Avia S-199.237

 

3. letecký stíhací pluk Brno

 

Praha-Letňany   9.4.1951

 

Ilustrační obrázek S-199 /autor Petr Kolmann/

 

Letové vlastnosti stroje S-199 si vybíraly začátkem padesátých let svoji daň poměrně pravidelně. 9. dubna 1951 se nezvládnuté přistání s tímto letounem stalo osudné pro mladého pilota 3. slp rt. Jaroslava Jiráka. Jen několik dní předtím došlo nedaleko Letňan k jiné tragické události. Při záletu S-199 u Čakovic zahynul pilot Antonín Kraus.

 

 

Pilot, rt. Jirák  přistával na travnaté dráze letiště v Letňanech. Samotné přistání a první fáze výběhu proběhla dobře.  Asi po 150 metrech  začal jeho letoun uhýbat doprava. Pilot ve snaze opravit směr použil levou brzdu. Setrvačností a odstředivou silou se letoun dostal do levého traverzu. Došlo k  prasknutí pneumatiky pravého kola a Avie zachytila pravým křídlem o zem. Došlo k prudkému překlopení přes vrtuli na záda. Nehody takového typu byly u S-199 časté, většinou se ale obešly bez zranění, či jen s boulí na hlavě a nějakými oděrkami. Rt. Jirák doplatil na razanci, s jakou se jeho letoun převrátil. Prudkým nárazem se horní část letounu zdeformovala a pilot se silně udeřil do hlavy. Později u letectva zavedená  přilba by mu zřejmě život zachránila, v té době používaná kožená kukla ale náraz utlumit nemohla. Letec upadl do bezvědomí, po vyproštění z trosek byl převezen do nemocnice na Bulovce, kde v důsledku zranění zemřel.

Jako nápravné opatření byl vydán příkaz provést všem pilotům létajícím S-199 instruktáž o správném postupu řešení těchto situací. Trochu to ale zavánělo alibismem. Např. závěrečný odstavec spisu budí spíš pocit bezradnosti s problémem:

"Dle posudku velitele útvaru byl pilot rt. Jirák velmi dobrým pilotem. Z toho je možno vyvodit závěr, že řešení podobných kritických situací vyžaduje jemnou, správnou a pohotovou činnost pilota"

Je otázkou, co tím chtěl autor říct a jaké si z tohoto moudra mohli piloti vzít poučení?

 

 

 

 

 

Prameny: Vyšetřovací spis z VUA Praha

 

Pavel Krejčí 3.2017