Focke-Wulf Fw 190

 

Pilot, Jednotka?

 

Nadryby okr. Plzeň-sever  8.5.1945

 

 

 Ilustrační bokorys Fw 190 F

 

Pole u Berounky, na které dopadl Fw 190A/F neznámé jednotky. Pilot byl dle pamětníků pochován přímo na místě dopadu.

 

Na samém konci války, 8.5.1945 došlo v prostoru obcí Nynice  a Nadryby k dopadu dvou letounů Fw 190. Obě "stodevadesátky" směřovaly toho dne večer  do americké okupační zóny, jejich piloti si jistě mysleli, že pro ně válka již skončila. O tom, že jsou na velkém omylu se měli možnost přesvědčit kolem 20. hodiny, když je během přízemního letu spatřila dvojice fotoprůzkumných  Mustangů od 10.PRG. Osud obou německých letců dobře ilustruje krutost války. Piloti průzkumných F-6 2./Lt. Leland A Larson a 1/Lt. George R. Schroeder otočili své Mustangy za oběma Fw 190 a kýváním křídly jim naznačovali, aby je následovali. Dle výpovědi Lt. Larsona se oba němečtí letci snažili uniknout a během tohoto pokusu oba stroje havarovaly.

Andrew Layton: Wolwerines in the sky, Michigan´s Fighter Aces of World War I, World War II and Korea, 2005:

„Larson and one other F-6 pilot made contact with two FW-190 aircraft apparently en route to Switzerland. Pulling along side the 190´s, the American waggled their wings in an attempt to lead them to an airfield. Not about to surrender, teh Germans began to take evasive action and eventually crashed their aircraft into the forest below in a desperate attempt to escape the Americans. Through no shots were fired during the engagement, this episode proved to be the final encounter between American and German aircraft in WW II.“

Svědkové, kteří událost sledovali ze země nicméně vypovídají, že oba Focke-Wulfy s vytaženými podvozky byly v během nízkého letu americkými letci sestřeleny. Těžko soudit, byla by ale podivná náhoda, že se dva německé letouny chybou pilotáže zřítí kousek od sebe. Připadá mi pravděpodobnější, že se američtí letci nechali unést vidinou sestřelu a teprve poté se rozhodli z události "vycouvat" a sestřel nedeklarovali- mimochodem, tyto sestřely jsou pravděpodobně posledními, před platností příměří o půlnoci mezi 8 a 9.května 1945.

Identita obou letounů i jejich posádek je dodnes nezjištěna. Je pravděpodobné, že se jednalo o bitevní Fw 190F-8 /není ale ani vyloučena verze "A"/ od některé z bitevních  jednotek /,SG 9,SG 10,SG 77/

Na místě havárie u Nadryb byl mezi troskami stroje a osobními věcmi pilota nalezen  DEUTSCHES KREUZ IN GOLD, tedy Německý kříž ve zlatě. Ani tento řád zatím nevedl k identifikaci pilota, nicméně nejčastěji padá jméno Obfw. Rudolf Wendt, držitel DKiG a RK, nezvěstný od 8.5.1945.

 

Deutschez Kreuz in Gold nalezený na místě havárie /J. Vladař,P. Hruška/

   

 

Válce motoru BMW 801 /J. Vladař, P.Hruška/

   

 

Součást mechanismu hlavní podvozkové nohy /P. Krejčí/

   

 

Petr Hruška s artefakty, které se dodnes zachovaly z letounu.


 

 

Pavel Krejčí 5.2015