Aero C-3A , ev. č. 350 " S-15"

 

Letecká spojovací škola  /LSŠ/ Chrudim

 

Jevíčko okr. Svitavy    26.5.1949

 

Ilustrační bokorys  Aera C-3 /Jan Máče/

 

 

 

   
       
       

V noci z 26.na 27. května 1949 bylo u Letecké spojovací školy Chrudim plánováno noční létání z důvodu výcviku radiolegrafistů této školy. Na programu byl radionavigační let tří letounů C-3A po trati Chrudim-Bruntál-Prostějov II, kde měly letouny přistát. Po startu z Prostějova měly letouny pokračovat přes Havlíčkův Brod na svoji domovskou základnu v Chrudimi. Počasí nebylo ideální, od západu se k Chrudimi přibližovala studená fronta s intenzivní bouřkovou aktivitou. Por. Margetín, velitel letky radiotelegrafistů nicméně rozhodl, že se plánovaná činnost uskuteční, což bylo odsouhlaseno velitem školy mjr. Marešem. Letouny s trupovým označením S-11 a S-15 provedly let po plánované trati do Prostějova bez obtíží, třetí letoun se vrátil zpět do Chrudimi pro poruchu radiostanice. Jeho v té chvíli ještě netušila, jakému dramatu unikla. Ve 22. hod se počasí v Chrudimi výrazně zhoršilo. Vedoucí LSŠ proto vydal rozkaz k zadržení obou letounů v Prostějově do doby, než budou vydána další nařízení. Ve 22:30 se počasi v Chrudimi zlepšilo a bouřka se utišila. Mjr. Mareš si neuvědomil, že zlepšení bylo způsobeno tím, že čelo studené fronty s hůlavou postoupilo dále k východu a vydal rozkaz k provedení letu Prostějov- Chrudim. Mezi Chrudimí a Prostějovem nebyla žádná meteostanice, takže posádky neměly možnost si počasí po trati ověřit a po 23. hod odstartovaly v 10-ti minutovém intervalu na zpáteční let. Na palubách strojů bylo celkem čtrnáct členů posádky a pro všechny se tento start stal posledním. Ve 23:23 bylo rádiové spojení s letouny ztraceno. Když ani po době předpokládaného přistání v Chrudimi nebylo navázáno spojení, bylo ve 00:25 zahájeno pátrání.

Oba letouny byly nalezeny 27. května dopoledne v okolí Jevíčka.

Letoun S-15 se dle vyšetřovacího spisu zřítil střemhlav pod úhlem 75 stupňů do lesa 1 km západně od Jevíčka. Letoun dopadl bez levého křídla a levého směrového kormidla velkou rychlostí. Stroj se při dopadu kompletně roztříštil. Celá sedmičlenná posádka zahynula. Vyšetřovací spis docela naturalisticky popisuje jak vlivem obrovských sil došlo k rozmetání letadla i jeho posádky po širokém okolí. Vyšetřovací komise požádala Místní národní výbory a hasičské sbory v okolí o pomoc se sesbíráním pozůstatků posádky a odvoz do márnice v Jevíčku.Za bezprostřední příčinu nehody byla stanovena skutečnost , že letoun vlétl do hůlavy, která provázela přechod studené fronty. Díky tomu došlo pravděpodobně ještě ve vzduchu k rozlámání stroje, který se pak již neovladatelný zřítil do lesa.

Jako druhá možná příčina byla naznačena možnost, že se oba letouny ve vzduchu srazily. Vzhledem k tomu, že ale startovaly v desetiminutovém intervalu, je tato možnost velmi nepravděpodobná.

Letoun "S-11" zde.

 

Unikátní fotografie z místa katastrofy z archivu VUA Praha.Snímky byly bohužel poškozeny během zatopení archivu při povodních v srpnu 2002.

 

Motor Argus Roztříštěný vrak stroje se zbytky padáku
   

 

Ulomené křídlo Ulomené křídlo s dobře viditelným kruhový čs. znakem
   

 

Drobné fragmenty nalezené v okolí místa dopadu v roce 2011

Zbytky přístrojů "Budík" slisovaný nárazem
   
   
Páka otevírání bočního okénka pilotní kabiny Detail páky
   
   
Štítek z motoru Argus Drobné součásti stroje S-15