Lockheed  P-38J  Lightning 

 

42-68073     "Coon Dog III"

 

48. Fighter Squadron, 14.FG, 15.AF

 

pilot: 2/Lt. David R. Miles

 

Vinary okr. Přerov      17.12.1944

 

 

 

Rekonstrukce podoby  P-38J "Coon Dog III". Bokorys z knihy J. Mahra "Vzpomínky na neznámé letce" /se svolením autora/. Zdá se, že skutečná podoba stroje se v detailech odlišovala od tohoto bokorysu. Na některých povrchových panelech nalezených v roce 2015 byla stále zřetelná  šedá barva, barevné odlišnosti vykazují i směrová kormidla.

 

 Stroj 42-68073 v době, kdy ještě nosil přezdívku "PEG"

 17. prosince 1944 proběhla nad územím okupovaného Československa letecká bitva, která se zapsala do dějin jako vůbec největší střetnutí mezi spojeneckými silami a německou Luftwaffe u nás. Protagonisty byla 15. Letecká Armáda USA  a německá stíhací eskadra JG 300. Americké ztráty činily ten den 28 letadel. Luftwaffe musela odepsat téměř padesát procent stavu JG 300, tedy  29 stíhaček, které prozatelně dopadly na našem území. Zahynulo 19 německých pilotů.

 

Jednou ze ztrát 15. AF byl P-38J Lightning sériového  čísla 42-68073 s přezdívkou Coon Dog III. Letoun byl zkompletován v leteckých závodech firmy Lockheed v Burbanku v Kalifornii a zařazen ke 48. peruti 14. stíhací skupiny. Stroj vzlétl ze základny, která se nacházela u italského Triola v 8:59 jako stíhací ochrana bombardérů, které mířily nad Odertal. Za "berany" tohoto stroje seděl Lt. David R. Miles, rodák z Jeffersonville ve státě Indiana. Tato mise byla jeho sedmnáctá a pětadvacetiletý pilot jistě netušil, že si do konce války  již nezalétá...Mohlo to ale být i horší...

 

Lt. David R. Miles /via Zd. Josefík/

Krátce před polednem 17. prosince 1944 se Lightningy nacházely  ve vzdušném prostoru nad střední Moravou. Jejich piloti spatřili patnáct německých Fw 190 při útoku na Liberatory 49.BW. Útok se odehrával ve výšce přibližně 7 tisíc metrů. Američtí piloti se okamžitě zapojili do boje a podařilo se jim sestřelit nejméně dva Focke-Wulfy. Během souboje se za stroj  Lt. Milese pověsily čtyři "stodevadesátky" a podařilo se jim zasáhnout pravý motor Milesova stroje. Ze zasaženého motoru vyšlehl plamen a pilot odhodil kabinu. Němci se od smrtelně zasaženého Lightninga odpoutali a zmizeli v mracích. Lt. Miles ještě stihl rádiem ohlásit, že musí použít padák a stroj opouští. Během výskoku se pilot udeřil do hlavy o kormidlo a ztratil vědomí. Probral se až pod otevřeným vrchlíkem padáku-jak se padák otevřel, to  bylo pro něj bylo nadosmrti záhadou... Poté, co se snesl k zemi, byl Němci zajat a putoval do zajateckého tábora. Konec války jej zastihl ve Stalag Luft I v Barthu, kde se dočkal osvobození Sověty.

Neřízený "Coon Dog III" dopadl zhruba kilometr severovýchodně od obce Vinary na Přerovsku. Letoun dopadl téměř střemhlav vysokou rychlostí a zaryl se do osmimetrové hloubky, jen pár metrů od Vinarského potoka. Trosky které zůstaly na povrchu Němci odklidili, zbytek odpočíval v zemi mnoho desetiletí... Podstatnou část vyzdvihl v roce 1993 Svatopluk Vyvážil a je možné tyto trosky vidět v muzeu v Červeném Hrádku. V roce 2015 jsem se rozhodl místo znovu prozkoumat. Společnými silami s Václavem Remešem a za pomoci našich kamarádů jsme vyzdvihli trosky, které v roce 1993 unikly pozornosti. Kupodivu- nebylo jich málo! Část z nich bude možno vidět v muzeu v Suchdole nad Odrou, část rovněž v muzeu v Přerově.

 

Trosky stroje vyzdvižené v roce 2015

 

Spodní část směrového kormidla-zde je patrné, že bokorys není zcela správně, ač se to nezdá, tmavá část byla původně zelená.

   

 

Lišta ze stahovacího okénka kabiny s nápisem "No Step"

   

 

Část znaku z trupu stroje

   

 

 

Balanční křidélko

   

 

Vrtulový list- výrobce  Curtiss

   

 

Část kanonu AN-M2 "C" ráže 20mm

   

 

Bočnice těla kanonu

   

 

Lyžina vedení vztlakových klapek, na fotce vpravo množství popisů z výroby

   

 

 

Turbokompresor General Electric Type B-33

   

 

   

 

 

 

Chladič Páčka otevírání kabiny
   

 

 

Knoflík, zřejmě z uniformy Davida R. Milese

Zbývá jen dodat, že David R. Miles několikrát navštívil ČR.  V r. 1990 se dokonce na palubě AN-2 podíval na místo svého sestřelu- obec Vinary. Zemřel v roce 1999 v Jacksoville Beach na Floridě. V roce 2010 byl odhalen nad obcí Vinary památník, který připomíná tuto událost.

 

Lt. David Miles /druhý zprava/ na letišti v Holešově v r. 1990 / Zd. Josefík/

 

David Miles na návštěvě v Přerově 1995 /Zd. Josefík/

 

Expozice věnovaná tomuto sestřelu v muzeu Červený Hrádek u Chomutova

   

 

   

 

Informace o události čerpány z knihy dnes již bohužel zesnulého Jana Mahra "Vzpomínky na neznámé letce" 2011.

Za pomoc děkuji Tomášovi, Václavovi, Oldovi  a dalším kamarádům.

 

Pavel Krejčí 8.2015