Avia CS-99, výr. č. 524

 

"JP-14"

 

por. Hrbek Miloš, rtn. Kozák Leopold

 

Radostín nad Oslavou okr. Žďár nad Sázavou

 

2.12.1949

 


 Ilustrační snímek Avia CS-99

 Dne 2. prosince 1949 došlo během přeletu Brno-Praha k letecké katastrofě letounu CS-99 výrobního čísla 524. S dvoumístným  strojem vybaveným motorem Daimler-Benz DB  605, konstrukčně připomínajícím Messerschmitt Bf 109G-12, odstartovali por. Hrbek a rtn. Kozák z letiště v Brně v 11:55. Během přeletu do Prahy naplánovaném ve výšce 1000m se posádka dostala do problémů způsobených nepříznivým počasím. Kvůli zachování vizuálního kontaktu se zemí  byla posádka nízkou oblačností nucena klesat nízko nad terén. Na Vysočině, v  prostoru Velkého Meziříčí už byla oblačnost tak nízko, že posádka "žehlila" členitý terén ve výšce jen několika desítek metrů. V prostoru obce Radostín nad Oslavou v nízkém letu stroj zachytil ve 12:23 rychlostí cca 350km/hod o svažující se terén a roztříštil se. Trosky byly rozmetány ve směru letu, do vzdálenosti několika set metrů. Oba letci při nehodě zahynuli.

 

rtn. Leopold Kozák / M.Irra publikace "Mezek" Avia S/CS-199/

 

Stroj vyrobený v letňanské Avii měl nalétáno pouhých 42 hodin, motor M-605-D /čs. označení DB 605/ odpracoval 46 hodin.

 

Dokumenty vztahující se k nehodě CS-99 /VUA Praha/

Výpis letové knihy na den 2.12.1949. Úkol nebyl splněn!

 

 

Fotografie nehody z vyšetřovacího spisu z fondu VUA Praha. Spis byl poničen při záplavách v r. 2002.

 

 

Trosky draku letounu

 

Motor DB 605D / čs. označení M-605-D/

 

Na místě nehody v r. 2018

 

 

   
1949 2018

 

 

 

 Zajímavý komponentový štítek nalezený na místě havárie

 

   

 Části konstrukce letounu

 

Prameny:

- vyšetřovací spis VUA Praha

 

Pavel Krejčí 5.2018