Lavočkin La-7  výr. č. 38100256

 

111. GIAP

 

gard. poručík V. A. Staško

 

Klimkovice okr. Ostrava-město  27.4.1945

 

 

 

 

 

   

Místo havárie- pomník odhalený 27.4. 2015 /stav v létě  2015/

 

Stíhačka s rudými hvězdami na křídlech se bezmocně řítila k zemi. Z trupu odpadávaly kusy potahu a za letounem, který nepřetržitě střílel z kanonů, se táhl zlověstný tmavý pruh dýmu.

Psal se 27. duben 1945. Nad Klimkovicemi právě dohasínal život teprve dvaadvacetiletého pilota. Letoun se zaryl pod zem.

Všude vládl neuvěřitelný chaos. Většina obyvatel města byla kvůli ustavičnému ostřelování ve sklepních krytech. Den předtím byly Klimkovice těžce bombardovány. Při náletech zemřelo sedm lidí, desítky dalších byly zraněny.Do konce války zbývalo pouhých několik dní, za tři dny byla osvobozena Ostrava.

"Najednou se k střelbě pěchotních zbraní různého kalibru a pušek přidal hukot letadel, exploze bomb a rány z kulometů. Ruské stíhačky střílely n a vše, co se hýbalo," vzpomíná dnes 88letý Ludvík Monsport.Bylo mu devatenáct a bál se o svého tehdy šestnáctiletého bratra. Ten byl totiž zrovna venku.

"Karel byl na pochůzce a vracel se po cestě od hostince Verdun domů. Musel se často krýt," vypráví. Karel Monsport se tak stal svědkem posledních okamžiků života ukrajinského mladíka Vasilije Staška. Když jeho letadlo dostalo zásah, převrátilo se ve vzduchu břichem vzhůru a začalo padat. "Jak letělo k zemi, pořád ještě střílelo," líčí Karel Monsport.

U místa dopadu, kousek od místní pískovny, dnešní hospody Myslivna, se brzy shromáždila skupina německých vojáků i místních lidí. Stroj se tam zabořil do země a vytvořil asi tři metry hluboký kráter. Kusy letounu se rozlétly i několik desítek metrů daleko. Z jámy, ze které trčely kusy letadla, se kouřilo. Na místě dopadu ležely i části pilotova těla. Kolem kráteru po letadle sestřeleném v Klimkovicích panoval rozruch, ale z děsuplného pohledu nebyl nikdo zvláště vyveden z míry. Končila válka a na hrůzy byli lidé zvyklí.

Devětašedesát let se nevědělo, že části těla roztroušené kolem trosek letounu patřily22letému poručíkovi sovětské Rudé armády Vasiliji Alexejevičovi Staškovi, mladíkovi z malé ukrajinské obce Terny. Jeho rodina se nikdy nedozvěděla, jak zemřel, ani kde byl pochován. Až teď.

Místní, kteří pamatují pád ruského letadla, roky mlčeli. Důvod byl prostý. Parta mladíků totiž odnesla vojákovy doklady a zbraň, které už se nenašly. Nikdo to na ně dodatečně nechtěl prozradit.

Bývalí kluci už dnes nežijí, další pamětníci proto teď mohli s pravdou ven.

"Jakmile německá hlídka odešla, zahrnuli jsme torzo letadla hlínou, abychom zabránili dalšímu požáru. Hořely totiž zbytky paliva," vzpomíná Ludvík Monsport. Na místě pořídil i několik rychlých fotografií. Dochovalo se jich jen pár.Několik dnů poté skupina místních vytáhla část letadla ze země pomocí kladkostroje. V té chvíli také zmizely doklady mrtvého vojáka, takže ho následně nebylo možné identifikovat.

"Zbytky letce jsme uložili do narychlo zhotovené, červeně natřené rakve. Pohřeb se konal asi deset metrů od místa dopadu," dává dohromady střípky skládačky pamětník.

V 1 400 kilometrů vzdálené obci Terny v Sumské oblasti Ukrajiny rodiče marně čekali, kdy se jejich syn vrátí z boje.

O necelé dva roky později úřady rakev exhumovaly a přemístily na centrální vojenský hřbitov v Hlučíně. Nikdo tehdy nezjišťoval, jak se jmenoval voják, co to v pětačtyřicátém nad Klimkovicemi dostal.

Zdroj: http://ostrava.idnes.cz

 

Výše popsaná událost upadla po válce na dlouhá léta do zapomnění. Připomínkou byla pouze zmínka v kronice Klimkovic a zpráva o sestřelení ruského u Klimkovic z r. 1946. V r. 1985 událost oživil J. Balla ve své knize "Pod křídly je Ostrava" . Zveřejnil fotografii, jejímž autorem je p. Monsport. Je na ní zachyceno místo havárie krátce po dopadu, koncem dubna 1945. Originál této fotografie i další zapůjčené, se již bohužel z pana Bally autorům dostat zpět nepodařilo. Snad je ztratil...

Událost poté opět upadla na desítky let do zapomnění. Teprve před několika lety se začali o událost blíže zajímat letečtí fandové z Ostravska, i samotná obec Klimkovice Šlo hlavně o potvrzení hypotézy o identitě spadlého letounu. Očití svědkové, bratři Monsportové stále žijí a jejich tvrzení o tom, že podstatné části stroje jsou stále v zemi, daly nakonec věci do pohybu. V akci se angažoval místostarosta Klimkovic ing. Jakub Unucka a tak v září 2014 proběhl odborný terénní průzkum realizovaný nadšenci z Leteckého Muzea v Suchdole nad Odrou. Během něj byly skutečně ze země vytaženy trosky havarovaného stroje. Ty nade vší pochybnost potvrdily, že havarovaným strojem je Lavočkin La-7, výrobní číslo 82132374, pilotem V.A. Staško, příslušník 111. gardového stíhacího pluku.

 

Fotografie V.A. Staška poskytnutá neteří por. Staška /foto Klimkovice město/

 

Reportáž z terénního průzkumu zde: http://www.leteckemuzeum.eu/news/havarie-lavocky-v-klimkovicich1/

 

Vyzdvižené trosky byly očištěny a nakonzervovány. Drobnější části se již nacházeji v expozici v Suchdole nad Odrou, rozměrnější části, jako kanony a motor budou vystaveny později, po rozšíření výstavních prostor.

Během terénního průzkumu byly nalezeny rovněž drobné kosterní ostatky pilota. Ty byly 26.4.2015 přidány do hrobu do té doby neznámého poručíka letectva na vojenském hřbitově v Hlučíně. Zároveň bylo rozhodnuto, že na místě dopadu letadla vznikne památník, který bude událost důstojně připomínat. O stavbu se zasloužila obec Klimkovice. Po administrativních průtazích způsobených zajišťováním vlastnictví pozemku se nakonec vše stihlo k 70. výročí události. Pomník byl odhalen 27.4.2015 za účasti několika set pozvaných hostů.

 

 Fotografie z terénního průzkumu a vyzvižení trosek letadla dne 6.září 2014 / zdroj- Muzeum Suchdol nad Odrou/

   

 

   

 

   

 

   

 

Důkaz o tom, že letoun, který se zřítil v Klimkovicích pilotoval V. A. Staško- výrobní číslo motoru AŠ 82FN vyražené na pístu. Číslo odpovídá LA-7 v.č. 38100256 dle podkladů z archivu CAMO v Podolsku.

 

   

 

 

 

 Zajímavé součásti stroje po očištění a konzervaci, před uložením do vitríny  / fotografie Muzeum Suchdool nad Odrou/. Vřele doporučuji muzeum navštívit - není nic lepšího v Čechách, (to dá rozum), aj na celé Moravě!

   

 

   

 

   

 

   

 

   

 

   

 

 

 

Vitrína věnovaná nalezeným částem letadla- Muzeum Suchdol 2015

   

 Zbytky dřevěné konstrukce letadla

 

   

 Části rudé hvězdy a taktického označení "02" z trupu

 

   

 Nalezené fragmenty palubní desky a přístrojů

 

   

Pouzdro na mapu

 

 

   

 Pancéřové sklo z kabiny stroje

 

 

   
   

 Zbytky palubních hodin a navigačního pravítka

 

 

   

 Olejové čerpadlo motoru a delaborovaná munice r. 20mm do kanonu Švak.

 

 

   

 Součásti osobní výstroje

 

 Materiály poskytnuty Leteckým muzeem v Suchdole nad Odrou /webové stránky zde:http://www.leteckemuzeum.eu/. Dále použito informací z webových stránek www.mesto-klimkovice.cz.

 

Pavel Krejčí 4.2016