Ford 5-AT-C  Trimotor  OK-FOR 

 

Československé Aerolinie

 

Bedřichov u Jihlavy   22.8.1930

 

 

 

 

 

 Letoun Ford 5-AT-C Československých aerolinií odstartoval k osudnému letu 22.8.1930 v 15 hod. z letiště Praha-Kbely. Zkušený pilot Josef Sedlář směřoval společně s palubním mechanikem Josefem Tratinou a jedenácti cestujícími do Brna. Startu předcházela příprava, během níž pilot dostal poslední informace o počasí. Panoval slunečný letní den, od západu ale přecházela zvlněná studená fronta. Dal se očekávat výskyt bouřek. Poslední informace, které pilot před startem dostal o jejich výskytu ještě nehovořily. V době startu, tedy v 15. hodin se však již bouřka na plánované trati utvořila- v prostoru Jihlavy. Zpráva ale došla na letiště až v 15:25. Ačkoliv byl Ford Trimotor na svou dobu velice moderní stroj, rádiem vybaven nebyl, takže  pilota nebylo již možno informovat. Ačkoliv byl pilot Josef Sedlář zkušeným pilotem s náletem více než 3000 hodin, bouřku, kterou musel před sebou v prostoru Jihlavy vidět, zřejmě podcenil. Snažil se pravděpodobně nízkým letem bouři podletět, během toho ztratil orientaci. Letoun byl spatřen v prostoru jihlavského nádraží ve velmi nízkém letu a v pravé  ostré zatáčce. Dohlednost se v prudkém dešti snížila na minimum. Letadlo jen těsně minulo komín cihelny severně od nádraží, pak přešlo do prudké zatáčky doleva a během ní bylo zřejmě poryvem vzduchu sraženo k zemi. Letadlo dopadlo na střechu obytné budovy u cihelny a vzňalo se. Ze všech osob na palubě přežil jen jediný-cestující Josef Kraus z Litoměřic. Zachránilo ho, že seděl vzadu v trupu, který unikl nárazu i následnému požáru. Ostatní zemřeli hned při nehodě, případně podlehli popáleninám v jihlavské nemocnici.

 

   
Stroj ještě s původní registrací NC 8412 22.8.1930

 

 

   

 

   

 

Letecká katastrofa tohoto stroje znamenala pro ČSA citelnou ztrátu. Letoun OK-FOR byl moderní celokovový stroj který představoval špičku ve flotile této společnosti. Stroj byl vyroben v roce 1929 a zůčastnil se předváděcího turné po Evropě. Mezi firmou Ford a zástupci ČSA byla uzavřena smlouva a stroj byl po ukončení turné odkoupen.Cena činila 2 564 514 Kč včetně dovozního cla. Letoun byl ještě v r.1929 v ČSR certifikován, potom byl ale uzemněn z důvodu patentových sporů s firmou Junkers. Letadlo bylo uvolněno do provozu po přidělení registrační značky OK-FOR až 23.4.1930. Krátké působení u ČSA ukončila tragická nehoda 22. srpna 1930 v Bedřichově u Jihlavy.

Vyšetřování nehody bylo ukončeno v neuvěřitelně krátké době- již 25. srpna 1930, tedy tři dny po nehodě. Závěr zněl- nehoda byla způsobena přírodními silami proti nimž byl pilot i stroj bezmocný. Jak ve své knize zmiňuje k této nehodě ing. Ladislav Keller- svoji roli mohlo hrát i to, že Josef Sedlář celou svoji leteckou kariéru létal stroje s otevřenou kabinou, které umožňují bezprostřední vnímání projevů vzdušné hmoty. V uzavřené kabině měl nalétáno pouze několik desítek hodin a mohl podlehnout iluzi, že bouřka do které směřuje není tolik intenzivní.

 

Pilot letounu OK-FOR  Josef Sedlář

 

V lednu 2016 se mi ozval pan Bratršovský z Provodína. Našel na internetu moje webové stránky a nabídl, že mi daruje  plech z havarovaného letadla, který již dlouho přechovával. Na plechu je čitelný nápis "23. srpna 1930, Jíhlava, 12 mrtvých", který jasně identifikuje stroj ze kterého fragment pochází.  Jde zřejmě o jediný artefakt, který se z tohoto krásného letounu do dnešních dnů dochoval. Panu Bratršovskému patří velký dík!!!

 

   

 

 

 

   
Místo nehody na leteckém snímku z r. 1953 /Kontaminace Cenia/ Současná podoba místa havárie

 

2016

 

 Podrobnější informace o nehodě lze nalézt v knize L. Kellera "Nehody dopravních letadel v Československu, díl I." nakl. Svět křídel 2009. Tímto zároveň Láďovi děkuji za zprostředkování materiálů k této nehodě.

 

Pavel Krejčí 4.2016