Consolidated B-24 J Liberator

 

44-73128  "Butch"

 

343. Bomb Squadron, 98. Bomb Group, 15. AF

 

Dubeč okr. Plzeň-jih  22.2.1944

 

Operaci "Argument" provedla 8. a 15. letecká americká armáda ve dnech 19.-25. února 1944 s cílem bombardovat zbrojní a letecké továrny v Německu a na okupovaných územích. Součástí operace byl i nálet dne 22. února 1944 na letecké továrny Messerschmitt GmbH v Obertraublingu, severozápadně na Prufening v okolí Regensburgu a Mnichova v Bavorsku. Součástí velkého svazu byly Liberatory B-24 od 98. Bombardment Group USAAF, tyto čtyřmotorové letouny se u Regensburku oddělily a nabraly kurz na Plzeň. Stíhací doprovod amerických bombardérů se musel vrátit zpět na základny kvůli nedostatečnému doletu. Luftwaffe reagovala vysláním těžkých dvoumotorových stíhaček Me 110G-2 od II. gruppe eskadry ZG1 ze základny Wels u Lince.Krátce po poledni 22.2. 1944 došlo v prostoru Plzně k prudké bitvě, při které bylo sestřeleno několik Liberátorů a rovněž útočících Messerschmittů.  

Jedním ze tří  Liberátorů sestřelených ve vzdušném prostoru v okolí Plzně, byl B-24J 42-73128 s přezdívkou "Butch" velitele 1./Lt Goddarda. Letoun byl zasažen útočící "stodesítkou" zřejmě raketou WGr.21. Došlo k velkému výbuchu na pravé straně, začaly hořet motory č. 3 a 4.Další zásah letoun utržil hned v zápětí a to do pilotního prostoru. Letounu se utrhla část křídla s pravým vnějším motorem a začal  se řítit k zemi. Během pádu došlo k dalšímu výbuchu, zřejmě palivové nádrže, který vyhodil z trupu S/Sgt. Raymonda Nouryho. Tlaková vlna mu zřejmě otevřela i padák, protože Noury se probral z bezvědomí ve výšce asi 5tisíc stop s otevřeným padákem. Otáčejíci se trup bombardéru s celým levým křídlem a částí pravého dopadl téměř kolmo nedaleko malé hájovny nedaleko samoty Dubeč na Nepomucku. Letoun po dopadu vytvořil obrovský kráter,vybuchl a shořel. V plamenech zahynulo deset členů jeho posádky, jediný přeživší byl Sgt. Noury. Utržené křídlo stroje spadlo  dva a půl kilometrů dále na sever, poblíž Bukové hory. Motor č. 4, který se z něj oddělil pak nedaleko něj.

 

Místo dopadu u hájovny v Dubči těsně po události

 

Křídlo stroje u Bukové hory

Sgt Noury byl po přistání na padáku odveden na četnickou stanici v Chocenicích, kde si pro něj zanedlouho přijelo Gestapo. Byl zajat a do konce války zadržován v zajateckém táboře. Během výslechu udal Sgt. Noury němcům pouze svoji hodnost a jméno. Němcům se i proto nepodařilo identifikovat letoun a jeho posádku. To se podařilo teprve po válce americké vyšetřovací komisi a československým státním orgánům. V roce 1990 byl nedaleko kráteru u hájovny v Dubči postaven první památník-skromný kříž, který byl v roce 1992 doplněn pamětní deskou se jmény členů Goddardovy posádky. V roce 2009 pak byl zbudovan monumentální obelisk, umělecké dílo, které připomíná jednu z mnoha tragédií 2. sv. války.

První pomník posádce věnovaný obcí Prádlo /1990/

Nákres zachycující místo dopadu z kroniky obce Ždírec

První pokusy o průzkum této lokality uskutečnil již konce 80. let minulého století  J. Kohout z Plzně , následován mnoha dalšími. Z místa bylo od té vyzdviženo velké množství zajímavých trosek letounu i osobních předmětů posádky. Dnes se na místě nalézá již jen kráter částečně naplněný vodou a v okolí drobné fragmenty. V roce 2008 se mi podařilo najít místo dopadu motoru č. 4 , které se nachází asi 200 metrů východně od Bukové hory.

Seznam členů posádky Liberatoru 42-138:

1. pilot - Lt George M. Goddard+

2. pilot - Lt Haig Kandarian+

navigátor - Lt Joseph Frederick Altemus+

bombometčík - Lt Charles Fayne Spickard+

radiooperátor - Sgt Wayneworth Evanson Nelson+

střelec - Sgt Oscar William Houser+

střelec -Sgt Rexford Harwell Rhodes+

střelec -Sgt Harold Clevurn Carter+

střelec - Sgt Roy Elton Hughes+

střelec - Sgt John Aloysius Goldbach+

střelec - Sgt Raymund A. Noury-přežil

 

Jediný přeživší, Sgt. Raymund A. Noury navštívil Českou republiku a místo dopadu v roce 2004. Od února 2014 je v muzeu v Nepomuku otevřena expozice věnovaná této havárii.

 

 

Místo dopadu-vodou zaplavený kráter v roce 2008

   

 

Pamětní deska se jmény členů posádky z r. 1992 "Zahrádka" s fragmenty-2008- dnes již neexistuje
   

 

Část válce motoru Část válce motoru
   

 

Drobné fragmenty z trupu Fragmenty z motoru č. 4
   

 

"Vnitřek" leteckého přístroje Drobné fragmenty z motoru
 

 

 

Výrobní štítek motoru P&W R-1830

          

 

 

Zlatý prsten Lt. Goddarda

    

 

Vrtulový list nalezený na místě havárie.

 

Vrchol Bukové hory- místo dopadu křídla a motoru

 

Operaci "Argument" a ztrátu tohoto letounu vyčerpávajícím způsobem popisuje kniha "Operace Argument" autorů K.Foud, J.Kolouch,V. Krátky, J. Vladař.

Informace čerpány rovněž z webových stránek města Blovice

 

Pavel Krejčí 11.2014