North American P- 51 D-10-NA
44-14789 G4 - E "Sad Sack"
362. Fighter Squadron, 357. Fighter Group, 8. AF
1/Lt. Oskar T. Ridley
18. duben 1945
Lány, okr. Kladno
P-51D "Sad Sack" a jeho pilot Lt.Ridley Lt. Ridley děkuje svému mechanikovi za dobře zabalený padák
Letoun ještě v době, kdy na něm létal Col. John England
Col. John England
Na 18. dubna 1945 naplánovala 3. letecká divize 8. letecké armády bombardovací útoky na železniční cíle ve střední Evropě, hlavně na území Protektorátu Čech a Moravy. Bojová síla divize byla rozdělena na dvě formace - "Task Force 1" měla za úkol bombardovat nádraží v Táboře. Průzkumné letadlo před formací ale hlásilo velkou oblačnost nad cílem, proto byly bombardéry poslány na nádraží ve Straubingu. Špatné počasí tak zachránilo město Tábor od velkých škod.
Druhá skupina - "Task Force 2" - mířila na nádraží v Kolíně a v Plzni-Kotěrově. Součástí jejího stíhacího doprovodu bylo i 54 Mustangů od 357. FG, které vedl Major Leonard "Kitt" Carson. V průběhu letu dostala skupina rozkaz blokovat letiště Praha- Ruzyně, kde sídlily poslední jednotky proudových stíhaček Luftwaffe.
Okolo 13. hodiny zahájili američtí stíhači ostřelování plochy letiště. Asi ve 13.20 hod. byl Mustang "Sad Sack" zasažen protiletadlovým dělostřelectvem. Pilot 1/Lt Oskar T.Ridley s poškozeným motorem letounu doletěl západně od Prahy a vyskočil na padáku u obce Žilina, okr.Kladno. Jeho stroj dopadl do lesa mezi obcemi Žilina a Lány, okr.Rakovník. Letoun po dopadu ohned začal hořet, pravděpodobně došlo i k výbuchu. Oskar T.Ridley se nedostal do německého zajetí. Ihned po přistání se o něho postarali místní obyvatelé, a do konce války se ukrýval ve stavení pana Josefa Pittnera v obci Ruda.
Lt. Ridley již není mezi námi-zemřel v USA roce 2012.
Není bez zajímavosti, že na letounu 44-14789 ještě před tím, než byl přidělen Lt. Ridleymu, létalo jedno z velkých es 8. AF, Col. John England.V té době tento Mustang nesl nose art „Missouri Armada“.Col. England během své „European Tour“ zničil 19 nepřátelských letadel, z toho 17.5 ve vzduchu, absolvoval 108 bojových misí, nalétal 460 operačních hodin.Svůj úspěch připisoval především gyroskopickému zaměřovači K-14-tzv. „výrobci es“.Části zaměřovače tohoto letounu byly u Lán rovněž nalezeny.Štěstí tohoto pilota opustilo 21.11. 1954, když se se svým F-86 Sabre zřítil při přistání na základně Toul ve Francii.
Letoun G4-E -ještě v lepších dobách...
Místo dopadu Mustangu Lt. Ridleyho je všeobecně známo.V roce 2007 provedl spolek PLA průzkum místa, místo bylo následně uklizeno.
Byla vyrobena deska, která byla slavnostně odhalena 8. května 2007, za přítomnosti vojenských klubů z Plzně a zástupců všech zúčastněných.
Zásluhu na uvedení místa do dnešního stavu mají kromě spolku PLA též p. Ivan Fiala, p.Marian Krucký, ředitel muzea Rakovník, ředitelka muzea TGM v Lánech, starosta města Lány.
Část zaměřovače K-14- nastavení vel. cíle Zadní část přístroje Výrobní štítek komponentu
Fragment znaku USA Části "kniplu"-nález z nejcennějších Štítek z kabiny-indikace ident. světel
Drobné fragmenty Štítek ze vzduchové pumpy Svorky z hadic
Části letounu nalezené spolkem "Letecký archiv"
Štítek z fotokulometu
Montážní štítek hlavně kulometu zbytek instruktážního štítku z krytu kulometů
zbytek instruktážního štítku z krytu kulumetů Výrobní štítek kulometu Browning Štítek z kompasu
Červená a žlutá-barvy 357. FG Zbytky umělého horizontu
Tlakoměr paliva a oleje,tepl. oleje Původní přístroj Krystal z radiostanice
Pamětní deska v roce 2007
Pavel Krejčí, Ján Crhán, spolek LA