MiG-21R   "1921"

 

47. průzkumný letecký pluk

 

pilot: mjr. Zdeněk Beránek

 

Třebechovice p. Orebem okr. Hradec Králové 

 

 1.7.1976

 


 Bokorys MiGu-21R "1921". Letoun létal v barvě kovu s tmavě modrými doplňky- šachovnicí na směrovém kormidle a na pitotově trubici.Na lemu vstupu vzduchu na přídi byly nastříkány modré trojúhelníky. Číslo "1921" bylo lemováno tenkou červenou linkou. Na kresbě je stroj podvěšen průzkumným kontejnerem typu "R". Letoun vyrobený 18.3.1970 měl v době nehody nalétáno 536 hodin. /Bokorys Zdeněk Nožička - Eduard MA/

Znak, který zdobil letouny 1. letky. Jeho autorem je známý výtvarník a redaktor L+K Miroslav Balous /repro Eduard MA/

 

 

 MiG-21R, 1921,letiště Pardubice 1975, foto Václav Palička

 

Dne 1.7.1976 došlo u 47. průzkumného leteckého pluku, který byl v té době dočasně dislokován na letišti Hradec Králové k havárii letounu MiG-21R evidenčního čísla 1921. Pilot letounu mjr. Beránek se úspěšně katapultoval a byl jen lehce zraněn.

 

Beránek Zdeněk, Pardubice, 1972, Mig-21R 1501, archiv Radek Palička

 Pilot prováděl toho dne  svůj již třetí let. Naplánován měl noční "navigační" po trati Hradec Králové - Přerov - Břušník - Prostějov - Hradec Králové. Vzlétl ve 22:59 z dráhy 34 a levou stoupavou zatáčkou svižně točil na VBT /DPRNS Hradec Králové/. Během stoupání došlo bez jakéhokoliv varování ke ztrátě tahu motoru a jeho vysazení. Pilot situaci zahlásil ŘL a pokoušel se o opětovné spuštění za letu. Během toho zamířil s letounem směrem k neobydlenému prostoru střelnice Bělečko. Když ani po třetím pokusu o spuštění nedošlo k nahození motoru, zavřel pilot uzavírací kohout paliva a ve výšce 600m provedl ve 23:06 katapultáž. Ta proběhla bez problémů a pilot přistál na padáku bez vážnějšího zranění asi 500m SV obce Běleč nad Orlicí , asi 700m od místa dopadu letounu. Elegantní MiG ozdobený šachovnicí na směrovce a emblémem vlčáka na přídi, se zaryl hluboko do pole nedaleko Třebechovic pod Orebem a vybuchl. Kromě pozdvižení obyvatel v okolních obcích způsobeném výbuchem letadla a následnými požáry v okolí místa dopadu  / panovalo letní sucho/, nedošlo k ničí újmě na zdraví.

 

 

Pilot se po přistání na padáku pokoušel upoutat pozornost letadla L-29, které kroužilo nad místem dopadu. Jelikož ale nanašel baterku z nouzové výbavy, nezbylo mu, než to vzdát. Došel k nedaleké silnici, kde si stopnul právě projíždějící  "embéčko", které ho odvezlo na nedaleké letiště. Požár na místě havárie zdolávali hasiči (správně v té době požárníci ) z Třebechovic a Hradce Králové společně s protipožárním družstvem pátrací a záchranné skupiny, která se dostavila na místo.

 

Zákres místa dopadu letounu

 

Kráter s pozůstatky "1921". Podobných děr v zeměkouli vytvářelo čs. letectvo v té době i několik do roka.

 

Expertýza trosek letadla prokázala, že k zastavení motoru došlo v důsledku zadření šoupátka odstředivého regulátoru palivového čerpadla v poloze snižování dodávky paliva.

 

V dubnu 2020 se mi ozval bývalý technik letounu se svojí vzpomínkou na stroj:

 

Technikem letounu Mig 21 R výr. číslo 1921 byl v té době nrm.Josef Kocina a TR kpt. Oldřich Opocensky. Sloužil jsem 47.pzlp v Pardubicích v letech 1972 až 1978. Letoun létal po poslední opravě 68 hodin bez závad. Vinou vysazení motoru R11F2300 bylo zadrení soupatka odstrediveho regulátoru čerpadla NR21F2 způsobené palivem PL 4,bylo to poslední zadržení soupatka u letectva ČR a byla provedena výměna paliva na palivo PL6. Tento krásný letoun bylo radost obsluhovat, ten zbytek plechu z přední části jsem měl v ULu v Hradci Králové, když jsem byl druhý den po havárii a po podání vysvětlení o své práci odeslán jako specialista D+M na místo havárie k vyproštění trosek. Po tom jsem obsluhoval Mig 21 R 1918, který jsem předal bez závad při mém odchodu od 47.pzlp na studia. Jinak perfektně zpracováno. Děkuji Ing. Josef Kocina pplk v. v.

 

I já děkuji!  PK

 

 

 

Na místě dopadu v r. 2017

 

   

 

Znak z letounu si po havárii ponechali technici 47.pzlp. S náležitými popiskami visel v jejich klubovně. /M.Lorenc, S. Rogl -Zrušená Křídla/

 

"1921" na fotografii

 Foto Hradec Králové 1976, krátce před nehodou. Podvěšen kontejner RTP. Foto K.Fencl, archiv Palička

 

 Snímek pravděpodobně z r. 1976, Foto: Zdeněk Modlitba / na snímku/, via Martin Janoušek

 

 Mjr. Fencl fotí mjr. Totha v kabině. Foto zřejmě z jednoho z cvičení. Foto Zdeněk Modlitba via Martin Janoušek

 

 "1921" v modelu -  /MiG-21R  1:48 Eduard/

Zařadit si do mé sbírky modelů MiG-21R bylo dlouho moje přání. "Čtvrtka" od Eduardu v současné době nemá konkurenci, takže výběr měřítka a výrobce byl jasný. Protože se mi líbí "jednadvacítky" v přírodní barvě kovu, a "1921" měla rovněž velmi zajímavé barevné doplňky, bez váhání jsem zvolil právě tento stroj. Roli samozřejmě hrálo i to, že jsem si z tohoto éra sesbíral po poli pár plíšků, které se budou s modelem dobře vyjímat ve vitríně. Letoun tohoto čísla je velmi dobře fotograficky zdokumentován, což usnadňuje práci na závěrečném barevném finiši a patině. V limitované edici "Stříbrné Šípy", kterou Eduard před pár lety vydal, je obtiskový aršík i s tímto strojem. Tuto "limitku" navíc doplňuje skvělá publikace p. Martina Janouška o verzích PF, PFM a R.  Nechci dělat výrobci stavebnice nějakou reklamu, ale stavbu tohoto modelu jsem si opravdu užil. Původně jsem chtěl postavit pouze rychlovku do vitrínky, postupně jsem ale pár doplňků ke stavebnici dokoupil. Z brassinů to byla sedačka KM-1 a dále  nějaké ty  plechy- MiG-21R Interior a Exterior. Poprvé jsem si také vyzkoušel "Dry Transfers" od HGW/ MiG-21 Stencils/. Překvapilo mě, jak výborně se s nimi pracuje a jak dobře zvláště drobné popisky na povrchu letadla vypadají. V porovnání s obtisky je to o třídu vyšší liga. Model samotný se staví poměrně dobře, i když ... Tamyia to zase tedy není.  A ač se to nezdá, MiG-21 má poměrně dost detailů, které pracnost zvyšují. Pokud si ale člověk s tímto modelem trochu pohraje, dá se z něj vypiplat krasavice jejíž tvar sedí a nic netluče do oka./ na rozdíl od některých čínských produktů/.  Doufejme, že Eduardi časem změní názor a přece jen se jednou pustí i do dvoumístných verzí a do "Efky".

 

 

 

 

 

 

 

 Použité "ingredience" pro stavbu tohoto modelu:

- kit MiG-21R 1/48 / edice "Stříbrné Šípy"/

-plechy Eduard MiG-21R MiG-21R Exterior+ MiG-21R interior

-Brassin MiG-21 seat Early /KM-1/

-Master MiG-21 Pitot Tube 1/48

-HGW Wet Transfers 248011 MiG-21 PF/PFM/R Stříbrné šípy Stencils

-HGW Wet Transfers 248015 MiG-21 MF/PF/PFM/R Weapons And Pylons Stencils

-použité barvy- Alclad a Gunze Sangyo

-barva interiéru kabiny-Valejo

 

Prameny:

-vyšetřovací spis VUA Praha

-sbírka R. Palička

-sbírka M. Janoušek

-Eduard MA - publikace Stříbrné Šípy /za poskytnuté bokorysy děkuji p. J. Zdiarskému/

-M. Lorenc, S. Rogl "Zrušená Křídla"

 

 

 

Pavel Krejčí 12.2017

-