Messerschmitt Bf 109G-6/U4 Trop  

 

III./ Jagdgeschwader/JG/ 53

 

pilot- Uffz. Herbert Pusch

 

Lopeník okr. Uherské Hradiště

 

 

Ilustrační snímek Bf 109G-6

Dne 29.8.1944 došlo v prostoru, který se dá zhruba vymezit městy Piešťany, Trenčín a Zlín k velkému střetnutí mezi letci americké 15.Air Force a stíhači Luftwaffe. Průběh letecké bitvy  označované jako "Letecká bitva nad Bílými karpaty" je z německé strany popsán ZDE .

Jedním z letců, kterého ten den neopustila štěstěna, byl Uffz. Herbert Pusch. Pilot 11. staffel stíhací eskadry JG 53 zasáhl v 10:55  jednu B-17, kterou si nárokoval jako sestřelenou. Vzápětí jej ale ztrestaly doprovodné Mustangy. Letci se podařilo vyskočit na padáku a bez zranění se později dostal zpět ke své jednotce. Jeho letoun Bf 109G-6/U4 Trop výrobního čísla 440 ??? dopadl na zalesněný svah kopce Lopeník, asi 2 km jihovýchodně stejnojmenné vesnice. Letoun vytvořil mělký kráter, roztříštěné trosky se rozlétly po širokém okolí. Motor stroje byl po válce údajně stažen na slovenskou stranu do osady Predpoloma, drobné úlomky stroje se na místě nacházejí dodnes. A právě tyto fragmenty přinesly poznatky o verzi zříceného letounu. Na místě byly před léty nalezeny zbytky překrytu kabiny, který odpovídá starší G-6, a držák slunečníku, který se vyskytoval na trupu u kabiny  verze Trop.

Odlehlé místo na jižním svahu Lopeníku s dodnes patrnou prohlubí po dopadu stroje.

 

Uffz. Pusch si svoji epizodu s padákem zopakoval jen o dva týdny později, když 11.9.1944 po vzdušném souboji skákal z další "stodevítky"- W.Nr 440 602.

 

Fragmenty z letounu Uffz. H. Pusche nalezené v r. 2017

   
Fragmenty-Lopeník 2017 Fragment motoru DB 605

 

   
Část disku kola hlavního podvozku                                                  Ilustrační foto kola Bf 109

 

   
Krytka z povrchu stroje Zbytky původní barvy

 

   
Zámek krytky Zámek krytky

 

   
Víko krabice elektrovýstroje Zbytek štítku /zřejmě BOSCH/

 

Prameny:

-Jan Mahr "Vzpomínky na neznámé letce"  2011

-web "leteckabitvakarpaty.cz"

Za pomoc s nalezením místa dopadu děkuji R. Fraitovi a Gaginovi!

 

Pavel Krejčí 7.2017