MI-24V  ev. č. 730929

 

11. vrtulníkový pluk Plzeň

 

Brdy, dopadová plocha Jordán, 18.11.1992

 

 Mi-24V 15.9.1992, dva měsíce před katastrofou, na CSIAF ´92 v Bratislavě. Stroj "vodil" při ukázce pětičlenné skupiny "Display box" mjr. Zach

Snímek: Trevor Bartlett  www.abpic.co.uk

 

 


 

Znak 11. vrp

 

 Dne 18. listopadu 1992 ve 12:42 došlo u 11. vrtulníkového pluku  ke katastrofě vrtulníku MI-24V trupového čísla 0929, při které zahynuli:

 

     
kpt. Ing. Pecha Eduard por. Ing. Chmelan Vladimír- pilot operátor ppor. Pobořil Zdeněk - palubní technik

 

Vrtuník dopadl do prostoru cílové plochy letecké střelnice Jordán VVP Jince a byl zcela zničen

 

 

Předletový průzkum počasí provedl řídící létání pplk. Čajka a zjistil nevyhovující podmínky v prostoru střelnice (sněhové přeháňky, dohlednost 1,5 - 3 km, vrcholky kopců v oblacích). Velitel pluku pplk. Jogl vzhledem ke zlepšujícímu se počasí rozhodl o opakovaném průzkumu počasí (provedl osobně) a rozhodl o zahájení letové akce. Letecká povětrnostní služba, povětrnostní středisko 3.dPVO vydalo v 09:20 SEČ výstrahu č. 317 (instabilita atmosféry, proměnlivost chodu nepříznivých povětrnostních jevů).

Dozorčí synoptik: 8/8 500-800 m, v přeháňkách 300 m, dohlednost 10 km, v přeháňkách 1-3km,

Jince: 8/8 300-500 m, v přeháňkách 100-300 m,

vítr jihozápad, 7-10 m/s, Jince 15 m/s, námraza, mírná turbulence, sněhové přeháňky.

Závěr dozorčího synoptika: bez střeleb.

Expertiza trosek: příčinou poškození ocasního nosníku bylo střetnutí listů nosného rotoru s ocasním nosníkem v průběhu prudkého manévru. K dolomení ocasního nosníku došlo ve fázi letu, kdy končí záznam SARPP.

Trať letu: Dobřany - Mýto, Komárov - Hrachoviště (V Komárova) a kursem 210 st. k cíli. Po odpalu odval doleva na opakování steče nebo odval doprava domů do Dobřan.

Průběh letu: v 11:46 startuje velitel pluku pplk. Jogl na opakovaný zálet počasí a vysazení řídícího střeleb na střelnici. Řídícímu létání pplk. Čajkovi oznámil, že může osádky poslat do vrtulníků. Vrcholky kopců byly ještě v oblacích. Celková pokrytost 6-8/8. Při příletu k letišti navázal spojení s kpt. Pechou a dal mu pokyn: "V případě, že by tam ještě byly ty kopce v oblacích, tak po vyhodnocení dáš řídícímu a 15 minut byste maximálně vyčkávali ve vyčkávacím, pak by to mělo vyhovovat." Pecha startuje ve 12:25. Ve 12:36 je před vyčkávacím. Ohlásil spodní základnu po trati 500-600 m a dohlednost 10-l5 km.

Po přechodu na kanál řídícího střeleb (TAXATOR) dostal pokyn od řídícího střeleb: "pokračujte ke mně, zvýšenou pozornost, tady v prostoru Hejláku vidím, že jsou nízké mraky, prolétněte mi to a pokud by to šlo, půjde další, pokud to nebude vyhovovat, vrátíte se." Pecha potvrdil a hlásil: "mám Hrachoviště, pokračuji k vám, vlevo ty kopce pravděpodobně jsou v tom, ty tam seděj." Let na bojovém rychlostí 200-220 km/h, výška 400m QFE letiště Líně. Ve 12:38 řídící střeleb: "zvýšenou pozornost tady, potom od betonu na cílovou plochu je to v pořádku." Pecha ohlásil, že na výšce 520m QFE letiště Líně to nepůjde: "na 520 Emila to nepůjde - zatím." Řídící střeleb: "je to jasný, povoluji na 30 m nad terénem, zvýšenou pozornost, turbulence a ty nízký mraky." Pecha ve 12:40 potvrdil a oznámil zteč cvičně. Řídící střeleb: "správně, cvičně." Ve 12:40:20 Pecha: "za betonem lze rozeznat ten bunkr, ale chodí sem takový ty nízký straty." Řídící střeleb: "pokud vám to nevyhovuje, proveďte návrat na základnu." Pecha: "rozumím, zatím pokračuji." Řídící střeleb: "správně, já vás vidím." Ve 12:40:48 Pecha: "Taxatore ale do leva na odval to nepůjde." Bylo to asi 500 m před terči. Řídící střeleb: "tak okruhem doprava jděte." Řídící střeleb neviděl, že by vrtulník začal zatáčet vpravo. Ve 12:41:00 Pecha: "jsem v tom, stoupu nahoru a půjdu ARK 0." Řídící střeleb: "správně, intenzivně stoupejte na 11, potom mi ohlašte." Pecha: "rozumím a nejde to." 36 sekund bez korespondence.

Ve 12:41:43 Pecha s výrazně vystupňovaným napětím: "Taxatore jsme v prdeli!" Řídící střeleb: "jak to ?" Po 6 sekundách Pecha: "nezvyklá poloha" a od té doby bylo zaklíčováno. Řídící střeleb: "to snad ne, tak srovnejte to!" Po 5 sekundách poslední korespondence Pechy: "jdeme po hlavě dolů!" Po 45 sec. volá řídící střeleb Pechu ale bez odezvy.

Dopad asi 300 m od řídícího střelby nebyl zaregistrován.

Před vlétnutím do oblačnosti rychlost 220 km/h, výška 400 m QFE letiště Dobřany. 80 sekund před přerušením záznamu přechází vrtulník do pravého náklonu 10°, po 5 sekundách je srovnán a následně během 13 sekund přechází do levého náklonu 40° s podélným sklonem 17°. Kolektiv 10-11°, rychlost klesá na 140 km/h a znovu během 7 sekund narůstá na 200 km/h. Potom pilot rovná náklon až na 2° vlevo a současně přitahuje až na + 20°, + 38° s náklonem vlevo 10-13°. Rychlost klesá během 13 sekund na nulu, vrtulník stoupá (během 33 sekund nárůst výšky 350 m). Následuje prudké sklápění přídě na 45° dolů s náklonem 60° vpravo a otáčením. Pilot s nulovou rychlostí srovnává náklon na 6° vpravo, intenzivně přitahuje za 5 sekund vrtulník opět do + 4°. V této chvíli dochází k prvním nárazům nosného rotoru do koncového nosníku. Během 30 sekund dochází k oddělení zadní části ocasního nosníku od trupu. Vrtulník padá zcela neovladatelný, během intenzivního otáčení a prudkých změn náklonu a sklonu vznikají extrémní setrvačné síly, které způsobují zranění osádce a neumožňují nouzové opuštění.

Příčiny katastrofy:

Bezprostřední: pád do nezvyklé polohy po vlétnutí do oblačnosti.

Hlavní: nezvládnutí pilotáže kapitánem vrtulníku.

Spolupůsobící: nízká rozlétanost kapitána vrtulníku a přecenění schopnosti plnit let v těchto podmínkách. Nedodržení povětrnostních minim velitelem pluku, řídícím létání a řídícím střelby.

Stav na místě dopadu vrtulníku: vrtulník ležel na pravém boku bez rotorových listů a zadního nosníku, ocasní vrtulky a hořel. Následkem hoření vybuchovaly náboje. Požár byl hašen požárním vozidlem. Kapitán vrtulníku seděl v sedačce, ustrojen v padákovém postroji, připoután k sedadlu popruhy, smrtelně zraněn. Pilot operátor seděl v sedačce, ustrojen v padákovém postroji, připoután k sedadlu popruhy, smrtelně zraněn. Palubní technik slisovaný v plechových troskách, identifikované jeho ruce, smrtelně zraněn. Osádka se nepokusila použít záchranné prostředky.

 

Na místě katastrofy vznikl mělký kráter 11 m dlouhý ve směru kurzu 060° a široký 7 m. Maximální hloubka 2 m. Trosky rozhozeny do vzdálenosti 330 m v kurzu 060° před dopadem vrtulníku v šířce pruhu 160 m vlevo a 100 m vpravo od tohoto kurzu. 

 

 Přepis komunikace před katastrofou:

12:41:00 647    Taxatore jsem v tom, stoupu nahoru a půjdu ARK 0

12:41:03 Tax    Správně, intenzivně stoupejte na 11, potom mi ohlaste

12:41:07 647    Rozumím a nejde to

                        

12:41:43 647    Taxatore jsme v prdeli!

12:41:48 Tax    Jak to?

                        

12:41:55 647     Nezvyklá poloha (od této chvíle zaklíčováno)

12:41:58 Tax     To snad ne, tak srovnejte tu mašinu! (v zaklíčování)

 

12:42:05 647     Jdeme po hlavě dolů

                       

                           647 já Taxator

 

Audionahrávka komunikace: ZDE

 

 zdroj www.vrtulnik.cz

   
Hořící trosky vrtulníku Fotografie ze stejného místa při ohledání následujícího dne.

 

   
Vrtulník po dopadu zcela shořel Zbytky hlavního rotoru a reduktoru

 

   
Část vyrovnávacího nosníku Useknutý vyrovnávací nosník nalezený několik set metrů dál.

 

 

 

 

 

 

 Místo katastrofy v r. 2016. Prohlubeň po dopadu je dodnes zřetelná.

 

 

Trosky vrtulníku byly armádou velmi pečlivě vysbírány. Místo bylo posléze zavezeno vrstvou nové zeminy. Na místě nehody se tak dnes nenachází již prakticky žádné fragmenty. Několik drobných zbytků se mi po dlouhém hledání nakonec přece jen podařilo nalézt.

   

 

Pomník posádce, který se nachází asi 150 metrů od místa dopadu

 

Zdroje:

Vyšetřovací spis k nehodě

www.vrtulnik.cz- černá kronika

 

Za pomoc velmi děkuji V. Čermákovi a B. Čechovi /vrtulnik.cz/

 

Pavel Krejčí 12.2016