MiG-15UTI    výr. č. 022601

 

"2601"

 

1. letka, 6. sbolp, 10. letecká armáda

 

Přerov- Bochoř      21.2. 1974

 

 

 Ilustrační snímek MiG-15UTI

 

 

 

21.února 1974 krátce po desáté hodině večer došlo zhruba 2km před prahem dráhy 06 letiště PŘEROV  během vývozního letu po přestávce v nočním létání k letecké katastrofě letounu MiG-15UTI. Při nehodě byl zničen letoun výrobního čísla 2601, který náležel 6. stíhacímu-bombardovacímu pluku a zahynuli oba jeho piloti. Jednalo se o velitele 1. letky majora Františka Nováka /nar. 1934/  a kapitána Pavola Šůtora /nar. 1940/. Letoun narazil pod plochým úhlem do lesa v ose sestupu, roztříštil se a shořel. Vzdálenost od prvního dotyku se stromy po poslední trosky činila 370m.

 

Průsek v lese, který letoun vytvořil. Pohled proti směru letu.

 

Požárem zničená kabina letounu.

 

 

Motor Klimov VK-1

 

Motor Klimov VK-1

 

Ocasní část stroje během vyprošťování trosek

 

Jelikož k nehodě došlo v noci při přístrojovém přiblížení systému OSP, pozornost při vyšetřování se soustředila na možnou chybu pilotáže- nedodržení  úhlu sestupu. Během prohlídky trosek se velmi rychle přišlo na to, že příčina je jinde. Zjistilo se, že motor v okamžiku nárazu nepracoval. Odbornou expertýzou bylo zjištěno, že motor byl v pořádku, k zastavení došlo z důvodu přerušení dodávky paliva. V informační zprávě pro generálního tajemníka UV KSČ o nehodě letounu se uvádí, že uzavírací ventil paliva byl nalezen v poloze "zavřeno".  Za předběžnou příčinu nehody je označen přehmat kpt. Šůtora, který místo zasunutí vztlakových  klapek při provádění  přerušeného přiblížení uzavřel ventil přívodu paliva. Závěrečná zpráva o katastrofě ale vyznívá poněkud jinak. Za viníka není jmenovitě  označen žádný z členů posádky a vysazení motoru z důvodu uzavření kohoutu paliva je označeno jen jako "pravděpodobná příčina". Za spolupůsobící příčinu byla u obou letců označena ztráta návyků pilotovat MiG-15 z důvodu právě probíhajícího přeškolování na MiG-21. 

 

 

 Prameny:

- vyšetřovací spis -VUA Praha fond MO 1974

 

Pavel Krejčí 6.2018