Boeing B-17G     42-97531

 

414. Bomb Squadron, 97. Bomb Group, 15.AF

 

Křižatky okr. Most  21.7.1944

 

 

Krásný letový záběr skupiny  B-17G 97. Bomb Group  /www.worldwarphoto.com/. Na snímku je patrné identifikační znamení 97. BG- písmeno "Y" v trojůhelníku na kýlovce. Šikmé pruhy na směrovce značí příslušnost ke 414. squadroně. 97. BG operovala původně v rámci 8. Air Force z Anglie, potom byla přesunuta do Afriky pod 12. AF a nakonec do Itálie pod 15. AF.

 

 

 První  spojenecký nálet na nový, Němci vybudovaný závod na výrobu pohonných hmot STW AG v Záluží u Mostu proběhl 12. května 1944. Díky obrovským škodám způsobeným této moderní chemičce se zdálo, že závod bude vyřazen z provozu na řadu měsíců. Němci ale vyvinuli veliké úsilí k rychlému  obnovení provozu. Průzkumné snímky v polovině července  ukázaly, že rekonstrukční práce velmi pokročily. Velením spojeneckých sil  byl tedy naplánován další nálet. Ten měla za úkol provést 15 Air Force v pátek 21.července. V noci předtím, z 20. na 21.7  ale v severních Čechách ještě zaůtočili Britové, když 180 bombardérů RAF podniklo nálet na Chomutov. Zatímco se Britové ráno 21. 7.  z náletu vraceli do Anglie, na základnách v Itálii panovaly poslední přípravy ke startu na denní misi.

Vlivem nepříznivého počasí nad Alpami musela větší část z 362 amerických strojů změnit kurz a bombardovat záložní cíl- severoitalské Mestre. Nad Mostecko se dostalo zbylých 143 letounů B-17 a B-24  přesně v poledne. Německá obrana byla urputná. Bylo provedeno umělé zadýmení prostoru závodu a svaz byl přesně zaměřen velitelským radiolokátorem flaků i střeleckými radiolokátory. Americký svaz byl ostřelován rychlou, skupinovou palbou částečně naslepo, pomocí elektronického zaměření.Rovněž Američané měli problém s přesným zaměřením cíle a díky umělé mlze bombardovali víceméně naslepo. Tím došlo k zasažení velkého prostoru i kolem samotného cíle. Palba flaku zapříčinila ztrátu čtyř letadel nad naším územím. První obětí se stal B-24 Liberator 42-78432 /Informace zde/ . Letoun  pojmenovaný " Final Approach" se zřítil u Mukova.  Další dva stroje se nad cílem srazily. Byly to B-24 42-64501 "Judy Ann" a 42-78306 "Porky". Oba letouny dopadly v Teplicích.

Čtvrtým strojem, byl B-17G 42-97531. Letoun byl zasažen přímo nad cílem. Po zásahu přešel do strmé sestupné  zatáčky. Osmi letcům se podařilo vyskočit na padácích, dva, včetně kapitána stroje v letounu zůstali a zahynuli při nárazu na zem. Stroj narazil v klesavém letu do jižního svahu masivu Krušných hor v prostoru Černého kopce, necelý kilometr západně od obce Křižatky. Náraz do lesa letoun rozmetal po velké ploše a následný požár dokonal dílo zkázy. Těla dvou letců byla nalezena v místě dopadu. Byli jimi velitel stroje Lt. Cunningham a navigátor F/O Milburn. Zbylých osm američanů se sice zachránilo na padácích, jen k pěti z nich se ale osud zachoval shovívavě. Dva z nich- radista T/Sgt Buchholtz a Sgt. Milaszewski byli zavražděni, střelec Sgt. Riber zemřel 18. srpna 1944 v teplické nemocnici. Zbylých pět členů se stalo POW a putovali do zajateckého tábora.

V roce 2001 byl společnými silami krížateckých patriotů, Severočeského archivu v Mostě  a badatele Radovana Helta vybudován pomník pěti zahynulým letcům. Pomník slavnostně odhalil 21.července 2001 bývalý příslušník RAF Jan Hladký. V místě pomníku stával prostý březový kříž, který ale podlehl zubu času, povětrnostním podmínkám a částečně  i vandalům, nahrazen byl proto tímto kamenným. Pomníček se nachází v lese nad Křížatkami vlevo od cesty ze vsi směrem do údolí Janovského potoka. Krátce po vstupu do lesa je na stromě po pravé straně cesty směrovka upozorňující na památník. Z hlavní cesty se odbočí vlevo a po několika desítkách metrů se přijde k pomníčku.

Trosky stroje byly ještě během válečných dob odklizeny německou brannou mocí. Větší množství  trosek ale na místě zůstalo, drobné fragmenty se nachází  na místě až do současné doby.

 

Místo havárie v r. 2015

   

 

   

 

Část palivové nádrže Číselník z autopilota /zaměřovače?/
   

 

 Fragmenty ze sbírky autora

Víko kulometu Brovning M2 Nábojnice 12.7 mm
   

 

Víčko z válce motoru Víčko z válce motoru
   

 

 

Oboustranný štítek systému snímání tlaku vzduchu Oboustranný štítek systému snímání tlaku vzduchu.
   

 

Fragmenty ze sbírky  p. Tomáše Smidovčina-díky Tome!

Číselník rychloměru Otáčkoměr motoru
   
   
Tlakoměr odmrazovací kapaliny Madlo lafety kulometu Browning M2
 
   
Štítek zaměřovače Norden Štítek elektrovýstroje
   
   
Štítek samosvorné nádrže Instruktážní štítek skládání nábojového pásu do schránky
   
   
Páka přípusti plynu motoru č. 3 Část plynové páky
   

 Informace čerpány z knihy M. Veselého "Hvězdy nad Krušnohořím". Za pomoc děkuji T. Loudovi, K. Novákovi a T. Smidovčinovi.

 

Pavel Krejčí 3.2015