Aero C-3B      výr. č. 408

 

"UB-1"

 

LU  PŠ II Prostějov

 

Třemošnice okr. Chrudim  1.7.1949

 

 

 Ilustrační bokorys Aero C-3 / kresba Jan Máče/

 

 

 

 

Zvlněná krajina Železných hor se v éře letectví stala osudnou pro velké množství letadel. V terénu který se prudce zvedá na sever od Třemošnice, a který tvoří západní hranu hor se stalo havárií hned několik. Na hřebeni dlouhém cca tři kilometry havarovalo minimálně pět letadel. Jedním z nich byl  C-3B výrobního čísla 408 s trupovým označení UB-1.  Jeho posádka se s ním 1.července 1949 vracela z Prahy, kde byl letoun  v opravě, na svoji základnu do Prostějova. Během letu se výrazně zhoršilo počasí. To donutilo velitele letounu por. Brezinu tlačit "Síbla" stále níž k terénu, aby se udržel pod oblačností. Dohlednost se stále zhoršovala, na prudce se zvedající terén před sebou posádka již nestačila zareagovat. Natažený stroj dopadl naplocho, téměř bez rychlosti, do lesa v blízkosti zříceniny hradu Lichnice. Cestující, velitel školní letky škpt Ocelka při nárazu zahynul, por. Brezina byl těžce zraněn, další dva členové posádky odnesli "kraksnu" jen několika šrámy.

 K osobnosti škpt. Antonína Ocelky- bývalý příslušník RAF nar. v r. 1913 v Lipníku nad Bečvou. Po okupaci Československa v roce 1939 opustil republiku a odjel do Francie. Po napadení Polska německou armádou se stal členem československých jednotek ve Francii. Po kapitulaci Francie se přesunul do Anglie, kde byl nejprve zařazen do pozemních jednotek, které podléhaly přímo československé vládě. Jeho bratr Josef, rovněž RAF,  zahynul 21. 7.1942 při havárii letounu Bristol Beaufort na základně Brize Norton.  Po smrti bratra Josefa se Antonín přidal k letectvu, a to ke 312. stíhací peruti. Během letu v rámci operace Market Garden byl se svým Spitfirem sestřelen, konce války se dožil v zajateckém táboře.

 

Škpt. Antonín Ocelka v r. 1944 /sbírka VHU/

 

   

 Na místě nehody v r. 2016

 

 

   
Drobné fragmenty z letadla Zbytek potahu a kování dřevěné vrtule

 

   
Úlomek z vrtulového kuželu Štítek na úlomku

 

   
Zbytek elektro zástrčky Část kování listu vrtule

 

K nehodě se zřejmě nezachoval vyšetřovací spis. Ve fondu Vojenského ústředního archivu se nachází hlášení a telegram o nehodě  adresovaný velitelství letectva v Praze.

 

 

 

Pavel Krejčí 3.2016