Douglas C-47A /D-47/ Skytrain
výr. č. 42-101011 "D-21"
1. let. dopravní pluk
škpt. Větroň Antonín + 4
Vřesovice okr. Hodonín 30.11.1952
Letoun D-47A před hangárem na letišti Praha-Kbely
Výčet leteckých katastrof roku 1952 uzavřela událost z konce listopadu. Dne 30.11.1952 ve 20:59 došlo ke katastrofě letounu D-47 ev. čísla 21 z 1. Leteckého dopravního pluku Praha-Kbely. Tragická událost se stala asi 2.5 km severozápadně od obce Vřesovice v pohoří Chřiby. Letoun D-47 vyrobený firmou Douglas v r. 1942 s velmi slušným náletem 4789 hod narazil v nízkém letu do jižního svahu vrcholku "Bradlo". Letoun odstartoval z pražských Kbel v 19:58 k plnění zvláštního úkolu- tzv. akce "Rudé právo". Šlo o vysazení zásobníků s matricemi stranického plátku RP na letištích Brno a Ostrava. Běžně tuto činnost prováděly letouny ČSA- ty na letištích přistávaly. V případě špatného počasí se úkolu ujalo vojenské letectvo a matrice s tiskovým materiálem UV KSČ byly shazovány na padáku během průletu nad dráhou. Osudného dne, 30.11. bylo počasí mimořádně špatné. Převládala nízká oblačnost s velmi malou dohledností a navíc hrozila tvorba námrazy. Posádka velitele letounu škpt. Větroně byla se situací seznámena a věděla, že provedení letu je riskantní. Kapitán stroje s provedením letu váhal. Po několika telefonických urgencích z redakce RP věc správně "politicky pochopil" a rozhodl se let provést. Stroj tedy odstartoval a přes Benešov mířil na Brno. Navigaci během letu posádce znesnadňoval i silný vítr. Polohu určovala zaměřením od goniostanic a vlastním radiokompasem. Došlo k fatální chybě, kdy posádka díky špatnému počasí nezískala zaměření gonia v Havlíčkově Brodě, nedokázala se správně zaměrit vlastním radiokompasem a tak minula letiště Brno severně. Obsluha gonia Brno posádku na chybu neupozornila. Zatáčka do osy přistání byla následkem chybných navigačních výpočtů provedena jižně od sestupové trati. Tím se letadlo dostalo nad pohoří Chřiby a během klesání narazilo do kopce Bradlo. Letadlo bylo kompletně zničeno, trosky navíc zachvátil požár. Nalezeno bylo až druhý den v poledne hajným Pffefferem. Vyšetřovám bylo prokázáno, že nešlo o technickou závadu a vina leží jednak na posádce stroje , tak na straně brněnského gonisty.
Touto nehodou se uzavřela statistika našeho vojenského letectva za rok 1952 na dnes těžko uvěřitelném počtu patnácti katastrof.
Útvarové parte zahynulé posádky. Zaslal p. Luboš Dufek
Vrcholek Bradlo /2011/
1952 | 2011 |
Nákres trati letu z vyšetřovacího spisu
Ovládací panel /V. Remeš/ | Ovládací panel /V. Remeš/ |
Ovládací panel /V.Remeš/ | Přeska z řemínku hodinek/P. Krejčí/ |
Fragmenty spodní části stroje /P.Krejčí/ | Fragmenty spodní části stroje /P.Krejčí/ |
? | Ukazatel teploty vzduchu na vstupu ke karburátorům /I. Kozák/ |
Informace čerpány ze spisu VUA Praha, knihy Stříbrný tryskáč Mig-15 L. Režňáka. Za fotografie nálezů děkuji V. Remešovi a I. Kozákovi.
Pavel Krejčí 2.2015