Aero C-3AF ev.č. 613 "SU-29"
Šturmanské a spojovací učiliště /SŠU/ IP Chrudim
Sušice okr. Chrudim 15.1. 1953
Aero C-3AF /ilustrační bokorys Jan Máče/
Letecký snímek nehody /VUA Praha/
Místo havárie v r. 2011
Rok 1953 se do historie československého vojenského letectva zapsal takovým množstvím událostí, že se to na dnešní poměry zdá až neuveřitelné. Jednalo se o dobu ohromného rozmachu, byla zaváděna nová technika, doplňovaly se stavy nově vzniklých divizí, některé útvary byly přejmenovány. Neděly se ale věci jen pozitivní. Z důvodu politických represálií se uskutečnilo i několik úletů našich letounů na Západ, udál se ojedinělý a dodnes sporný sestřel amerického F-84E Lt. Warrena G. Browna a rovněž se tento rok vyznačoval velkým množstvím "leteckých mimořádných událostí". První z nich se udála již 15. ledna a skončila fatálně pro tři letce SŠU-IP Chrudim.
Dle vyšetřovacího spisu, který se zachoval ve VUA Praha, prováděl letoun C-3AF výcvikový let pro provedení úlohy č. 6 podle osnovy pro výcvik žáků šturmanského učiliště. Jednalo se o navigační let v s úkolem přesného nalétnutí přívodních radiomajáků. Východně od přehrady Seč se posádka pro nepříznivé povětrnostní podmínky rozhodla vrátit na letiště. Výška základny oblačnosti se stále snižovala a pilot namísto stoupání a přechod na let podle přístrojů "žehlil" v minimální výšce terén nad Železnými horami. V prostoru obce Sušice začal pilot náhle provádět ostrou zatáčku při které zachytil křídlem o stromy. Radista ppor.Mikeska vypověděl, že trupovým okénkenm zahlédl vršky stromů, ale víc si již nepamatoval. Ze šestičlenné osádky zahynuli tři letci. Pilot- ppor. Jaromír Šimeček, šturman por. František Hrdý a des. žák Jaromír Čaja. K ostatním třem na palubě se osud zachoval milosrdněji a se zraněními přežili. Zranění rt. Jana Čekala nebyla tak vážná a poté, co se zimou probral z bezvědomí se vypravil do Sušice pro pomoc. Místní obyvatelé pak na saních odvezli dva zbylé těžce zraněné letce /ppor. Oldřicha Mikesku a des. Miroslava Celnara/ a ti se díky jejich pomoci se brzy dostali do nemocnice.
Jak už to v podobných případech bývá, byla ustanovena vyšetřovací komise. Ta za příčinu katastrofy určila nízkou zkušenost v organizaci, přípravě a provedení letu za ztížených povětrnostních podmínek.
Snímky z vyšetřovacího spisu /VUA Praha/
Místo havárie jsem hledal na základě informací z vyšetřovacího protokolu v roce 2011. Jak jsem posléze zjistil, na místě havárie se nachází skromný pomníček s křížem, který na místo umístila zřejmě rodina pilota ppor. Šimečka.
Drobné fragmenty z místa havárie
Pavel Krejčí 1.2015