Messerschmitt Bf 109G-14/U4   W.Nr. 511977

 

IV.Gruppe/Jagdgeschwader /JG/300

 

Uffz. Heinz Riese

 

Odry okr. Nový Jičín, 17.12.1944

 

 

 

   

 Místo dopadu v r. 2015

17.12.1944 v 10:45 odstartoval se svojí Bf 109G-14 z letiště Reisdorf nedaleko Berlína, spolu s dalšími stíhači, 24-letý Uffz. Henz Riese. Tento pilot nebyl úplným zelenáčem. V únoru 1944 /25.2.1944/ mu byl, ještě jako příslušníku ZG 76 na Me 110,  přiznán sestřel B-17. Pilot ale v neděli 17. prosince 1944 během startu své eskadry jistě netušil, že v tu dobu je již v pohybu mašinérie, která vyústí v obrovské vzdušné střetnutí nad Moravou, ve které nalezne svou smrt. Americké letectvo již bylo po startu ze svých základen v Itálii ve vzduchu. Němečtí letečtí návodčí vydávali svým stíhacím jednotkám pokyny, aby je navedli na bombardovací svaz, který nezadržitelně mířil ke svým cílům. Během nastalého střetnutí bylo nad rozsáhlým územím sestřeleno téměř 70 letadel obou bojujících stran.

Jeden z očitých svědků z Oder-p. Kubíček, sestřelení Uffz. Riese  popsal takto: „Německá stíhačka přeletěla ve velké rychlosti nad městem ve směru od Jakubčovic a letěla poměrně nízko. Na úrovni závodu Optimit mohla být tak ve výšce 100 m. V těsném závěsu za ní se řítila americká stíhačka P-51 Mustang, která po té německé pálila ze všech palubních zbraní. Jak byla na úrovni Skřivánčí ulice vyskočil z ní pilot, kterému se však neotevřel padák a při dopadu na zem se zabil. Jeho bezvládné tělo leželo na poli za stodolou za Skřivánčí ulicí. Pilot měl rozbitou hlavu a jeho tělo udělalo hluboký otisk v zemi. Letadlo dopadlo nedaleko od něj, kde pak přes křídlo narazilo o zem, částečně se zabořilo a začalo hořet.“

Vrak letadla byl po bitvě za využití ruských zajatců odklizen, platoňák s troskami měl dle pamětníků stát krátkou dobu přímo na náměstí v Odrách. Pilot byl pohřben 20.12.1944 na městském hřbitově v Odrách. V roce 1998 byly jeho ostatky převezeny na  Valašského Meziříčí na Centrální německý válečný hřbitov.

Místo dopadu bylo v r. 2010 lokalizováno leteckými nadšenci z Klubu přátel Suchdolu n. Odrou- sekce letecké historie. V srpnu 2010 pak byly trosky stroje vyzdviženy. Bylo nalezeno větší množství zajímavých fragmentů stroje, největší částí byl samotný motor letadla Daimler-Benz DB 605.

 

Fotografie z průběhu terénního průzkumu lokality dopadu Bf 109 v Odrách v r. 2010 /Poskytnuto leteckým muzeem Suchdol n. O./

   

 

   

 

 Na bloku  motoru je dobře viditelné logo výrobce- byly jím plzeňská Škodovka.

   

 

 

Nejzajímavější artefakty po očištění a konzervaci / Fotografie -Letecké muzeum Suchdol n. O./

   

 

   

 

   

 

 

   

 

   

 

 

Nalezené artefakty ze stroje jsou dnes součástí rozsáhlé expozice muzea v Suchdole nad Odrou. /2015/

   

 

   
 
 
 
   
 
 
   
 
 
   
 
 
Zdroje:
 
Letecké muzeum Suchdol nad Odrou
 
www.leteckemuzeum.eu
 
Děkuji Suchdolákům, zvláště pak Petrovi Bartošíkovi za poskytnuté materiály a L. Svobodovi.
 
Pavel Krejčí 6.2016