Spad S VII výr. č. 20 049
Letecký pluk 2 - Olomouc
des. Karel Tkadlec
Rožnov pod Radhoštěm 20.11.1923
Ilustrační snímek Spad S VII
Letecká nekázeň, touha předvést své letecké umění nad rodným městem je tak stará, jako letectví samotné a stejně tak dlouho si z času na čas vybírá svou daň. V okamžiku, kdy dojde vlivem nepozornosti k překročení limitů letadla je potom úplně jedno, jestli pilot sedí v letounu dřevěné konstrukce potaženém plátnem, nebo v moderním "brusu" z uhlíkových vláken vybaveném "glass cokpitem". Malá výška nad rodným domem je pak při ztrátě kontroly nad strojem zárukou rychlého konce. Jedním z letců, kteří krátce po zrodu čs. letectva na snahu se předvést doplatili, byl v listopadu 1923 desátník Karel Tkadlec.
des. Karel Tkadlec
Moravské noviny napsaly 22.11.1923: Letecké neštěstí nad Rožnovem. Olomouc 21. listopadu. Včera dopoledne zahynul tragickým způsobem desátník pilot Kadlec od 2. leteckého pluku v Olomouci. Letěl na jednosedadlovém letadle typu "Spad". Nad Rožnovem při provádění vzdušné akrobacie ztratil ve výšce 300 m rychlost, přešel do vývrtky,? se však k zemi. Letadlo se rozbilo a pilot zůstal na místě ležeti mrtev. Katastrofa se stala 10 kroků od rožnovského kostela. Letadlo spadlo na hřbitov.
Dále Moravské noviny napsaly 23.11.1923: Tragická smrt vojenského letce. Rožnov 22. listopadu. Ke smrti desátníka Kadlece dovídáme se dalších podrobností. Kadlec, který byl výborným pilotem, ač teprve před nedávnem opustil pilotní školu, měl letět z Olomouce do Prostějova a přes Přerov zpět. Místo toho Kadlec zamířil přímo do svého domova Rožnova, kde chtěl ukázati užaslým Rožnovanům svoje akrobatické umění. Velké množství lidu přihlíželo odvážným kouskům svého rodáka. Po delší době odvážil se nejtěžšího akrobatického kousku tak zv. smrtelného skoku. V kritickém momentu vypověděl mu motor a aparát šílenou rychlostí sesunul se k zemi, takže záchrana byla nemožná. Looping the loop stal se pro něj skutečným smrtelným kouskem. Před užaslými zraky svých sourozenců našel hrob na rodném hřbitově. Na místo neštěstí dostavila se ihned komise, která však nemohla pravou příčinu selhání motoru zjistiti, protože letadlo je úplně roztříštěné. Ve čtvrtek byly pozůstatky nešťastného pilota za ohromné účasti obyvatelstva z celého okolí slavnostně s vojenskými poctami pohřbeny.
/Novinové články převzaty z webu www.vets.cz autor Petr Kudláček/
Za pozornost stojí komolení jména des. Tkadlece v dobovém tisku i jinde. V některých článcích se vyskytuje jméno Kadlec, v některých Tkalec. Jméno Tkalec je ostatně uvedeno i v rodinném "díkuvzdání" / viz níže/, i v kronice Leteckého pluku 2.
1923 | 2018 |
Letadlo dopadlo na hřbitov u kostela Všech svatých poblíž historického centra Rožnova pod Radhoštěm.
Fotografie- VUA Praha, Z. Bedřich via L. Šolín, R. Fuchs
Kronika LP 2 /VUA Praha/
Hrob des. Tkadlece se nachází na "starém" hřbitově v Rožnově pod Radhoštěm. Pozn.- jde o jiný hřbitov, než na který stroj dopadl.
/Foto Petr Kudláček www.vets.cz/
Pavel Krejčí 10.2018