Messerschmitt Bf 109G-10  W. Nr. 130377

 

I./KG(J)6

 

Lt. Hermann Barth

 

Miškovice okr. Praha - město, 2.2.1945

 

 

Ilustrační kresba Bf 109G-10 KG(J)6 /JaPo/

 

Intenzivní výcvik, během něhož byl personál bombardovacích jednotek přeškolován na stíhací letouny, s sebou přinášel od prosince 1944 množství nehod. Jelikož eskadra KG(J)6, pod níž výcvik spadal působila z pražských letišť Ruzyně, Kbely a z nedalekých Klecan, k naprosté většině těchto událostí došlo v Praze a blízkém okolí.

Jedna z fatálních nehod se odehrála 2. února 1945 u obce Miškovice, která leží na severovýchodním okraji Prahy. Příčinu nehody neznáme, její následky jsou ale poměrně detailně popsány v hlášení, které podal velitel četnické stanice v Čakovicích Obw. Antonín Vorlíček. 

Hlášení uvádí, že 2. února 1945 v 11:15 hod se v katastru Miškovic , asi 1 km východně od obce zřítil letoun Wehrmachtu. Stroj dopadl na pole paní Rezkové a začal ihned hořet. Letadlo bylo pilotováno neznámým poručíkem, jehož tělo bylo nalezeno asi 100m od místa nehody. Pilot a letadlo náležely k posádce ve Kbelích.

 

 

Seznam ztrát I. Gruppe KG(J)6 uvádí 2. února ztrátu dvou příslušníků, z nichž jeden byl opravdu poručíkem. Je tedy zřejmé, že obětí nehody se stal Lt. Hermann Barth, narozený 1. února 1924 v Oberhausenu. Jeho stroj Bf 09G-10 výrobního čísla 490193 byl vyroben firmou Erla v Lipsku.

Po přesném místě nehody jsem pátral od roku 2015. V Miškovicích jsem našel pamětníka události, pana Jana Komůrku /ročník 1934/. Pan Komůrka si dodnes vybavuje vrak letadla, na který koukal s kamarády ze stráně za Miškovicemi. Němečtí vojáci tehdy zvědavé kluky k místu havárie nepustili, hoši tehdy museli sledovat úklid vraku zpovzdálí.  Pan Komůrka si  vzpomíná i na tělo pilota, které leželo opodál, což přesně odpovídá četnickému hlášení. Přesto, že mi tento pamětník v r. 2017  zhruba ukázal prostor, kde k nehodě došlo trvalo další rok, než se mi podařilo místo skutečně zaměřit. Pomohly mi k tomu předválečné katastrální mapy, za kterých se dalo určit, která pole patřila Marii Rezkové. /nebylo jich málo/. Velký dík patří Katastrálnímu úřadu v Praze - Kobylisích za dohledání map.  Pan Komůrka se zmýlil o několik set metrů, čemuž  se není za ta desetiletí co divit.

 

Na místě dopadu se nachází jen drobné úlomky

 

Hezkým nálezem z Bf 109 W.Nr. 130377 je ciferník tlakoměru systému MW 50 / umístěn byl na palubní desce nad červeným tlačítkem Netzschalter/

   

 

 Bližší informace o jednotce KG(J)6 lze najít v nedávno vydané publikaci nakladatelství JaPo "Messerschmitt Bf 109s of KG(J)6"  2017

Prameny:

-četnické hlášení k události /via Pavel Třešňák/

-Bf 109s of KG(J)6 -JaPo  2017

 

Pavel Krejčí 8.2018