North American F-6D Mustang 44-14272 5M-F

 

15. Tact. Reconnaisance Squadron/ 10.RG/9.AF

 

1/Lt. Norborne A. Thomas

 

Volduchy okr. Rokycany  25.4.1945

 

 

 

Během mise nad západními Čechami byl nad blíže nezjištěným letištěm zasažen flakem průzkumný F-6D Mustang pilotovaný  Lt. N.A. Thomasem. Na svůj poslední, 96 operační let odstartoval Lt. Thomas z letiště R-28/Fürth-Atzenhof/ společně s 1/Lt. Charlesem Walshem, který pilotoval druhý stroj. Cílem bylo lokalizovat polohu německých vojsk na česko-německém pomezí. Krátce po zásahu flakem vyslal Lt. Thomas rádiem nouzový signál "Mayday". Na otázku Lt. Walshe co se děje, odpověděl "Jsem bez motoru". Pilot se rozhodl letoun neopouštět padákem, ale provést nouzové přistání do terénu. To se mu bezchybně podařilo, stroj přistál bez podvozku-"na břicho"- přibližně 500 metrů jižně od obce Volduchy. Podle pamětníků se pilotovi se podařilo místo přistání nepozorovaně opustit ještě před příjezdem německých vojáků. Skrýval se až do konce války s pomocí českých vlastenců na Rokycansku. Dle"Unit Historical Report" 10.RG byl však zajat a osvobozen po krátké internaci v německém zajateckém táboře.
  1/Lt.N.A. Thomas se vrátil k jednotce 10. května 1945. Sedmnáct dnů po návratu byl vyznamenán řádem „Award of Oak Lea cluster to the air medal“. Poté odjíždí do Paříže a odtud odlétá zpět do USA.

Letoun Lt. Thomase opuštěný na poli u Volduch již nebyl německou brannou mocí odklizen. Byl podrobně prozkoumán příslušníky Wehrmachtu a zřejmě i Luftwaffe a byly z něj demontovány zbraně. O likvidaci se následně postaralo místní obyvatelstvo. Dle fotografií je zřejmé, že vrak stroje byl později přetažen o několik stovek metrů dál, aby nezavazel při zemědělských pracích. Na novém místě byl "kanibalizován" místními, zbytek byl po válce odvezen do šrotu.

   

 

   

 

 
 

 

   

V roce 2015 se mi dle fotografií podařilo poměrně přesně určit místo, kde Mustang skončil. Kromě několika drobných součástí na místě již nic nalezeno nebylo. Několik částí stroje se nachází dodnes v soukromých sbírkách. Pancéřová deska, která chránila pilota a byla umístěna za sedačkou se nachází ve Vojenském  muzeu na demarkační linii v Rokycanech.

Ve  vojenském muzeu v Králíkách se nachází tubus kamery K-17 z tohoto stroje./foto V.Vácha/

 

Dobové fotografie via. Městské muzeum Rokycany. Informace čerpány z knihy K. Foud, V. Krátký, J. Vladař "Poslední akce" /Nava 1997/

Pavel Krejčí 5.2015