SU-22M4   "3702"

 

32. základna taktického letectva- Náměšť n/O

 

pilot: kpt. Michal Návesník

 

Tasovice okr. Blansko   1.11.1996

 

 

Suchoj SU-22M4 výr. č. 33702, na kterém zahynul kpt. Michal Návesník. Letoun byl vyroben v r. 1988, v době havárie měl nalétáno 373 hodin.

/www.valka.cz/

 

 Na okraji lesa na samém konci chatové osady u obce Tasovice stojí nenápadný pomník. Připomíná tragickou událost, která se zde stala před více než dvaceti lety. Během nácviku vyšší pilotáže nedaleko od tohoto místa došlo ke katastrofě letounu SU-22, při které zahynul mladý pilot z 32. ZTL v Náměšti kpt. Michal Návesník.

Pilot v 08:57 navázal osudného 1. listopadu 1996 jako index 218 spojení se stanovištěm MTWR Náměšť.  Vyžádal spouštění motoru k plánovanému letu v pracovní zóně 12 v rozmezí výšky 1000-6000 metrů. Po spuštění pojížděl na vyčkávací místo dráhy 31, během toho přijal odletové povolení včetně kódu odpovídače radaru. V 09:09 na vyčkávacím místě pilot ohlásil připravenost ke vzletu a v 09:11 odstartoval. Po vzletu přešel na spojení radarové stanoviště MAPP Náměšť.  Řídící na "eprouči"  potvrdil radarový kontakt a vydal příkaz pokračovat na hladině 60 do pracovního prostoru. Po dosažení pracovní zóny zde v 09:18 ohlásil zahájení VTP. Byla to poslední komunikace, která byla ze strany indexu 218 zaznamenána, další průběh letu byl rekonstruován na základě vyhodnocení registračního zařízení TESTER.  Pilot prováděl prvky VTP - ostré zatáčky, střemhlavé lety, zvraty, přemet, překrut. Vše probíhalo podle plánu nad oblačností, za podmínek VMC, tedy za podmínek vizuálního kontaktu s okolím. Kritická situace nastala během provádění výkrutů. Prvotní chyba nastala, když pilot zahájil sérii výkrutů ve výšce 2000m, namísto plánovaných 3000m. Tím neměl vytvořenou dostatečnou výškovou rezervu nad oblačností pro kompenzaci případných chyb pilotáže. Po výkrutu vlevo zahájil kpt. Návesník pomalý výkrut doprava. V poloze "na zádech" výkrut protipohybem řídící páky  na několik sekund zastavil a letěl v této poloze. Poté pokračoval v pomalém dokončení výkrutu. Během něj začal klesat, letoun se mu proti zemi začal "rozjíždět". Při náklonu 90° začala směřovat příď letounu stále více k zemi, rychlost překročila 1000Km/hod. Letoun se v tuto chvíli zřejmě dostal  do oblačnosti a pilot na okamžik ztratil orientaci. Plynulý záznam na pásce   registračního zařízení v tu chvíli končí,  podařilo se však vyhodnotit ještě nalezený útržek, který zachycuje situaci o tři vteřiny později. Letoun má podélný sklon 45°, náklon 43°, výšku 850m a rychlost přes 800km/hod. Pilot snížil výkon motoru na volnoběh, prudkým přitažením se snažil letoun dostat z nebezpečné situace. Letoun se nacházel ve spirále, pilot ale nesrovnal  náklon,  takže ani dosažené přetížení 11g situaci nevyřešilo. Letoun narazil do země a byl zcela zničen, pilot na místě zahynul. Stroj vytvořil v lese obrovský kráter o velikosti 12×16m a hloubky 7 m. Vyšetřování katastrofy potvrdilo, že se pilot snažil letoun zachránit až do okamžiku nárazu a nepokusil se katapultovat.

 

Fotografie z vyšetřovacího spisu

Téměř celý letoun zůstal v kráteru, na povrchu se nacházely jen drobnější části. Těžší fragmenty poškodily několik střech v blízké chatové kolonii.

 

 

 

 

v r. 2017 na místě nehody

   

Pomník nedaleko místa nehody, u kterého se každý rok scházejí kamarádi kpt. Návesníka. Vedle pomníku je místo, kde jsou shromažďovány úlomky letounu, které jsou dodnes rozptýleny po lese.

 

   

Místo dopadu bylo armádou uklizeno a kráter zavezen. Na místě je dnes nepřístupná džungle z náletových dřevin. Vpravo jeden z rozměrnějších fragmentů letounu- část vztlakové klapky.

 

Prameny:

- vyšetřovací spis k události - děkuji OVL SDK MO, jmenovitě plk. V Čermákovi  a plk. P. Chamradovi

 

Pavel Krejčí 10.2017