Consolidated B-24H Liberator 

 

41-28964  "O´Reilly´s Datter"

 

747. Bomb Squadron, 456. Bomb Group, 15. AF

 

Polná okr. Jihlava   16.12.1944

 

 

 

 Pěkný letový snímek B-24H 456. Bomb Group /zdroj en.wikipedia.org/

 

 

      

Dva záběry na poměrně odvážný "noseart" na přídi B-24 41-28964 /www.b24bestweb.org/

 

Dne 16.12.1944 naplánovala 15. Air Force nálet na rafinerie v Záluží u Mostu. Celkem 669 bombardérů začalo startovat ze základen v okolí italského města  Foggia  před osmou ráno. Stíhací doprovod činilo 330 stíhacích P-51 Mustang a P-38 Lightning. Krátce po poledni  se bombardovací svaz dostal nad IP /Initial Point/ , kterým byla obec Hroznětín, severně od Karlových Varů. O několik minut později dosáhl svaz cílového prostoru. Mostecká rafinerie byla chráněna flakem, který čítal 256 děl. Závod byl vážně zasažen, na chemičku dopadlo kolem 300 pum, dalších 700 v těsném okolí. Němečtí protiletadloví dělostřelci se ten den moc nevyznamenali. Americké ztráty činily deset letadel, z nichž pouze dvě skončila svoji pouť na našem území.

Stíhací letoun P-51B "Mildred" byl ztracen nedaleko obce Pernštejn /informace zde/.

Druhou ztrátou byl bombardér B-24H 41-28964. Letoun měl technické problémy již během letu k cíli. V prostoru IP mu zcela vysadil motor č.1. Posádka dovedla stroj nad cíl, odhodila bomby, krátce poté ale těsně pod letadlem explodoval protiletadlový granát. Střepina z něj zasáhla turbodmychadlo motoru č. 2 a tím byl osud stroje zpečetěn. Motor ztratil výkon  a díky asymetrickému tahu musel bombardér letět v traverzu, který výrazně snížil cestovní rychlost. V roce 1983 vzpomínal na osudné okamžiky velitel stroje Truman L. McMinn. S dvěma motory se nemohl letoun udržet ve formaci; začali jsme zaostávat a ztrácet výšku. Přes rádio jsem se spojil s velitelským strojem a hlásil naše potíže. Velitelova slova ,…synku, udělej to nejlepší co můžeš…‘ mne příliš neuklidnila. Zůstali jsme sami hluboko nad nepřátelským územím a bez stíhacích Lightningů, které nás opustily již nad IP. Vysunul jsem klapky na 9° pro větší účinnost proudění vzduchu, úplně posunul trim pravého kormidla a s co-pilotem jsme sešlápli pedály řízení pravého kormidla, abychom udrželi přímý a vodorovný let naší O´Reillyho dcery. Ale i tak jsme ztratili 14.500 stop výšky a stále jsme klesali. Mechanik, který stál v pilotní kabině za námi, mně povzbudivě křikl do ucha: „…poručíku, myslím, že v téhle situaci máme jednu útěchu. Dnes určitě nespotřebujeme všechno palivo….“ Bylo 12.27 hodin, když jsem osádce vydal příkaz opustit palubu.“ Citace z diplomové práce J. Rousek http://theses.cz/id/kn7y6w/downloadPraceContent_adipIdno_10489 /

McMinn opustil stroj jako poslední. Ještě předtím zapnul autopilota a dal plný plyn oběma pracujícím motorům. Stroj se krátce nato vzepjal, přešel do vývrtky a zřítil na pole kde explodoval. Motory stroje a části přídě se zaryly do země, vzápětí vše pohltily plameny. V době, kdy O´Reillyho dcera hořela u města Polná se v okolí snášela na padácích posádka. Všech devět letců se zachránilo a bylo zajato v okrscích četnických stanic Štoky, Německý Dobronín a Kamenná. Letci byli odvezeni na letiště v dnešním Havlíčkově Brodě a později do zajateckých  táborů Stalag Luft I a IV.

Trosky letadla byly vyproštěny a uklizeny Němci. Část byla odklizena z pole k nedalekému ovčínu. Kráter po dopadu byl srovnán, nicméně na místě zůstalo spousta úlomků, které se staly lákadlem pro místní kluky. Postupem času se havárie amerického stroje stala v Polné tabu, událost postupně upadala v zapomnění. V sedmdesátých letech se o událost začal zajímat Miroslav Votava, který se do Polné přistěhoval. Tomu se podařilo nalézt a zachovat některé trosky, které zůstaly ležet v zemi u ovčína. Ty by měly být dnes v městském muzeu v Polné  /neověřoval jsem to/.

Po roce 1989 přestalo být tajemstvím, že na našem území havarovaly kromě sovětských také americké stroje. O událost se začali zajímat badatelé, jedním z prvních byl Juraj Rajninec z Trenčína. V publikaci "Polná 1242-1992" se poprvé objevil i seznam členů posádky.

Truman Lee McMinn                    1st/Lt pilot
Robert Johnson Humes                2d/Lt co-pilot
John Lewrence Hartnett               2d/Lt bombometčík
Raymond Samuel Parke              S/Sgt palubní mechanik
Paul Bernard Moore                    S/gt střelec zadní věže 
Elvin Charles Hodge                    Cpl střelec horní věže
Harold Lelkoy Keen                     Cpl střelec dolní věže
Raymond Franklin Martin           Cpl střelec střední věže
Jack Lobdell                                    Cpl radista 

V září 1998 bylo místo dopadu prozkoumáno Severočeským leteckým archivem. Vykopané trosky byly převezeny do muzea v Červeném Hrádku u Chomutova, kde jsou k vidění. O událost se později zajímal i pan Jan Rousek, který toto téma zmiňuje ve své bakalářské práci "Město Polná jako dějiště letecké války 1939-1945" /lze dohledat na internetu/.

 

Trosky B-24 vykopané SLA v roce 1998 a vystavené v muzeu Červený Hrádek u Chomutova

   

Dnes se na poli v místě dopadu nachází jen drobné části letadla. V době mé poslední návštěvy tohoto místa, v srpnu 2015, bylo na poli zřetelné, že někdo místo opět technikou překopal. Bylo by zajímavé zjistit, co zde našel. Pokud čte tyto řádky,  rád fotografie nálezů zde zveřejním.

 

 

   

Fotografie z výstavy artefaktů v Havlíčkově Brodě v r. 2012.

Foto: Josef 'Joe' Vochyán, Čeští RAFáci / Czech RAF Crew - "Věrni zůstaneme" ,www.rafaci.cz

 

 

Na místě havárie- srpen 2015

 

Munice cal 0.50 Střela do kulometu Browning M2 s ocelovým jádrem
   

 

Část disku kola příďového podvozku Fragment z motoru
   

 

Část hydraulického ventilu Část hydraulického ventilu II
   

 

Stupnice z neznámého přístroje Instruktážní popisek- hydraulická kapalina
   

 

Náboj r. 12,7 mm do palubního kulometu Browning M2 Detail nábojnice SL-St. Luis Ordnance Plants-Missoury
   

 

/pro přehled- kódy výrobců munice/

DI = Defence Industries Limited - Ajax, Ontario, Canada.
DM = Des Moines Ordnance Plant - Ankeny, Iowa.
FA = Frankford Arsenal - Philadelphia, Pennsylvania.
K = Kynoch Works - Witton, Birmingham, England.
KS = Kelly Springfield, Allegany Ordnance Plant - Cumberland, Maryland.
LC = Lake City Army Ammunition Plant - Independence, Missouri.
LM = Lowell Ordnance Plant - Lowell, Massachusetts.
M = Milwaukee Ordnance Plant - Milwaukee, Wisconsin.
RA = Remington Arms - Bridgeport, Connecticut.
SL = St. Louis Ordnance Plant - St. Louis, Missouri.
SR = Royal Ordnance Factory - Spennymoor, United Kingdom.
T = Tikkakoski Arsenal - Finland.
TW = Twin Cities Ordnance Plant - Minneapolis, Minnesota.
U = Utah Ordnance Plant - Salt Lake City, Utah.
UT = Utah Ordnance Plant - Salt Lake City, Utah.
WRA = Winchester Repeating Arms - New Haven, Connecticut.

 

 

Pavel Krejčí 9.2015