Junkers Ju 88G W.Nr ?
NJG 101/NJG 6?
Dolní Benešov okr. Opava 22.5.1944
Ilustrační obrázek JU 88G
Havárie zatím neidentifikovaného německého nočního stíhacího letounu se odehrála v ranních hodinách 22.5.1944. Dle četnického hlášení opustila posádka letoun Ju 88G nad Norimberkem. Příčinou pro opuštění letounu byla zřejmě technická závada. Letoun však pokračoval v letu a zřítil se až na Opavsku, nedaleko obce Háj ve Slezsku ve tři čtvrtě na šest ráno. Vzdálenost mezi Norimberkem a Opavou činí zhruba 500 km, což mohl letoun se zapnutým autopilotem uletět přibližně za 1,5 hodiny. K opuštění letounu tedy došlo někdy po čtvrté hodině ranní. To by vysvětlovalo, proč posádka zvolila raději seskok padáky, než riskantní nouzové přistání do terénu ve tmě.
Stroj dopadl do ohybu řeky Opavy, částečně se zaryl do země , velké množství trosek skončilo v řece. Místo bylo uzavřeno německým vojskem a trosky letadla odklizeny.
V osmdesátých letech bylo místo odkryto bagrem a byly vyzdviženy zbytky motorů BMW 801 a velké množství drobnějších trosek. Části jednoho motoru se nacházejí ve sbírce p. Moravce z Háje ve Slezsku. Drobné fragmenty letadla se stále ještě dají na místě havárie nalézt.
Karter motoru BMW 801 vykopaný v osmdesátých letech /Sbírka A. Moravce/
Drobné fragmenty letounu nalezené autorem webu v letech 2009 a 2017
Ovladač magnet /zapalování/ pravého motoru
Rukojeť | Koncovka hydraulické instalace |
Fragment vrtulového kuželu se zbytkem výrobního štítku
Artefakty letounu ze sbírky Leteckého muzea Suchdol nad Odrou
El. schéma | ? |
Spínací relé | Fragment z konstrukce stroje |
Část motorového lože
Část uchycení podvozku
Použité prameny: M. Plavec, J. Rajlich, M. Veselý "Noční stíhači Osy nad Protektorátem" HPM 3/2008
Pavel Krejčí 4.2017