B-36/De Havilland DH. 98 Mosquito FB Mk.V

 

RF - 913                JX - 4

 

Letecký pluk č. 25 Plzeň

 

Kvaštov, Sedlec - Prčice 4.3.1949

 

 

 

 

   

 

 

 
 

 

Osádka letounu obdržela 4.3.49 rozkaz provést orientačni let na trati Kbely-Tábor-Havl. Brod-Kbely,výška letu 400m.

Letoun odstartoval v 09:51, po 10:00 havaroval u obce Kvašťov.

Dle vyšetřovacího spisu z VHU letoun krátce před havárií létal ve výšce 10 až 30 metrů nad terénem a prováděl ostré zatáčky.Dvakrát přeletěl ve výšce stromů kolem stavení pí. Janotové /teta škpt Židlického/bytem Kvašťov č.p. 11, při třetím náletu zachytil o stromy a roztříštil se.Zbytky letounu rozmetané po lese vzplály, letoun shořel, posádka zahynula.Stanovená příčina nehody  nemohla být jiná-letecká nekázeň.

     

 

     
     
     

                                                                                                                                                                                  Materiály z fondů VUA Praha

 

 

Navigátor-kapitán Židlický prodělal svůj výcvik ještě v Anglii u RAF. V roce 1946 byl u 13. OTU v Middleton St.George, 136. výcvikový kurz.

 

 

                                                             

Kurz č. 136, No 13 OTU Middleton St.Georg
Kapitán Židlický sedící první zleva
Snímek z knihy Miroslava Pajera "Křídla pro vítězství a poválečnou obnovu"
 

 

Letoun byl zcela zničen a vyřazen z evidence. Na místě havárie je dodnes pomník obou letcům zbudovaný krátce po nehodě příslušníky pluku.

 Ve VUA se společně s vyšetřovacím spisem zachovaly zápisníky letů pilota Engelmanna i navigátora Židlického.Jsou zde dále zákresy letu těsně před nehodou a několik fotografií.Vše je bohužel velice těžce poškozené vodou-hlavně fotografie.V roce 2002 byly tyto spisy v archivu zaplaveny při povodních , nicméně podařilo se je vysušit a zachránit aspoň v této podobě.

 

                Přístrojová deska po nálezu...                    ...v průběhu čištění...             ....po vyčištění a konzervaci...