Junkers Ju 88G   W.Nr ?

 

NJG 101/NJG 6?

 

Dolní Benešov okr. Opava  22.5.1944

 

 

 Ilustrační obrázek JU 88G

 

 

 

 

 

 

Havárie zatím neidentifikovaného německého nočního stíhacího letounu   se odehrála v ranních hodinách 22.5.1944. Dle četnického hlášení opustila posádka letoun Ju 88G nad Norimberkem. Příčinou pro opuštění letounu  byla zřejmě technická závada. Letoun však pokračoval v letu a zřítil se až na Opavsku, nedaleko obce Háj ve Slezsku ve tři čtvrtě na šest ráno. Vzdálenost mezi Norimberkem a Opavou činí  zhruba 500 km, což mohl letoun se zapnutým autopilotem uletět přibližně za 1,5 hodiny. K opuštění letounu tedy došlo někdy po čtvrté hodině ranní. To by vysvětlovalo, proč posádka zvolila raději seskok padáky, než riskantní nouzové přistání do terénu ve tmě.

Stroj dopadl do ohybu řeky Opavy, částečně se zaryl do země , velké množství trosek skončilo v řece. Místo bylo uzavřeno německým vojskem a trosky letadla odklizeny.

V osmdesátých letech bylo místo odkryto bagrem a byly vyzdviženy zbytky motorů BMW 801 a velké množství drobnějších trosek. Části jednoho motoru se nacházejí ve sbírce p. Moravce z Háje ve Slezsku. Drobné fragmenty letadla se stále ještě dají na místě havárie nalézt.

 

 

Karter motoru BMW 801 vykopaný v osmdesátých letech /Sbírka A. Moravce/

 

Drobné fragmenty letounu nalezené autorem webu v letech 2009 a 2017

 

 

Ovladač magnet /zapalování/ pravého motoru

   

 

 

   
Rukojeť Koncovka hydraulické instalace

 

 

 Fragment vrtulového kuželu se zbytkem výrobního štítku

 

Artefakty letounu ze sbírky Leteckého muzea Suchdol nad Odrou

   
El. schéma ?

 

 

 
Spínací relé Fragment z konstrukce stroje

 

Použité prameny: M. Plavec, J. Rajlich, M. Veselý "Noční stíhači Osy nad Protektorátem" HPM 3/2008

 

Pavel Krejčí 4.2017