Avia S-199  výr. číslo 137    "CV-33"

 

 3. letecký stíhací pluk Brno

 

por. Strnad Stanislav +

 

Brno-Líšeň     31.7.1951

 

S-199 4. lp  během zimního provozu.

 

 

 

 

  Trup s viditelným označením. Miroslav Irra ve své knize  "Mezek S/CS-199" udává označení tohoto letounu FV-33.

Dle této fotografie bych ale soudil, že je to CV-33.

 

 

Foto- vyšetřovací spis VUA Praha

 

Stíhací letoun S-199 se objevuje na těchto stránkách se železnou pravidelností. Komise ustanovené k vyšetřování leteckých nehod v první polovině padesátých let měly jednu jistotu. A totiž, že brzy po uzavření vyšetřování jedné nehody "Mezka" bude zase práce s jinou. To byla ta lepší varianta. Spíše se ale stávalo, že se během hlavního výcvikového období roku práce na vyšetřování jedné "kraksny" překrývala s druhou.

Obětí tohoto nepříliš povedeného letounu se poslední červencový den roku ´51 stal mladý pilot 3.slp v Brně por. Stanislav Strnad.

Pilot vykonával úkol č. 12 (zóna v 5000 metrech) cvičebního řádu pro stíhací letectvo. Po ukončení úkolu v blízkosti letiště se s plynem staženým na zvýšený volnoběh přibližoval od východu k letišti. Pilotův příjemný pocit ze splnění úkolu rychle odezněl, když jeho  letounu začal vynechávat motor. Por. Strnad vysazování ohlásil rádiem řídícímu létání a žádal uvolnění dráhy. Byl si jistý, že i s nepravidelně pracujícím motorem dotáhne "Mezka" na letiště. Využil tedy zbytku tlaku v hydraulickém systému a rychle vysunul podvozek a klapky. Podvozek se ještě ani nezajistil, když motor vysadil úplně. Letoun v přistávací konfiguraci bez tahu motoru padá jako kámen, pilot se dostal do kritické situace. Na opuštění letounu padákem neměl výšku. Zavřít podvozek bez tlaku v hydraulice už nemohl a přistání do terénu jinak než "na břicho" je velká sázka do loterie. Poručík Strnad si ovšem vybírat nemohl. Letoun mířil do zvlněného terénu mezi obcí Líšeň a Závody přesného strojírenství Brno známých spíš jako Zetor. Nouzové přistání pilot bohužel nezvládl. K prvnímu dotyku se zemí došlo na velké rychlosti, letoun přišel o listy vrtule a odrazil se od země. V tu chvíli už pilot ztratil nad letadlem vládu. Další náraz do země přišel po 45 metrech a pak následovaly další. Během toho se konstrukce letadla bortila, odtrhla se křídla, kormidla  a nakonec i motor. Zbytky trupu letadla se pak posledních několik desítek metrů převracely po zemi. Pilot zůstal uvězněn v troskách kabiny, ze které ho vyprostili zemědělci, kteří se nacházeli v bezprostřední blízkosti havárie. Jeden z duchapřítomných zemědělců běžel pro své nákladní auto. Bylo ale čím dál víc zřejmé, že letec má rozsáhlá vnitřní zranění. Byla proto zavržena možnost odvézt pilota na korbě auta. Náhodný motocyklista jel proto do blízké továrny pro sanitku. Saniťáci ze Zetoru se ale moc nepochlapili. Přijeli na opakovanou výzvu až po 45 minutách. Pilot po převozu do nemocnice blouznil, oslovoval nepřítomné osoby. Podezření na zlomeninu spodiny lebeční se potvrdilo. 8. srpna 1951 por. Strnad následkům nehody podlehl. Stal se tak dalším v řadě, kdo doplatil na technickou závadu Avie S-199.

 

 

 

Prameny: Vyšetřovací spis ke katastrofě z VUA Praha 1951

 Pavel Krejčí 2.2017