C-11      výr. č. 170407

 

17. Stíhací let. pluk  Milovice-Mladá

 

Npor. Bělohradský Karel +

 

Por. Novotný Josef +

 

Jizerní Vtelno okr. Ml. Boleslav  21.7.1955

 

 

Ilustrační bokorys stroje C-11, který létal u 47. Průzkumného let. pluku v Milovicích-Mladé v roce 1956.

Děkuji autorovi kresby p. Takáčovi a členům Třebíčského NMC.

 

Snímky trosek stroje z vyšetřovacího protokolu. /VUA Praha/

 

Křídlo letounu Zadní část trupu
   

 

Průsek v lese  způsobený nárazem stroje Vrtulový náboj a část vrtule
   

 

Krytka z povrchu stroje Ukazatel tlaku plnění  motoru-ATI
   

 

Fragmenty z konstrukce Zbytky přístrojů z kokpitu letadla-vpravo zbytek kompasu
   

Nadporučík Bělohradský odstartoval z letiště Milovice dne 21.7.1955 v 14:48 jako instruktor s mladým pilotem-poručíkem Novotným. Úkolem byl nácvik letu podle přístrojů ve stroji C-11 v zatemněné kabině- let "pod kabinkou". V 15:05 obdržel řídící létání informaci, že v prostoru severně od Milovic je bouřka. Okamžitě nařídil letounům ve vzduchu, aby se zařadily do okruhu a přistály. Všechny stroje zprávu potvrdily, s vyjímkou C-11 npor. Bělohradského. Řídící létání tedy nařídil vedoucímu vracející se dvojice Migů-15, npor. Liškovi, aby letěl do prostoru severně od letiště a navázal s "Cé jedenáctkou" spojení.  Npor. Liška byl ale nucen se z prostoru vrátit, protože jižně od Mladé Boleslavi již byla silná bouřka. Poté odstartoval další Mig-15 pilotovaný pplk. Kristem, aby letoun našel. Toto pátrání bylo ale bezvýsledné. Navečer se do pátrání zapojil letoun K-65, jehož posádka objevila trosky letounu C-11 rozmetané v lese poblíž Bezna. Do prostoru se vydala pozemní skupina a té se podařilo vrak najít  v 00.30 následujícího dne.

Za viníka katastrofy byl označen npor. Bělohradský, který jako instruktor zodpovídal za let. Během něj vlétl do bouřkového mraku a nezvládl v něm let podle přístrojů. Bylo zjištěno, že npor. Bělohradský měl nedostatečný výcvik na C-11 a měl velké přestávky v létání. Poslední let podle přístrojů provedl 4.11.1954, tedy víc než půl roku před nehodou. U 17.SLP se trestalo. Za nedostatky v organizaci létání a kontrole instruktorů byli potrestáni důstojníci, od zástupce velitele divize, přes velitele pluku až po velitele letky. Bylo přijato ustanovení, že každý instruktor musí nalétat měsíčně  minimálně jednu hodinu podle přístrojů.

 

Vyšetřovací spis /VUA Praha/- ze spisu mj. vyplývá, že letoun byl téměř nový- měl od výroby nalétáno pouhých 39 hodin, vyroben byl v SSSR

   

 

 

Pavel Krejčí 12.2014