Boeing B-17G   42-97127

 

349. Bomb Squadron, 100. Bomb Group

 

8. Air Force

 

Český Jiřetín, část Horní Ves    12.5.1944

 

 

 

B-17G 100.Bombardment Group na základně v Anglii

 

 

 

12. května 1944 podnikla americká 8. letecká první nálet v rámci tzv. "bitvy o benzín". Jednalo se systematické ničení německých rafinerií, které mělo za cíl paralyzovat německý průmysl a vojenskou mašinerii. Američtí plánovači se rozhodně nedrželi u zdi a hned na první nálet nasadili impozantní sílu.Útoku se zůčastnilo  886 bombardérů B-17 a B-24, stíhací ochranu zajišťovalo 735 letounů P-38, P-47 a P-51. Německá Luftwaffe byla tou dobou ještě při síle a tak dokázala proti svazu nasadit 515 stíhacích strojů. Bitva se rozhořela po celé trase bombardovacího svazu. 8. Air Force přišla o 53 letounů, Luftwaffe musela odepsat 80 stíhaček. Výstižně a vtipně popsal bitvu William Terry, střelec 388. BG. " Viděl jsem všude Fortressy zahalené v plamenech, řítící se dolů ve vývrtce, vybuchující. Bohužel jen nemnoho zasažených Bf 109 a Fw 190. Pod námi to vypadalo jako setkání parašutistů, padáky byly vidět na všech stranách..."

 

 Posádka letounu Lt. Moore. Střelec Sgt. Dishneau ve spodní řadě druhý zleva.

 

Letoun B-17G 42-97127 s trupovým označením XR-J byl součástí tohoto svazu. Jeho cílem byla chemická továrna STW v Záluží. Stroj se však nestal obětí německých stíhačů, ale podlehl přesné palbě protiletadlového dělostřelectva, chránícího cíl. Americký záznam sepsaný po návratu ostatních strojů na základnu uvádí, že letoun dostal v prosoru cíle  zásah za motor č.3. Letadlo se naklonilo na pravé křídlo a sklouzlo o 2000 stop. Objevil se jeden padák. Pak začalo letadlo řízeně klouzat, z letouny vyskočilo dalších šest letců. Poté letoun ještě ve vzduchu explodoval.

 

   
Části letounu složené u domu v Českém Jiřetíně Místo, kam dopadly některé části B-17

 

Jeden z motorů dopadl těsně vedle obytného stavení.

 

   

Nepatrné úlomky nalezené  na místě dopadu části trupu letadla v r. 2010

 

 Štítek z letounu

 

Popis ztráty letounu 42-97127 sepsaný zpravodajským důstojníkem po skončení akce na základně v Anglii

 

 

 

 

 MACR příslušný k tomuto sestřelu

 

 

Výpověď člena posádky ohledně smrti Sgt. Dishenau získaná po návratu ze zajetí.

 

 

Přepis německého hlášení z 19. května 1944 o sestřelu letounu.

 

Popis zkázy tohoto letadla poměrně přesně odpovídá skutečnosti. Z desetičlenné posádky Lt. Jacka C. Moorae se podařilo zachránit devíti letcům. Spodní střelec Sgt. Wilbur G. Dishneau byl zřejmě zraněn, nebo zabit již při zásahu flakem, nepodařilo se mu opustit svoji střeleckou věž a byl později nalezen v jejich troskách. Letoun ještě ve vzduchu vybuchl, jeho trosky dopadly v katastru obce Český Jiřetín na  ploše v okruhu jednoho kilometru. Četnictvo v Duchcově nahlásilo 13. května úřadu vládního prezidenta, že den předtím se dle četnické stanice ve Flájích u Českého Jiřetína zřítilo nepřátelské letadlo. V odpoledních hodinách byl podle této stanice nalezen v tomtéž prostoru další letoun. Je zřejmé, že šlo o omyl a že se jednalo o části pouze jednoho letadla. Posádka letounu byla zajata zřejmě na saské straně a na konec války si musela počkat v zajateckém táboře. Zbývá jen dodat, že kapitán letounu, Jack C. Moore se po návratu ze zajetí stal stíhacím pilotem a svoji leteckou kariéru ukončil odchodem do penze s hodností "Colonel", tedy plukovník. V r. 1997 navštívil Českou republiku. Zemřel v r. 2002 ve věku 82 let.

 

 Col. Jack C. Moore /USAF/

 

   
Místo dopadu jednoho z motorů Fragment z motoru Wright R-1820

 

 

Pamětní deska umístěná na pomníku osvobození v obci Český Jiřetín

 

 

Zdroj: Hvězdy nad Krušnohořím- M. Veselý NV 2005

Za pomoc se zpracováním případu děkuji Tomáši Smidovčinovi

 

Pavel Krejčí 8.2016