Messerschmitt Bf 109G-6    W. Nr. 165576

 

I. Gruppe/Jagdgeschwader 302 "Wilde Sau"

 

Ofhr. Lothar Sommer

 

Kunžak okr. Jindřichův Hradec  24.8.1944

 

 

 

 Prostor dopadu Bf 109 u Kunžaku

 

24. srpna 1944 brzy ráno odstartovaly z Itálie tři svazy 15. AF k náletům na cíle ležící na území okupovaného Československa.  Tyto cíle představovala rafinerie David Fanto v Pardubicích, Vacuum Oil Company v Kolíně a letiště v Pardubicích.  Zároveň ostartovaly další bombardéry, které zautočily na cíle v Itálii, Maďarsku a Jugoslávii. Těmto strojům se podařilo odlákat pozornost německých stíhačů  od hlavního svazu. Následkem toho se muselo 41 německých a maďarských stíhačů vrátit na svoje základny a dotankovat palivo. Hlavní svaz mezitím nerušeně pokračoval nad primární cíle a povedlo se mu bez problémů shodit svůj smrtonosný náklad na určené cíle. Do té doby se tedy dařilo vše podle plánu a akce probíhala poměrně nerušeně. Jedinými stroji, které se pokusily o útok na bombardéry, bylo několik strojů Fw 190 z bombardované základny v Pardubicích. Krátce po nasazení zpátečního kurzu ale na stroje zaútočili stíhači, kteří po datankování paliva odstartovali z Rakouska. Stíhačům od JG 27 se podařilo zaměstnat doprovodné americké Mustangy a toho využily Fw 190 od JG 3 a JG 300 společně s Bf 109 od JG 302 k útoku na bombardéry. V prostoru Jindřichova Hradce došlo k sestřelu tří B-24. Téměř ve stejném okamžiku ale přispěchal na pomoc americký doprovod, který s Němci zle "zatočil".

Jedním z německých letců, který byl sestřelen rozběsněnými Mustangy byl Ofhr. Lothar Sommer. Letec, pro kterého byla stíhací akce 24.8.1944 první bojovou akcí v kabině Bf 109 vůbec, neměl proti zkušeným protivníkům šanci. Pilot se údajně nejprve pokusil zaútočit na již padající "lomský" Liberator, poté se ale dal na úprk před Mustangy. Ani střemhlavý let však nepomohl k tomu, aby svým pronásledovatelům uprchl. Americký P-51 ho dostihl v prostoru Kunžaku a krátkou dávkou poslal k zemi. Stroj narazil plnou rychlostí do země asi půl kilometru východně od Kunžaku v prostoru zvaném "Na Šibenici". Po nárazu následoval obrovský výbuch, letadlo se rozříštilo a poselo troskami pole nad cestou směřující na Dačice.

Pilotovo tělo, respektive to, co z něj zbylo, bylo pochováno na hřbitově v Kunžaku dne 27.4.1944, kde spočívá dodnes.

V dnešní době jsou již fragmenty na poli téměř kompletně vysbírány. V minulých letech se zde ale podařilo najít několik zajímavých úlomků stroje. Některé jsou vystaveny v muzeu v Jindřichově Hradci, jiné jsou v soukromých sbírkách.

 

 Znak jednotek "Wilde Sau"

 

   
Výrobní štítek motoru Daimler Benz DB 605  

 

   
Držák zaměřovače REVI 16 Držák zaměřovače REVI 16

 

Původní vzhled držáku

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 Vitrína věnovaná Bf 109G-6 Ofhr. Lothara Sommera v muzeu v JIndřichově Hradci /pravá strana vitríny- Fw 190 Vlčice, levá strana Bf 109 Kunžak/

   

 

Podrobnější informace je možno získat v knize J. Šaška "Letecká bitva nad Jindřichohradeckem 24.8.1944" Nakl. Svět křídel 2011

 

Za pomoc děkuji Tomášovi L., bokorysem přispěl Jirka Černošek- oběma díky!

 

Pavel Krejčí 4.2016