Consolidated B-24H Liberator 

 

41-28964  "O´Reilly´s Datter"

 

747. Bomb Squadron, 456. Bomb Group, 15. AF

 

Polná okr. Jihlava   16.12.1944

 

 

 

 Pěkný letový snímek B-24H 456. Bomb Group /zdroj en.wikipedia.org/

 

 

      

Dva záběry na poměrně odvážný "noseart" na přídi B-24 41-28964 /www.b24bestweb.org/

 

Dne 16.12.1944 naplánovala 15. Air Force nálet na rafinerie v Záluží u Mostu. Celkem 669 bombardérů začalo startovat ze základen v okolí italského města  Foggia  před osmou ráno. Stíhací doprovod činilo 330 stíhacích P-51 Mustang a P-38 Lightning. Krátce po poledni  se bombardovací svaz dostal nad IP /Initial Point/ , kterým byla obec Hroznětín, severně od Karlových Varů. O několik minut později dosáhl svaz cílového prostoru. Mostecká rafinerie byla chráněna flakem, který čítal 256 děl. Závod byl vážně zasažen, na chemičku dopadlo kolem 300 pum, dalších 700 v těsném okolí. Němečtí protiletadloví dělostřelci se ten den moc nevyznamenali. Americké ztráty činily deset letadel, z nichž pouze dvě skončila svoji pouť na našem území.

Stíhací letoun P-51B "Mildred" byl ztracen nedaleko obce Pernštejn /informace zde/.

Druhou ztrátou byl bombardér B-24H 41-28964. Letoun měl technické problémy již během letu k cíli. V prostoru IP mu zcela vysadil motor č.1. Posádka dovedla stroj nad cíl, odhodila bomby, krátce poté ale těsně pod letadlem explodoval protiletadlový granát. Střepina z něj zasáhla turbodmychadlo motoru č. 2 a tím byl osud stroje zpečetěn. Motor ztratil výkon  a díky asymetrickému tahu musel bombardér letět v traverzu, který výrazně snížil cestovní rychlost. V roce 1983 vzpomínal na osudné okamžiky velitel stroje Truman L. McMinn. S dvěma motory se nemohl letoun udržet ve formaci; začali jsme zaostávat a ztrácet výšku. Přes rádio jsem se spojil s velitelským strojem a hlásil naše potíže. Velitelova slova ,…synku, udělej to nejlepší co můžeš…‘ mne příliš neuklidnila. Zůstali jsme sami hluboko nad nepřátelským územím a bez stíhacích Lightningů, které nás opustily již nad IP. Vysunul jsem klapky na 9° pro větší účinnost proudění vzduchu, úplně posunul trim pravého kormidla a s co-pilotem jsme sešlápli pedály řízení pravého kormidla, abychom udrželi přímý a vodorovný let naší O´Reillyho dcery. Ale i tak jsme ztratili 14.500 stop výšky a stále jsme klesali. Mechanik, který stál v pilotní kabině za námi, mně povzbudivě křikl do ucha: „…poručíku, myslím, že v téhle situaci máme jednu útěchu. Dnes určitě nespotřebujeme všechno palivo….“ Bylo 12.27 hodin, když jsem osádce vydal příkaz opustit palubu.“ Citace z diplomové práce J. Rousek http://theses.cz/id/kn7y6w/downloadPraceContent_adipIdno_10489 /

McMinn opustil stroj jako poslední. Ještě předtím zapnul autopilota a dal plný plyn oběma pracujícím motorům. Stroj se krátce nato vzepjal, přešel do vývrtky a zřítil na pole kde explodoval. Motory stroje a části přídě se zaryly do země, vzápětí vše pohltily plameny. V době, kdy O´Reillyho dcera hořela u města Polná se v okolí snášela na padácích posádka. Všech devět letců se zachránilo a bylo zajato v okrscích četnických stanic Štoky, Německý Dobronín a Kamenná. Letci byli odvezeni na letiště v dnešním Havlíčkově Brodě a později do zajateckých  táborů Stalag Luft I a IV.

Trosky letadla byly vyproštěny a uklizeny Němci. Část byla odklizena z pole k nedalekému ovčínu. Kráter po dopadu byl srovnán, nicméně na místě zůstalo spousta úlomků, které se staly lákadlem pro místní kluky. Postupem času se havárie amerického stroje stala v Polné tabu, událost postupně upadala v zapomnění. V sedmdesátých letech se o událost začal zajímat Miroslav Votava, který se do Polné přistěhoval. Tomu se podařilo nalézt a zachovat některé trosky, které zůstaly ležet v zemi u ovčína. Ty by měly být dnes v městském muzeu v Polné  /neověřoval jsem to/.

Po roce 1989 přestalo být tajemstvím, že na našem území havarovaly kromě sovětských také americké stroje. O událost se začali zajímat badatelé, jedním z prvních byl Juraj Rajninec z Trenčína. V publikaci "Polná 1242-1992" se poprvé objevil i seznam členů posádky.

Truman Lee McMinn                    1st/Lt pilot
Robert Johnson Humes                2d/Lt co-pilot
John Lewrence Hartnett               2d/Lt bombometčík
Raymond Samuel Parke              S/Sgt palubní mechanik
Paul Bernard Moore                    S/gt střelec zadní věže 
Elvin Charles Hodge                    Cpl střelec horní věže
Harold Lelkoy Keen                     Cpl střelec dolní věže
Raymond Franklin Martin           Cpl střelec střední věže
Jack Lobdell                                    Cpl radista 

V září 1998 bylo místo dopadu prozkoumáno Severočeským leteckým archivem. Vykopané trosky byly převezeny do muzea v Červeném Hrádku u Chomutova, kde jsou k vidění. O událost se později zajímal i pan Jan Rousek, který toto téma zmiňuje ve své bakalářské práci "Město Polná jako dějiště letecké války 1939-1945" /lze dohledat na internetu/.

 

Trosky B-24 vykopané SLA v roce 1998 a vystavené v muzeu Červený Hrádek u Chomutova

   

Dnes se na poli v místě dopadu nachází jen drobné části letadla. V době mé poslední návštěvy tohoto místa, v srpnu 2015, bylo na poli zřetelné, že někdo místo opět technikou překopal. Bylo by zajímavé zjistit, co zde našel. Pokud čte tyto řádky,  rád fotografie nálezů zde zveřejním.

 

Na místě havárie- srpen 2015

 

Munice cal 0.50 Střela do kulometu Browning M2 s ocelovým jádrem
   

 

Část disku kola příďového podvozku Fragment z motoru
   

 

Část hydraulického ventilu Část hydraulického ventilu II
   

 

Stupnice z neznámého přístroje Instruktážní popisek- hydraulická kapalina
   

 

Náboj r. 12,7 mm do palubního kulometu Browning M2 Detail nábojnice SL-St. Luis Ordnance Plants-Missoury
   

 

/pro přehled- kódy výrobců munice/

DI = Defence Industries Limited - Ajax, Ontario, Canada.
DM = Des Moines Ordnance Plant - Ankeny, Iowa.
FA = Frankford Arsenal - Philadelphia, Pennsylvania.
K = Kynoch Works - Witton, Birmingham, England.
KS = Kelly Springfield, Allegany Ordnance Plant - Cumberland, Maryland.
LC = Lake City Army Ammunition Plant - Independence, Missouri.
LM = Lowell Ordnance Plant - Lowell, Massachusetts.
M = Milwaukee Ordnance Plant - Milwaukee, Wisconsin.
RA = Remington Arms - Bridgeport, Connecticut.
SL = St. Louis Ordnance Plant - St. Louis, Missouri.
SR = Royal Ordnance Factory - Spennymoor, United Kingdom.
T = Tikkakoski Arsenal - Finland.
TW = Twin Cities Ordnance Plant - Minneapolis, Minnesota.
U = Utah Ordnance Plant - Salt Lake City, Utah.
UT = Utah Ordnance Plant - Salt Lake City, Utah.
WRA = Winchester Repeating Arms - New Haven, Connecticut.

 

 

Pavel Krejčí 9.2015