Aero L-29R výr. č. 892805
47. pzlp, 3. letka
mjr. Oldřich Pyš †, ppor. Josef Palla†
Blovice okr. Plzeň-jih 31.3.1977
Snímek L-28R 2805 se mi zatím nepodařilo dohledat. Zde hezké foto letounu ze stejné výrobní serie. /L+K via Valka.cz/
Dne 31. března 1977 prováděla posádka průzkumného letounu L-29R "2805" mjr. Pyš a ppor. Palla předepsaný "Zálet malého rozsahu" za účelem prověrky soustav po převzetí z generální opravy v LO v Trenčíně. Stejný úkol v zóně "JIH" plnila i posádka druhé "erky" - mjr. Tománek a ppor. Slovák na letounu "2806". Čtrnáct minut po vzletu z letiště Dobřany-Líně bylo s posádkou ztraceno rádiové spojení a vzápětí letoun zmizel i z radarových obrazovek složek ŘL. Očití svědkové uvedli, že spatřili letadlo, které se řítilo k zemi ve strmé spirále. Po nárazu do země pod úhlem cca 70° se ozvala ohlušující rána a letadlo vybuchlo. Na místě dopadu zůstal pouze kráter, ze kterého trčely pokroucené trosky, a do vzdálenosti asi 300m rozhozené části konstrukce. Oba letci na místě zahynuli. Co neuniklo pozorosti svědků byla část letadla, která se během sestupného letu od stroje oddělila a dopadla cca tři kilometry daleko. Vzápětí bylo zjištěno, že částí která se odletounu oddělila byla velká část levého křídla s okrajovou přídavnou palivovou nádrží.
Vyšetřování, které se po události rozeběhlo se zaměřilo na příčinu oddělení konce křídla, neboť bylo zjevné, že to bylo příčinou katastrofy. Všechny L-29 čs. letectva byly dočasně "uzemněny". Byly provedeny rozsáhlé expertýzy, které potvrdily, že pevnostní limity konstrukce L-29 jsou v pořádku a že nedošlo ani k únavovému lomu nosníku křídla. Vyšetřování bylo uzavřeno s tím, že příčinou katastrofální poruchy nosného systému byl souběh příčin, kvůli kterým došlo k překročení meze pevnosti křídla. Posádka zřejmě ve strmém klesání při rychlosti blízké maximální prudce vychýlila příčné řízení doleva. Nebyl vyloučen ani vliv silného turbulentního poryvu. Tím došlo k překročení pevnostního násobku a destrukci křídla. Zcela nebyl vyloučen ani negativní vliv ohybových momentů při plně natankovaných vnějších nádržích. Na základě vyšetřování byla upravena letová příručka. Pro verzi "R" bylo zavedeno omezení maximální rychlosti na M 0,6 nebo 650km/h, a maximální násobky přetížení byly nově stanoveny na +6/-3 G. Rovněž bylo stanoveno, že při provozu z travnatých a nezpevněných letišť nebudou plněny vnější palivové nádrže
mjr. Oldřich Pyš /foto- sbírka R. Palička/
Vyšetřovací spis z fondu VUA Praha
Celkový pohled na místo katastrofy
Část křídla nalezená 3km od místa dopadu letadla
Trosky stroje sestavené během znaleckých expertýz
Místo katastrofy v dnešní době.
1977 | 2018 |
Prameny
- vyšetřovací spis VUA Praha
Pavel Krejčí 10.2018