představa, že skončím v německé base mě moc nelákala. Rychle jsem tedy polní lopatkou vykopal aspoň to, co bylo těsně pod povrchem a pak už raději zmizel. Je škoda, že pro občana ČR je asi vyloučeno jednat s německými úřady o tom, že by se legálně místo dopadu prozkoumalo. Podle toho, jaké množství trosek se nacházelo na povrchu a těsně pod ním, je jisté, že z tohoto letounu jich musí být na místě dodnes velké množství! 

Jsem rád,že Aleš mohl Lt. Friesovi i Fw. Staffovi ještě za jejich života dovézt do Berlína kusy "jejich" stroje. Za odměnu se mi jeden z plechů vrátil, podepsaný oběma letci.

Místo dopadu u obce Sögtrop v roce 2012

   

 

Podpisy Lt. Friese a Fw. Staffy na fragmentu He 219A-2 "G9+EK"

 

 

Fragmenty He 219A-2/R1 G9+EK

   
Část konstrukce stroje Původní barva na plechu
 
 

 

Část motoru DB 603 DB 603 -muzeum Gatow
   
   
Část žaluzie motoru  
   
   
Páky řízení stroje Spojka "Argus" z chladícího systému
   

 

Děkuji Aleši Komendovi za pomoc s nalezením místa a za podpisy obou "flígrů"!

Pavel Krejčí 11.2014