Boeing B-17G  

 

 43-37931   "Pursuit of Happiness"

 

486.Bomb Group, 834. Bomb Squadron, 8.AF

 

Přečáply okr. Chomutov       17.4.1945

 

 

 Ilustrační obrázek svazu B-17G 486. Bombardment Group

 

 

 

17. dubna 1945 byl velitelstvím US Strategic Air Forces in Europe /USAFE/ naplánován další mohutný nálet na cíle v Německu a dosud neosvobozeném území okupovaných států. Akce se zůčastnilo impozantní množství 1054 tězkých bombardérů B-17 a B-24 . Největší "porce" bombardovacího svazu směřovala z Anglie na Drážďany, menší část svazu směřovala k útoku na železniční nádraží v Roudnici nad Labem, další část měla bombardovat Ústí nad Labem.

Jedním z bombardérů, jež neměl souzeno se ten vrátit na domovskou základnu, byl B-17G 43-37931 2./Lt Jacoba V. Bartla. Stroj byl součástí 834. Bombardovací Squadrony pojmenované  "Zodiacs". Letoun, jehož cílem byly Drážďany se kolem 14:30 ocitl v dostřelu velmi přesné obsluhy flaku z okolí Mostu. Stalo se tak  po hrubé chybě vedoucího navigátora. Mostecký flak byl vyhlášený svojí intenzitou a přesností a na předletovém brífingu byly posádky před touto oblastí varovány.  Letoun byl, dle poletového hlášení jiných posádek, zasažen do motoru č. 3. Zásah pravděpodobně poškodil rovněž řízení a palivovou nádrž.  Z letounu vyšlehly plameny, letoun se přes levé křídlo přetočil na záda a přešel do střemhlavého letu. Ve výšce zhruba 3000 metrů hořící stroj vybuchl. Žádné padáky nebyly spatřeny. Posádka byla posléze prohlášena za "Missing In Action"

 

 Takto nějak vypadaly poslední okamžiky "Pursuit of Hapinness" /www.486th.org/

 

 Missing Air Crew Report č. 14186 k posádce " Pursuit of Happiness"

Hlášení posádek, které se do Anglie z této akce vrátily, přesně odpovídá popisu pamětníků z obcí Přečáply a Všestudy. Ti viděli stroj padající ve vývrtce, který ve velké výšce explodoval. Z nebe pak padaly už jen trosky, které dopadly do rozlehlých polí mezi obcemi Přečáply a Všestudy. Na zemi vzniklo po dopadu trosek několik ohnisek požáru, který dokonal dílo zkázy. Větší část trupu s částí křídla a  minimálně jedním motorem skončila zhruba 1.5 kilometru jižně od Všestud. Vrak po dopadu vyhloubil asi 2 metry hluboký kráter. Nikdy z devíti letců neměl šanci dopad přežít.

Těla všech členů posádky byla pohřbena  na hřbitově v Přečáplech.

 

 Posádka Lt. Bartla byly ustavena na letišti Tampa na Floridě. Do sestavy 834. Bombardment Group byla zařazena měsíc před tragickou událostí.

 

 Posádku letounu tvořili:

Výňatek z MACRu. Za povšimnutí stojí původní status "MIA" /nezvěstný/ ručně opravený na smutný "KIA" /zabit v akci/

 

Vrak letounu zůstal na místě ještě po několik týdnů. Později byly podstatné části stroje odtaženy do nedalekého lomu, aby nepřekážely  při zemědělských pracích. Z lomu byly trosky  později odvezeny do šrotu. Z letounu se přesto nějaké části zachovaly. Mezi nejpodstatnější patří vrtulový list. Na poli byly ale nalezeny i drobnější hezké části. Začal to vše Tomáš, kterému na unavená záda sedlo štěstí, a našel štítek z nábojové schránky. Po nalezení epicentra dopadu další nálezy rychle následovaly.

 

 

 

   
Výrobní štítek motoru Wright Cyclone R 1820-97 Umístění štítku na motoru

 

 

   
Instruktážní štítek Schéma ukládání nábojového pásu kulometu M-2

 

   
Štítek ze zařízení na rušení nepřátelského radaru APQ-9 Pertinax s popisem

 

   
Destička z protiflakové vesty Násada z navigačního odpichovadla

 

   
Úsekový spínač Část válce motoru R-1820- detail zapalovací svíčky

 

   
Části vnitřní konstrukce Části vnitřní konstrukce

 

   
Fragment zápalné pumy Štítek z motoru

 

 

   
Část záchranné vesty Fragment z těsnění

 

   
Fragment zasklení kabiny Závaží vlečné antény

 

   
Zástrčka sluchátek Konektor mikrofonu z kyslíkové masky

 

   
Zbytky munice r. 12.7 mm Vystřelená nábojnice / stroj nebyl napaden jiným letadlem- po čem stříleli?/

 

 

Fragmenty letadla nalezené v devadesátých letech S. Vyvážilem lze spatřit ve vitríně v muzeu Červený hrádek u Chomutova.

 

 

Podrobnější informace lze nalézt v knize "Poslední Akce" autorů K. Foud, V. Krátký, J. Vladař /NAVA 1997/a knize "A z nebe padaly bílé hvězdy" autora Radovana Helta /Svět Křídel 2007/

Poděkování za umožnění přístupu na pole a trpělivost patří majiteli p. Kejřovi z Všestud.

 

Pavel Krejčí, Tomáš Louda 4.2016