Aero L-29R   výr. č. 892801

 

47. pzlp  3. letka

 

pplk. Karel Šebek † , mjr. Vladimír Kostelný †

 

Lhota okr. Plzeň-jih      4.12.1973

 

Jeden z Delfinů 28 série přestavěný na verzi "R" potkal šťastnější osud a dodnes se zachoval v Leteckém muzeu Praha- Kbely. 

 

 Nevlídné,  sychravé počasí na  počátku prosince roku 1973 stálo za leteckou katastrofou, která se udála u 3. /odloučené/  letky 47. průzkumného leteckého pluku. Piloti letky  toho dne prováděli létání v zóně za ZPP a v noci. 

 

Rozkaz k létání na osudný 4. prosinec 1973 /VUA Praha/

Stroj L-29R trupového čísla "2801" s velmi zkušenou posádkou- pplk. Šebek /zástupce velitele letky/  a mjr. Kostelný / dělostřelecký pozorovatel/ plnil úkol v pracovní zóně letiště Dobřany-Líně.  Počasí ten den bylo "na hraně" ale velitel 3. letky pplk. Tuček po záletu počasí ve 14:40  situaci vyhodnotil jako vyhovující. Během letové akce některé posádky zaznamenaly tvorbu námrazy a upozornily na tuto skutečnost ŘL. Ke kritické situaci došlo v 19:52 při sestupu posádky Šebek - Kostelný na přistání podle systému OSP. Pplk. Šebek během přiblížení při průletu oblačností  oznámil, že mu vysadil motor. Vzápětí motor opět naskočil, ale pracoval nepravidelně a došlo k opětnému vysazení. Situace  byla kritická, protože k vysazení došlo zhruba ve výšce 200m nad zemí, která je pro katapultáž z L-29 nedostatečná. Přistání do terénu, a ještě navíc v noci je s "rourou", která se změnila v kluzák sázkou do loterie s mizernou šancí na úspěch. Poslední slova z paluby zněla: " To nedotáhnu asi, zkusím to doprava!" . Pilot se rozhodl pro nouzové přistání v nezalesněném prostoru vpravo od osy sestupu.  Zázrak se ale bohužel nestal, nouzák nevyšel. Letadlo přestalo být pro ztrátu rychlosti ovladatelné a narazilo v levém náklonu kabinou a levým křídlem do země. Posádka utrpěla během nárazu smrtelná zranění a okamžitě zahynula.

Bezprostřední příčinou letecké katastrofy byla ztráta tahu motoru v důsledku vniknutí námrazy do kompresoru motoru a jeho poškození. Hlavní příčinou bylo, dle vyšetřovací komise , podcenění nebezpečných povětrnostních jevů /námrazy/ velitelem 47. pzlp a řídícím létání. 

 

Celkový pohled na místo nehody

   
1973 2018

 

Snímky z vyšetřovacího spisu /VUA Praha/

 

 

Poslední komunikace posádky

 

Pro zajímavost- rozpis ceny jednotlivých položek zničeného materiálu

 

 

Prameny:

-vyšetřovací spis VUA Praha

 

Pavel Krejčí 10.2018