MiG-21MF   "5215"

 

4. zSL Čáslav, 43. stíhací letka

 

pilot. mjr. Ivo Zachara

 

Těchonín okr. Ústí nad Orlicí   2.9.1996

 

MiG-21MF "5215" ve stejné konfiguraci, jako v den havárie. Podvěšeny jsou 4 řízené rakety a přídavná 490l nádrž. /foto: Dolin404-www.valka.cz/

 

Letoun nosil na levé straně symbol vlčáka v zeleném erbu. /foto: Dolin404-www.valka.cz/

 

 

Velice hezký snímek "5215"  poskytnul tomuto webu p. Petr Soukop.                 

   Fotografie je z Čáslavi, ze dne  9.11.1993.Stroj krátce předtím skončil u 11. slp Žatec a byl přidělen 28.sbolp.

 

 

   
1996 2017

 

   

Drobné fragmenty z MiGu-21MF "5215"

 

 Dne 2.9.1996 došlo v 17.30 v katastru obce Těchonín k letecké nehodě stroje MiG-21MF evidenčního čísla 5215. Při pozdní katapultáži byl těžce zraněn pilot 43. stíhací letky 4.zSL Čáslav mjr. Ing. Ivo Zachara.

Polovina devadesátých let se u čs letectva vyznačovala velkým množstvím leteckých mimořádných událostí. Rok 1996 nebyl vyjímkou. Zejména druhá polovina roku se do statistik nehodovosti zapsala opravdu výrazným  písmem. Došlo k leteckým katastrofám, při nichž zahynuli tři piloti/ Su-22M4 kpt. Návesník, MiG-23U pplk. Trunečka a pplk. Mládek/. Letectvo rovněž muselo odepsat jednu "jednadvacítku", pilot v tomto případě ošklivou havárii s těžkými zraněními přežil.

Mjr. Zachara byl zařazen do pohotovostního systému a byl mu v rámci "Směrnice pro zdokonalovací výcvik hotovostních pilotů" naplánován na 2.9.1996 zdokonalovací navigační let. Trať letu si zkušený pilot 1. třídy zvolil sám. Čas vzletu byl stanoven na 17:00, trať ČÁSLAV-KOLÍN-LIBEREC-TRUTNOV-RYCHNOV NAD KNĚŹNOU-ŠUMPERK-VÍR-CHOTĚBOŘ-ČÁSLAV pak naplánoval pilot.  Kombinace zvolené trati letu, povětrnostních podmínek a režimu letu však nebyla vhodná. V rozkaze k provedení letu byla stanovena minimální výška nad terénem 300 metrů. Základna oblačnosti však neumožňovala tento požadavek splnit. Druhým problémem bylo, že let vedl ve vzdušném prostoru kategoie "E", tedy v prostoru, kde byla povolená maximální rychlost letu 460km/hod. Vzhledem k tomu, že  letoun mjr. Zachary byl podvěšen čtyřmi řízenými  raketami a přídavnou nádrží, let rychlostí 460km/h je blízko hranice letu v II. režimu.

 

Pilot provedl vzlet v 16:56 a jako pořadová 2501 přešel na spojení na MACC-TERÉN. Vzhledem k nepříznivým povětrnostním podmínkám došlo několikrát k odchýlení od plánované trati a pilot musel improvizovat i v dodržování výšky letu. Během letu pilot udržoval spojení s MACC a let byl sledován sekundárním radarem. V prostoru Nového Města nad Metují došlo ke ztátě radarové informace díky malé výšce letu. Poslední hlášení proběhlo ve 17:25, kdy pilot ohlásil otočný bod Rychnov nad Kněžnou. Pilot se v tu dobu pohyboval přesně po plánované trati.

Zákres  trasy letu místě nehody

 

Po průletu údolím přehradní nádrže Pastviny se letoun přibližoval k lesnímu masivu kopce Studený. Oblačnost byla v tomto prostoru velmi nízko a zřejmě zcela zakrývala vrcholek kopce. Letoun v přímém horizontálním letu narazil do stromů na západním svahu kopce. MiG vytvořil v lese průsek v délce 100 metrů, během čehož se oddělily části řízených raket, přídavná nádrž, vztlaková klapka a drobnější části. Na opačné straně kopce těžce poškozený letoun vyletěl z lesa. Hořící stroj kopíroval klesající svah a neodvratně směřoval k zemi. Pilot se bezprostředně před dopadem letadla katapultoval, pro minimální výšku již ale nedošlo k otevření záchranného padáku a pilot dopadl na pole v těsné blízkosti nárazu a výbuchu jeho letounu.

V letectví se dějí různé věci a někdy je potřeba mít "kliku". V případě mjr. Zachary se ovšem stalo něco jako zázrak. Ačkoliv se mu neotevřel padák, pilot přežil. Byl po dopadu na pole těžce zraněn, a zůstal ležet upoután v padákovém postroji v těsné blízkosti hořících trosek. Kolem místa dopadu letounu právě projížděla hlídka policie ČR, která o havárii informovala policejní orgány a rovněž hasičský sbor. Přístup k  místu nehody nebyl možný kvůli vybuchující munici. Policie i hasiči předpokládali, že letec zůstal v troskách stroje. Ten však tou dobou ležel stále nepovšimnut vedle trosek letounu! Teprve poté, co přestala vybuchovat munice a rozběhlo se hašení trosek nalezl velitel hasičského družstva pilota, který jevil známky života.  Hasiči vyprostili pilota z padákového postroje , přivolaná záchranná služba zajistila zdravotní pomoc a následně záchranný vrtulník / KRYŠTOF 6 / transportoval pilota do Fakultní nemocnice v Hradci Králové.

 

Fotografie z vyšetřovacího spisu

Celkový pohled na svah kopce který letoun kopíroval během pádu a místo havárie.

 

Pohled k západu. Na vrcholku kopce je patrný průsek ve stromech, který letadlo vytvořilo.

 

Vzdálenost, ve které pilot dopadl od stroje byla opravdu minimální.

 

 

Jedním z opatření, které bylo po této nehodě přijato, bylo zrušení rychlostního limitu max. 460km/h ve vzdušném prostoru třídy "E". Bylo kontatováno, že právě tento rychlostní limit byl jedním z faktorů, který přispěl k nehodě. Změna v leteckých předpisech byly aplikována od r. 2010.  Mjr. Zachara se již do pilotní  kabiny MiGu nevrátil. Po vyléčení nastoupil jako ŘLP na MTWR Čáslav.

 

Snímky MiGu složeného v jednom z "úlů" na letišti Čáslav /autor foto: Petr Soukop/

 

 

 

Prameny:

- vyšetřovací spis k události - děkuji OVL SDK MO, jmenovitě plk. V Čermákovi  a plk. P. Chamradovi

-archiv Petr Soukop

 

Pavel Krejčí 12.2017