Aero C-3AF  ev.č. 613 "SU-29"

 

Šturmanské a spojovací učiliště /SŠU/ IP Chrudim

 

Sušice okr. Chrudim  15.1. 1953

 

 Aero C-3AF /ilustrační bokorys Jan Máče/

 

 Letecký snímek nehody /VUA Praha/

 

Místo havárie v r. 2011

 Rok 1953 se do historie československého vojenského letectva zapsal takovým množstvím událostí, že se to na dnešní poměry zdá až neuveřitelné. Jednalo se o dobu ohromného rozmachu, byla zaváděna nová technika, doplňovaly se stavy nově vzniklých divizí, některé útvary byly přejmenovány. Neděly se ale věci jen pozitivní. Z důvodu politických represálií  se uskutečnilo i několik úletů našich letounů na Západ, udál se ojedinělý a dodnes sporný sestřel amerického F-84E Lt. Warrena G. Browna  a rovněž se tento rok vyznačoval velkým množstvím "leteckých mimořádných událostí". První z nich se udála již 15. ledna  a skončila fatálně pro tři letce SŠU-IP Chrudim.

Dle vyšetřovacího spisu, který se zachoval ve VUA Praha, prováděl letoun C-3AF výcvikový let pro provedení úlohy č. 6 podle osnovy pro výcvik žáků šturmanského učiliště. Jednalo se o navigační let v s úkolem přesného nalétnutí přívodních radiomajáků. Východně od přehrady Seč se posádka pro nepříznivé povětrnostní podmínky rozhodla vrátit na letiště. Výška základny oblačnosti se stále snižovala a pilot namísto stoupání a přechod na let podle přístrojů "žehlil" v minimální výšce terén nad Železnými horami. V prostoru obce Sušice začal  pilot náhle provádět ostrou zatáčku při které zachytil křídlem o stromy.  Radista ppor.Mikeska vypověděl, že trupovým okénkenm zahlédl vršky stromů, ale víc si již nepamatoval. Ze šestičlenné osádky zahynuli tři letci. Pilot- ppor. Jaromír Šimeček, šturman por. František Hrubý a des. žák Jaromír Čaja. K ostatním třem na palubě se osud zachoval milosrdněji a se zraněními přežili. Zranění rt. Jana Čekala nebyla tak vážná a poté, co se zimou probral z bezvědomí se vypravil do Sušice pro pomoc. Místní obyvatelé pak na saních odvezli dva zbylé těžce zraněné letce a ti se díky jejich pomoci se brzy dostali do nemocnice.

Jak už to v podobných případech bývá, byla ustanovena vyšetřovací komise. Ta za příčinu katastrofy určila nízkou zkušenost v organizaci, přípravě a provedení letu za ztížených povětrnostních podmínek.

 

Snímky z vyšetřovacího spisu /VUA Praha/

   

             

 Místo havárie jsem hledal na základě informací z vyšetřovacího protokolu v roce 2011. Jak jsem posléze zjistil, na místě havárie se nachází skromný pomníček s křížem, který na místo umístila zřejmě rodina pilota ppor. Šimečka.

   

 

 

 

Drobné fragmenty z místa havárie

 

 

 

Pavel Krejčí 1.2015