Avia S-199.237
3. letecký stíhací pluk Brno
Praha-Letňany 9.4.1951
Ilustrační obrázek S-199 /autor Petr Kolmann/
Letové vlastnosti stroje S-199 si vybíraly začátkem padesátých let svoji daň poměrně pravidelně. 9. dubna 1951 se nezvládnuté přistání s tímto letounem stalo osudné pro mladého pilota 3. slp rt. Jaroslava Jiráka. Jen několik dní předtím došlo nedaleko Letňan k jiné tragické události. Při záletu S-199 u Čakovic zahynul pilot Antonín Kraus.
rt. Jirák /foto via J. Lehanka/
Pilot, rotný Jirák přistával ve 14:55 na travnaté dráze letiště v Letňanech. Samotné přistání a první fáze výběhu proběhla dobře. Asi po 150 metrech začal jeho letoun uhýbat doprava. Pilot ve snaze opravit směr použil levou brzdu. Setrvačností a odstředivou silou se letoun dostal do levého traverzu. Došlo k prasknutí pneumatiky pravého kola a Avie zachytila pravým křídlem o zem. Došlo k prudkému překlopení přes vrtuli na záda. Nehody takového typu byly u S-199 časté, většinou se ale obešly bez zranění, či jen s boulí na hlavě a nějakými oděrkami. Rt. Jirák doplatil na razanci, s jakou se jeho letoun převrátil. Prudkým nárazem se horní část letounu zdeformovala a pilot se silně udeřil do hlavy. Později u letectva zavedená přilba by mu zřejmě život zachránila, v té době používaná kožená kukla ale náraz utlumit nemohla. Letec upadl do bezvědomí, po vyproštění z trosek byl převezen do nemocnice na Bulovce, kde v důsledku zranění zemřel.
Jako nápravné opatření byl vydán příkaz provést všem pilotům létajícím S-199 instruktáž o správném postupu řešení těchto situací. Trochu to ale zavánělo alibismem. Např. závěrečný odstavec spisu budí spíš pocit bezradnosti s problémem:
"Dle posudku velitele útvaru byl pilot rt. Jirák velmi dobrým pilotem. Z toho je možno vyvodit závěr, že řešení podobných kritických situací vyžaduje jemnou, správnou a pohotovou činnost pilota"
Je otázkou, co tím chtěl autor říct a jaké si z tohoto moudra mohli piloti vzít poučení?
Prameny: Vyšetřovací spis z VUA Praha
Pavel Krejčí 3.2017